Istnieje wiele powodów, dla których warto wygłuszyć drzwi samochodowe. Czy można to jednak zrobić samemu? Jakich mat do wygłuszania drzwi użyć? Wyjaśniamy najważniejsze kwestie i podpowiadamy, jak skutecznie wygłuszyć drzwi samochodowe – i nie tylko.
Jednym z najczęstszych powodów wygłuszania drzwi w samochodzie jest chęć poprawy jakości nagłośnienia we wnętrzu pojazdu. Zastosowanie nawet najlepszego sprzętu audio z rankingu radioodtwarzaczy samochodowych nie wystarczy, by cieszyć się czystym, głębokim brzmieniem. Wraz ze wzrostem głośności i niskich tonów pojawia się dużo przydźwięków, wibracji czy nieprzyjemnych trzasków. Wygłuszenie wnętrza samochodu pozwala więc cieszyć się dobrym dźwiękiem bez niechcianych zakłóceń.
To jednak nie jedyny powód, dla którego warto zdecydować się na wyciszenie wnętrza pojazdu. Taki zabieg w dużym stopniu poprawia komfort podróżowania. Na autostradach i innych drogach szybkiego ruchu ograniczy hałas silnika, pędu wiatru i kół, natomiast w mieście pozwoli wyizolować się od zgiełku. Cisza w samochodzie pozwoli skupić się na prowadzeniu, ukoi nerwy i zdecydowanie wpłynie na bezpieczeństwo prowadzenia.
Materiały służące do wygłuszania drzwi samochodu muszą spełnić kilka warunków. Muszą być niepalne i odporne na wilgoć, by nie wzmagać korozji metalowych elementów. Ze względu na nieregularne kształty blach powinny także w prosty sposób poddawać się formowaniu.
Warto wziąć pod uwagę także łatwość instalacji mat. Najwygodniejsze są te, które mają warstwę kleju niewymagającą podgrzewania. Decydując się na wygłuszenie całego auta, weź pod uwagę także ciężar mat. Niektóre maty są bardzo ciężkie. Oczywiście wpływa to pozytywnie na wygłuszenie wnętrza i pochłanianie fal dźwiękowych, ale może mocno wpłynąć na wagę samochodu.
Jedne z najlepszych mat do poprawy akustyki w samochodzie, często używane w budowie car audio. Ich niewątpliwą zaletą jest możliwość łatwego formowania na zimno oraz przyklejania za pomocą samoprzylepnej warstwy. Maty butylowe szczelnie przylegają do blachy i nie odklejają się od niej nawet w bardzo wysokiej lub niskiej temperaturze. Świetnie radzą sobie więc w trakcie letnich upałów i to nawet w czarnych samochodach stojących pod chmurką.
Mają podobne właściwości do mat butylowych, jedna są nieco trudniejsze w obróbce. Dobrze wygłuszają wnętrze i redukują drgania, ale wymagają podgrzewania. Warstwę kleju trzeba rozpuścić przed naklejeniem mat, co wydłuża cały proces.
Nieco trudniejsze jest również instalowanie bitumicznych mat w niskich temperaturach, są one bowiem mniej plastyczne. Dodatkowo maty bitumiczne mogą popękać na mrozie lub odkleić się podczas wysokiej temperatury. Zaleca się więc stosowanie ich tylko w garażowanych samochodach, nienarażonych na skrajne warunki atmosferyczne.
Służą głównie do wygłuszenia dużych powierzchni, np. dachu lub podłogi. Oprócz właściwości akustycznych gumowe pianki w zauważalny sposób poprawią także izolację termiczną. Świetnie nadają się więc do ocieplenia przyczep kempingowych, camperów czy campervanów.
Ze względu na dużą odporność, np. na ogień czy chemikalia, bardzo dobrze nadają się do wygłuszenia komory silnika oraz ściany grodziowej.
Jest to samoprzylepna taśma bitumiczna uszczelniająca. Dobrze nadaje się do wypełnienia trudno dostępnych miejsc.
Najtrudniejszym etapem wygłuszania drzwi jest przygotowanie do tego procesu. Wymaga to demontażu plastikowego boczku drzwi oraz wszelkiej elektroniki, tj. przycisków opuszczania szyb, regulacji lusterek, głośników itd. Jeśli w drzwiach znajdują się poduszki powietrzne, przed demontażem tapicerki koniecznie odepnij akumulator.
Zdejmowanie tapicerki rozpocznij od zdjęcia plastikowych elementów i zaślepek. Jeśli to możliwe, wypnij też od razu wtyczki. Następnie wykręć wszystkie śrubki mocujące boczek drzwiowy i nie zapomnij o tych ukrytych pod plastikowymi zaślepkami. Najlepiej sprawdzić dokładne rozmieszczenie śrub np. w książce serwisowej lub na forum internetowym dotyczącym twojego modelu auta. Po odkręceniu śrub delikatnie podważaj tapicerkę, by wypiąć klipsy. Użyj do tego specjalnych plastikowych ściągaczy do tapicerki – ich koszt nie jest duży.
Po zdjęciu tapicerki, głośników i elektroniki przygotuj powierzchnię do naklejenia taśmy butylowej. Umyj metalowe elementy detergentem, a następnie odtłuść benzyną ekstrakcyjną. W niektórych samochodach konieczne będzie zdjęcie folii zabezpieczającej wnętrze drzwi.
Aby wygłuszenie drzwi samochodowych było skuteczne, musisz szczelnie pokryć całą powierzchnię drzwi. Zawsze staraj się używać jak największych kawałków maty, bez docinania. Wprowadzenie maty butylowej przez niewielkie otwory technologiczne nie jest proste, ale postaraj się zrobić to dokładnie.
Sąsiednie elementy maty przyklejaj na zakładkę ok. 3 cm. Po przyklejeniu nie zapomnij od dokładnym dociśnięciu maty wałkiem. W ten sposób pozbędziesz się pęcherzy powietrza zalegających pod matą, które mogłyby wpłynąć na jakość wygłuszenia.
W podobny sposób możesz wygłuszyć nie tylko drzwi, ale i inne elementy auta, np. podłogę, dach czy ścianę grodziową. Doskonałe efekty da również wygłuszenie matą nadkoli, komory silnika i podłogi bagażnika.
Przypadłością niektórych samochodów jest skrzypienie deski rozdzielczej, dlatego warto zająć się tym od razu. Rozwiązaniem będzie podklejenie plastikowych połączeń kawałkami pianek poliuretanowych, gąbki lub filcu. Jeśli zależy ci na wysokim komforcie i ciszy, zwróć uwagę także na głośność opon. Wbrew pozorom różnice głośności szumu są pomiędzy modelami bardzo duże.