Data modyfikacji:

Wymiana panewek – cena, jak je wymienić?

Panewki to elementy silnika, które podlegają zużyciu. Problem pojawia się w momencie, gdy przeoczysz moment wymiany. Zużyte panewki mogą się zatrzeć i doprowadzić do poważnych usterek silnika. Wyjaśniamy, jak wygląda wymiana panewek oraz ile to kosztuje.

wymiana panewek

Za co odpowiadają panewki korbowodowe?

Panewki wału korbowego to kluczowe elementy silnika tłokowego. Są to łożyska ślizgowe zapewniające swobodny ruch korbowodów na wale korbowym silnika. Składają się z dwóch półpanewek okalających czop korbowy wału korbowego i oddzielają go od stopy korbowodu. Panewki mogą być luźno osadzone w zamykanej pokrywą stopie lub wyposażone w zamek zapobiegający ich przesuwaniu.

Wewnątrz panewek znajduje się kanał, którym dostarczany jest z magistrali olej. Dzięki temu pomiędzy panewką a czopem wału wytwarza się film olejowy, który zapewnia płynną pracę obu elementów. Za poślizg odpowiada też specjalny materiał łożyskujący, którym pokrywane są metalowe panewki. Po wytarciu go może dojść do zatarcia panewki, nawet przy dostarczeniu odpowiedniej ilości oleju.

Jak dbać o panewki?

Kluczowy dla żywotności panewek korbowodowych jest czysty i świeży olej silnikowy. Nawet niewielkie zanieczyszczenie, np. drobinka piasku lub nagar, może doprowadzić do zatkania kanalików dostarczających olej, a w konsekwencji do zatarcia panewki. W skrajnych przypadkach obrócona panewka może doprowadzić do wygięcia korbowodu lub nawet przebicia bloku silnika.

Aby zachować panewki w dobrym stanie, pamiętaj więc o regularnej wymianie oleju oraz filtra oleju. Najlepiej robić to co 10-15 tys. km, nawet jeśli producent samochodu dopuszcza używanie olejów longlife. Nie obciążaj też silnika zbyt mocno przed rozgrzaniem oleju ani nie jeździj ze zbyt niskimi obrotami. Mocne wciśnięcie gazu przy niskich obrotach wywiera bardzo duży nacisk na górną półpanewkę korbowodową.

Jak zdiagnozować usterkę panewek?

Objawem uszkodzonej panewki jest charakterystyczne metaliczne stukanie wydobywające się spod maski. W większości przypadków pojawia się na jałowych obrotach lub w konkretnym zakresie obrotów. Odróżnienie stukotu panewki od np. dźwięku hydraulicznych popychaczy zaworowych nie sprawi doświadczonemu mechanikowi żadnego kłopotu. Dalsza jazda z uszkodzoną panewką jest niebezpieczna i może skutkować zblokowaniem silnika (a zatem i kół napędowych).

Jak sprawdzić stan panewek? Jeśli w twoim samochodzie jest dobry dostęp do wału korbowego od strony miski olejowej, skontrolowanie stanu panewek nie będzie dużym problemem. Wystarczy odkręcić stopę korbowodu i wysunąć półpanewkę dolną z zamka. Wydobycie górnej panewki też nie stanowi w takim przypadku problemu. Trzeba jedynie wypchnąć tłok nieco wyżej i wysunąć drugą część panewki.

Uszkodzenia powierzchni panewki rozpoznasz już na pierwszy rzut oka. Głębokie rysy, przetarcia i przebarwienia świadczą o tym, że panewka nie miała optymalnego smarowania. Zazwyczaj najcięższy żywot ma ostatni tłok, znajdujący się tuż przy skrzyni biegów. Można oczywiście wymienić panewki na nowe, jednak mając rozebrany dół silnika, warto skontrolować inne elementy. Pracująca z oporem panewka mogła uszkodzić powierzchnię czopu wału korbowego lub wręcz wygiąć wał lub korbowody.

Wymiana panewek bez wyjmowania wału nie zawsze jest możliwa

Trzeba też pamiętać, że niektóre silniki są znacznie trudniejsze w obsłudze. W bardziej skomplikowanych konstrukcjach konieczne jest wyjęcie wału lub zdjęcie głowicy i wydobycie cylindrów wraz z korbowodami i panewkami od góry. Równie dużo pracy jest przy wymianie panewek głównych wału korbowego, czyli tych podpierających wał, a nie znajdujących się na wykorbieniach. Do tego trzeba doliczyć inne możliwe czynności serwisowe, czyli szlif wału korbowego, planowanie głowicy, wymiana pierścieni tłokowych itd. W wielu przypadkach kończy się to generalnym remontem silnika.

Jaki jest koszt wymiany panewek?

Za nieskomplikowaną wymianę panewek korbowodowych zapłacisz około 100-500 zł. Do tej ceny należy oczywiście doliczyć koszt samych panewek, oleju silnikowego i nowego filtra. Jeśli jednak musisz wymienić panewki główne i szlifować wał korbowy, cena usługi może przekroczyć 1000 zł. Wyceny naprawy mogą być bardzo rozbieżne, dlatego sprawdź ceny w różnych warsztatach. Pamiętaj jednak, że wymiana panewek wymaga dużej precyzji, dlatego nie warto korzystać z usług niezaufanego zakładu.

Autor: Szymon Sonik