Objawy zużycia cewki zapłonowej:
- nierówna praca silnika na biegu jałowym,
- podwyższone spalanie,
- utrata mocy silnika,
- problemy z uruchomieniem silnika,
- zapach paliwa/spalenizny we wnętrzu auta,
- szarpanie silnika w trakcie jazdy spowodowane wypadaniem zapłonu,
- pogorszona reakcja na dodanie gazu.
W momencie, gdy pojedyncza cewka całkiem przestanie działać, silnik przechodzi w tryb awaryjny. Pojawiają się także bardzo mocne drgania świadczące o pracy na niepełnej liczbie cylindrów. Dalsza jazda bywa możliwa, ale może skończyć się uszkodzeniem silnika lub katalizatora, dlatego najlepiej od razu skierować się do mechanika lub wezwać pomoc.
Jak sprawdzić cewkę zapłonową?
Wszystkie samochody wyprodukowane w po 2000 roku wyposażone są w gniazdo autodiagnostyczne OBDII. Dzięki niemu zidentyfikowanie uszkodzenia cewki zapłonowej jest bajecznie proste. Podepnij interfejs diagnostyczny do złącza znajdującego się pod kierownicą, w okolicy sprzęgła lub na kokpicie centralnym. Po sczytaniu błędów zapisanych w komputerze ECU dowiesz się, ile cewek uległo uszkodzeniu oraz na którym cylindrze.
Przeczytaj także: Czym jest wypadanie zapłonu? Objawy i przyczyny
Wymontowanie zepsutej cewki często nie wymaga nawet użycia narzędzi, dlatego nie musisz udawać się do mechanika. Aby jednak upewnić się, że winowajcą na pewno jest cewka, a nie świeca, zamień uszkodzoną cewkę z inną, sprawną. Jeśli błąd pojawi się na innym cylindrze, masz pewność, że cewka nie działa.