Data publikacji:

Suplementy dla kolarzy – jakie odżywki dla kolarzy?

Wytrwale trenujesz kolarstwo, a może lubisz po prostu jeździć rekreacyjnie na rowerze? Jest sposób na to, by sobie to uprzyjemnić. Pomogą ci w tym suplementy diety, które poprawią wydolność, regenerację oraz zwiększą siłę mięśni. Zobacz, jakie suplementy dla kolarzy warto wybrać.

Suplementy dla kolarzy – jakie wybrać?

Pisaliśmy już, jak wygląda jazda rowerem w deszczu, podpowiadaliśmy, jaki rower wybrać. Teraz przyszedł czas na suplementy dla kolarzy, które pomogą w przeprowadzeniu efektywnego treningu. Jeśli chcesz wynieść swoją kondycję na wyższy poziom, to koniecznie przeczytaj nasze porady i sprawdź polecane produkty.

Jakie suplementy dla kolarzy stosować?

Szukasz suplementów dla kolarzy, które pomogą ci w zwiększeniu efektywności treningu, a jednocześnie będą bezpieczne dla twojego zdrowia? Zobacz przygotowane przez nas produkty i związane z nimi porady. Z suplementów dla kolarzy możesz skorzystać także wtedy, gdy uprawiasz turystykę rowerową i jeździsz na rowerze rekreacyjnie.

Suplementy dla kolarzy: izotoniki

Jaki płyn najlepiej nawadnia w czasie intensywnego treningu kolarskiego? Wbrew pozorom nie jest to woda. Co więcej, w krytycznych sytuacjach spożycie wody może… odwodnić! Znacznie lepiej sprawdzają się w tej roli napoje izotoniczne, które mają taką samą osmolalność co płyny ustrojowe w ciele człowieka. Dzięki temu zawarta w nich woda lepiej wchłania się do komórek organizmu.

Nie oznacza to jednak, aby rezygnować z wody – miej ją w drugim bidonie. Napoje izotoniczne można spotkać na półkach zwykłych sklepów, ale dużo lepsze są dostępne w Internecie izotoniki do samodzielnego przygotowania. Dostępne są zarówno preparaty w proszku, jak i tabletkach.

Suplementy dla kolarzy: beta-alanina

Beta-alanina to aminokwas biorący udział w biosyntezie karnozyny. Ta zaś buforuje spadek pH w organizmie i neutralizuje wydzielający się w trakcie treningu kolarskiego kwas mlekowy. Oznacza to, że suplementy diety z beta-alaniną poprawią wydolność na treningu oraz zmniejszą obolałość potreningową. Stosowane przez dłuższy czas mogą przyczynić się do poprawy wytrzymałości, co wyraźnie przełoży się na wyniki.

Charakterystycznym efektem ubocznym stosowania tego suplementu dla kolarzy są parastezje, czyli uczucie mrowienia skóry. Jest to naturalne i zupełnie niegroźne zjawisko. Jeśli przeszkodzi ci w trakcie treningu, sięgnij po mniejszą dawkę beta-alaniny i zwiększaj ją co trening do wartości wskazanej przez producenta.

Suplementy dla kolarzy: aminokwasy BCAA

Wśród negatywnych skutków długiej jazdy na rowerze można wymienić procesy kataboliczne, typowe dla sportów wytrzymałościowych. Po zużyciu zapasów energii w postaci glikogenu mięśniowego organizm zaczyna czerpać ją z rozpadu białek, czyli z mięśni. Suplementem diety, który temu zapobiega, są aminokwasy BCAA, czyli aminokwasy rozgałęzione (ang. branched-chain amino acid).

Suplementy dla kolarzy z aminokwasami BCAA działają antykatabolicznie, tj. osłonowo dla tkanki mięśniowej. Ułatwiają też inicjację lipolizy – procesu rozpadu tkanki tłuszczowej (trójglicerydów), uwolnienia ich do krwi, a w konsekwencji spalenia. Aminokwasy BCAA to popularne odżywki na masę.

Suplementy dla kolarzy: kompleks witamin i minerałów

W czasie treningu kolarskiego z organizmu pozbywasz się cennych składników odżywczych. Jesteś także wystawiony na działanie wiatru, deszczu i innych czynników, które mogą osłabić twoją odporność, zwłaszcza podczas jazdy na rowerze zimą. Aby zachować pełnię sił, wykorzystaj kompleksy witamin i minerałów. Pamiętaj, że witaminy A, D, E i K należy przyjmować wraz z tłuszczami, a najlepszymi formami minerałów są chelaty.

Suplementy dla kolarzy: żele i przekąski energetyczne

Jeżeli w trakcie przejażdżki rowerowej łapie cię silne uczucie zmęczenia i ledwo naciskasz na pedały, nie musi to wcale oznaczać słabej kondycji. Być może skończyło ci się… paliwo. Suplementy diety dla kolarzy to nie tylko proszki i napoje, ale i przekąski energetyczne. Dostarczają łatwo wchłanialnych węglowodanów, które są szybkim zastrzykiem energii.

Najpopularniejsze z nich to żele energetyczne, które nie sprawiają problemu z przełykaniem i można je spożyć nawet w trakcie jazdy. Dobrym pomysłem są też batony energetyczne (nie mylić z białkowymi) oraz odżywki wysokowęglowodanowe.

Pamiętaj, że suplementy dla kolarzy są jedynie wsparciem diety, a nie alternatywą dla niej. W pierwszej kolejności ułóż więc zbilansowany jadłospis, a dopiero w kolejnym kroku uzupełnij go o odżywki.

Autor: Szymon Sonik