Data publikacji:

Czym jest wypadanie zapłonu? Objawy i przyczyny

Wypadanie zapłonu początkowo objawia się niewinnie, od sporadycznych szarpnięć. Z czasem zjawisko przybiera na sile, staje się dokuczliwe, a w konsekwencji bardzo niebezpieczne. Jak rozpoznać pierwsze objawy i gdzie szukać przyczyn usterki? Wyjaśniamy, jak radzić sobie z wypadaniem zapłonu.

wypadanie zapłonu

Wypadanie zapłonu – objawy

Rozpoznanie wypadania zapłonu nie jest trudne, zawsze bowiem wpływa na pracę silnika. Brak iskry zapłonowej na jednym cylindrze objawia się szarpaniem silnika, nierówną pracą, przerywaniem oraz drganiami przenoszonymi na karoserię. W wielu przypadkach na desce rozdzielczej pojawi się wówczas kontrolka Check Engine, informująca o nieprawidłowej pracy silnika. Zazwyczaj towarzyszy temu ograniczenie mocy silnika lub pogorszona reakcja na dodanie gazu.

Wypadanie zapłonu nie musi towarzyszyć cały czas. Częstym problemem jest nierówna praca na wysokich/niskich obrotach lub po nagłym dodaniu gazu. Szarpanie może występować także tylko na zimnym silniku, a po rozgrzaniu jednostki ustawać.

Wypadanie zapłonu na zimnym silniku jest jednak w wielu przypadkach zapowiedzią postępującej usterki i z czasem może zdarzać się częściej. Wówczas pojedyncze szarpnięcia zamienią się w stałe problemy z pracą jednostki.

Długotrwałe tolerowanie wypadającego zapłonu jest nie tylko niekomfortowe, ale i niebezpieczne. Jeśli szarpanie wystąpi podczas wyprzedzania, włączania się do ruchu lub doprowadzi do zgaśnięcia silnika, może narazić cię na duże niebezpieczeństwo.

Przeczytaj także, jak sprawdzić świece zapłonowe

Wypadanie zapłonu: przyczyny

W większości przypadków powód wypadania zapłonu jest prozaiczny. Sporadyczny brak iskry to najczęściej informacja od samochodu, że nadszedł czas na wymianę świec zapłonowych. Wraz z nimi należy wymienić przewody zapłonowe, które również mogą być odpowiedzialne za wypadanie zapłonu.

Jeśli jednak oba elementy są w dobrym stanie i nie budzą podejrzeń, warto przyjrzeć się cewkom zapłonowym. W niektórych modelach aut usterki cewek są nagminne i problem z zapłonem jest jedynie kwestią czasu. Zużycie powyższych elementów układu zapłonowego następuje najszybciej w przypadku aut zasilanych LPG. Jeśli masz samochód z instalacją gazową, wymieniaj świece i przewody częściej niż zaleca to producent samochodu.

Inne przyczyny wypadania zapłonu:

  • nieprawidłowa mieszanka paliwowo-powietrzna,
  • nieszczelne pierścienie tłokowe (brak kompresji),
  • wypalone, wygięte lub podparte zawory,
  • niesprawny układ wtryskowy,
  • awaria aparatu zapłonowego,
  • zalewanie świec olejem silnikowym.

Jak poradzić sobie z wypadaniem zapłonu?

Aby upewnić się, że przyczyną szarpnięć jest wypadanie zapłonów, warto podłączyć samochód do komputera. Umożliwia to gniazdo OBDII, które służy m.in. do sczytywania błędów komputera pokładowego, dokonującego samodiagnostyki.

Do sprawdzenia błędów należy użyć interfejsu diagnostycznego, dzięki któremu podłączysz komputer lub smartfon z odpowiednią aplikacją. Odpowiedni kod błędu wskaże, jaki podzespół jest winny mankamentom i czy na pewno dochodzi do wypadania zapłonów. Dodatkowo dzięki interfejsowi dowiesz się, na którym cylindrze występuje brak iskry. Wypadanie zapłonu np. na pierwszym i trzecim cylindrze może mieć inną przyczynę oraz dawać inne objawy.

W pierwszej kolejności sprawdź świece i przewody zapłonowe. Kolor i stan świecy zapłonowej w dużej mierze poinformuje cię o tym, czy spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej przebiega w prawidłowy sposób. Osmolona elektroda to znak, że paliwo w komorze spalania nie ulega całkowitemu spaleniu. Ślady oleju mogą natomiast wskazywać na nieszczelność pierścieni tłokowych lub uszczelniaczy zaworowych. Dalszą wymianę części najlepiej poprzedzić pogłębioną diagnostyką w warsztacie samochodowym.

Wypadanie zapłonu – napraw, zanim koszty wzrosną

Z naprawą wypadających zapłonów nie należy zwlekać. Nieprawidłowe spalanie paliwa może prowadzić do eksplozji w układzie wydechowym, co grozi uszkodzeniem katalizatora, sondy lambda czy filtra DPF. Nierówna praca tłoków odbija się także negatywnie na kondycji samego silnika i może prowadzić do nierównomiernego nagrzania elementów lub powodować szkodliwe naprężenia.

Autor: Szymon Sonik