Data modyfikacji:

Jak sprawdzić cewkę zapłonową? Objawy awarii i zużycia

Awaria cewki zapłonowej może przerazić. Nagłe uszkodzenie elementu sprawi, że silnik zacznie się trząść. Na desce rozdzielczej pojawi się też ikona awarii silnika. Na szczęście wymiana cewki zapłonowej nie jest droga i skomplikowana, a diagnoza usterki nie sprawi ci żadnego problemu.
jak sprawdzić cewkę zapłonową

Za co odpowiada cewka zapłonowa?

Cewka zapłonowa to element układu zapłonowego silnika benzynowego. Zadaniem cewki jest gromadzenie energii pola magnetycznego z akumulatora samochodowego i dostarczanie jej do świecy zapłonowej pod dużym napięciem. Wykorzystuje zjawisko indukcji magnetycznej i dzięki wbudowanym uzwojeniom jest w stanie zwiększyć napięcie instalacji samochodowej (12 V) do nawet 30 000 V. Wysokie napięcie jest niezbędne do tego, by świeca zapłonowa mogła wytworzyć iskrę zapalającą mieszankę paliwowo-powietrzną.

Cewka może znajdować się bezpośrednio na świecy (BMW) lub łączyć się ze świecą za pomocą przewodu zapłonowego. To drugie rozwiązanie jest popularniejsze. Istnieją różne rodzaje cewek zapłonowych: cylindryczne, pojedyncze, podwójne oraz poczwórne. Te ostatnie mają jedno przyłącze niskonapięciowe i cztery wyjścia wysokonapięciowe dla przewodów zapłonowych. Zaletą pojedynczych cewek jest to, że po uszkodzeniu jednej nie trzeba wymieniać całego kompletu. Warto jednak być przygotowanym na kolejną awarię, bowiem cewki kończą swój żywot w podobnym czasie. Czynnikiem przyspieszającym zużycie cewek jest jazda na LPG. Zapłon gazu wymaga większej energii niż zapłon benzyny.

Objawy zużycia cewki zapłonowej:

  • nierówna praca silnika na biegu jałowym,
  • podwyższone spalanie,
  • utrata mocy silnika,
  • problemy z uruchomieniem silnika,
  • zapach paliwa/spalenizny we wnętrzu auta,
  • szarpanie silnika w trakcie jazdy spowodowane wypadaniem zapłonu,
  • pogorszona reakcja na dodanie gazu.

W momencie, gdy pojedyncza cewka całkiem przestanie działać, silnik przechodzi w tryb awaryjny. Pojawiają się także bardzo mocne drgania świadczące o pracy na niepełnej liczbie cylindrów. Dalsza jazda bywa możliwa, ale może skończyć się uszkodzeniem silnika lub katalizatora, dlatego najlepiej od razu skierować się do mechanika lub wezwać pomoc.

Jak sprawdzić cewkę zapłonową?

Wszystkie samochody wyprodukowane w po 2000 roku wyposażone są w gniazdo autodiagnostyczne OBDII. Dzięki niemu zidentyfikowanie uszkodzenia cewki zapłonowej jest bajecznie proste. Podepnij interfejs diagnostyczny do złącza znajdującego się pod kierownicą, w okolicy sprzęgła lub na kokpicie centralnym. Po sczytaniu błędów zapisanych w komputerze ECU dowiesz się, ile cewek uległo uszkodzeniu oraz na którym cylindrze.


Przeczytaj także: Czym jest wypadanie zapłonu? Objawy i przyczyny


Wymontowanie zepsutej cewki często nie wymaga nawet użycia narzędzi, dlatego nie musisz udawać się do mechanika. Aby jednak upewnić się, że winowajcą na pewno jest cewka, a nie świeca, zamień uszkodzoną cewkę z inną, sprawną. Jeśli błąd pojawi się na innym cylindrze, masz pewność, że cewka nie działa.
Nową cewkę dobierz po numerze VIN. Wersje silnikowe z różnych lat produkcji mogą się między sobą różnić i może się okazać, że dana cewka nie pasuje. Dopasowanie cewki na podstawie wyglądu nie zawsze jest trafne. Zamienniki różnych firm mogą mieć nieco inną budowę, np. metalową osłonę zamiast plastikowej lub inny kształt końcówki przy świecy. Zgadzać musi się jednak wtyczka obu modeli cewek.

Co warto wymienić z cewkami zapłonowymi?

Przy okazji wymiany cewek zapłonowych wymień także świece zapłonowe. To nieduży koszt, a zagwarantuje ci spokój na długi czas. Zużyta cewka mogła doprowadzić do szybszego zużycia świecy, przez co po założeniu nowej cewki świeca nie sprosta zwiększonemu obciążeniu. Jeśli twój samochód wyposażony jest w instalację gazową, wybierz świece irydowe lub platynowe. Są trwalsze i lepiej znoszą wysoką temperaturę spalania LPG.

Jak wymienić cewkę zapłonową?

Przed wymianą cewki upewnij się, że silnik jest zimny. Jeśli wymieniasz ją w trasie, odczekaj przynajmniej 20-30 minut, aż silnik się schłodzi. Zdejmij pokrywę silnika i zlokalizuj cewki zapłonowe. Mogą znajdować się bezpośrednio nad cylindrami lub przy grodzi silnika. Odłącz przewody prowadzące do cewki i odepnij lub odkręć uszkodzoną cewkę. W niektórych przypadkach jest ona jedynie wetknięta na świece, podobnie jak fajki przewodów zapłonowych.

W analogiczny sposób załóż nową cewkę i podepnij do niej przewody zasilające oraz kable wysokiego napięcia (jeśli występują). Wtyczki cewek możesz zabezpieczyć preparatem do złączy elektrycznych. Jeśli w komputerze pozostały błędy po awarii cewek, usuń je za pomocą aplikacji diagnostycznej obsługującej twój model auta. Jeśli zamierzasz wybrać się samochodem w dłuższą podróż, weź ze sobą dodatkową cewkę zapłonową. Po awarii jednej cewki można spodziewać się, że w najbliższym czasie popsuje się kolejna.

Wadliwe cewki zapłonowe – przypadłość wielu modeli

Po wystąpieniu powyższej usterki upewnij się, że w twoim modelu zainstalowane są dobrej jakości cewki. Usterki cewek zapłonowych są w wielu modelach nagminne i wcześniej czy później trzeba wymienić elementy na nowe. Najczęściej wynika to ze zbyt wysokiej temperatury, która doprowadza do przegrzania i przepalenia cewek. Na szczęście na rynku znajdziesz ulepszone zamienniki dopasowane do charakterystyki silnika. Sprawdź więc, czy producent twojego samochodu nie przeprowadzał akcji wymiany cewek lub nie zmienił dostawcy w trakcie produkcji modelu. Informacje o polecanych producentach znajdziesz też na forach dedykowanych konkretnej marce.
Autor: Szymon Sonik