Data modyfikacji:

Jakie są objawy uszkodzonego sterownika silnika?

Sterownik silnika to niewątpliwie jeden z najważniejszych modułów, który niezbędny jest do prawidłowego funkcjonowania serca naszego pojazdu. Jest to część podzespołów, która odpowiada za prawidłową pracę jednostki sterującej, analizuje na bieżąco wszystkie spływające sygnały z innych czujników, odczytuje i parametryzuje wiele danych wpływających na pracę całego pojazdu, takich jak odpowiednia mieszanka paliwowo-powietrzna czy ilość spalanego paliwa podczas jazdy. Odpowiedzialny jest za wykrywanie wszystkich błędów i nieprawidłowości, szczególnie w silniku. Po wykryciu awarii sterownik ten zmusi pojazd do przejścia w tryb awaryjny, co ma na celu zapobieganie powstawania dalszych, dużo poważniejszych uszkodzeń. Jednak jest to tylko urządzenie i również ono może ulec uszkodzeniu, a bez niego nasz pojazd nie będzie mógł pracować w prawidłowy sposób. Jakie są objawy uszkodzonego sterownika silnika i jak zająć się naprawą?
Objawy uszkodzonego sterownika silnika

Uszkodzony sterownik silnika – objawy

Objawy uszkodzonego sterownika silnika mogą być bardzo różne i nie zawsze na tyle czytelne, aby zdiagnozować problem od razu. Czasami objawia się to pojawieniem się kontrolek błędów na kokpicie kierowcy, innym razem auta nie da się uruchomić lub podczas jazdy zwyczajnie dążyć będzie do unieruchomienia pojazdu, aby zabezpieczyć przed pogłębianiem się awarii.
Często okazuje się również, że samo uszkodzenie sterownika silnika od razu uniemożliwi uruchomienie pojazdu. Kolejnymi powodami, aby zastanowić się nad usterką tego właśnie sterownika, są: szarpanie podczas jazdy na wysokich obrotach i podczas przyspieszania, odczuwalny spadek mocy silnika podczas jazdy, podwyższony poziom spalanego paliwa lub nietypowy kolor spalin wydobywający się z rury wydechowej samochodu (zobacz, co może oznaczać niebieski dym z rury wydechowej). Jednak są to objawy, które nie zawsze zmuszają nas do wymiany sterownika silnika, ponieważ oznaczać mogą zupełnie coś innego.
Inny kolor spalin to chociażby spalanie oleju wraz z paliwem lub spalanie cieczy chłodzącej. Spadki mocy i problem z przyspieszaniem spowodowane mogą być zanieczyszczeniem filtrów lub problemami z cewką zapłonową silnika (podpowiadamy, jak sprawdzić cewkę zapłonową). Warto dodać, że każda marka pojazdu zareagować może zupełnie inaczej na uszkodzenie sterownika silnika. Wpływ na wystąpienie awarii i rodzaj objawów ma również rodzaj zasilania – diesel, benzyna czy LPG.
Do najczęstszych objawów uszkodzenia sterownika silnika, które można zaobserwować gołym okiem, należą:
  • problemy z uruchomieniem pojazdu;
  • utrudnione uruchamianie i znikoma reakcja na pedał gazu lub całkowity jej brak;
  • zagaszanie się silnika podczas jazdy;
  • wyraźna nierównomierność pracy silnika;
  • zagaszanie się silnika po rozgrzaniu;
  • unoszący się dym znad silnika;
  • pojawienie się kontrolki Check engine i przejście pojazdu w tryb awaryjny.
Sprawdź, jak działa poduszka pod silnikiem i jakie są objawy jej awarii

Uszkodzenie sterownika silnika – naprawa czy wymiana?

Zwykle za awarię sterownika silnika odpowiada usterka zewnętrzna, która ciągnie za sobą kolejne. Najczęściej są to zwarcia w wiązkach elektrycznych, niesprawność któregoś z czujników, uszkodzenia cewki zapłonowej czy w przypadku pojazdów z zasilaniem LPG – źle zamontowana instalacja gazowa. Wymienić bądź naprawić można cały sterownik jednostki sterującej lub poszczególne jego elementy.
Po pojawieniu się powyższych objawów i podejrzeniu uszkodzenia sterownika silnika, najlepiej udać się do specjalisty. Potwierdzenie uszkodzenia możliwe będzie jedynie po odczytaniu kodu błędu z zachowania się kontrolki silnika na kokpicie lub odczytania kodu błędu przez komputer diagnostyczny.
Uszkodzony sterownik w dość łatwy sposób poddać można naprawie i jest to znacznie tańsze niż jego wymiana na nowy. Jednak problemem są zazwyczaj zabezpieczenia stosowane przez producentów, które mają jak najbardziej utrudnić próbę naprawy takiego komponentu i zmusić kierowcę do wymiany czujnika na nowy. Odczuć da się to w szczególności w nowych samochodach, gdzie dostęp do poszczególnych elementów sterownika jest prawie niemożliwy.
Zmusza to kierowcę do zakupu nowej, znacznie droższej części, a tym samym ułatwia pracę mechanika. Jeżeli jednak dostępność części zamiennych jest duża, a sam sterownik nie jest specjalnie schowany, zalecana jest wymiana poszczególnych elementów, co znacznie bardziej opłaci się szczególnie właścicielowi pojazdu z uszkodzonym sterownikiem silnika.
Zdjęciie: patruflo / Envato Elements