Data publikacji:

Wymiana płynu hamulcowego

Wymiana płynu hamulcowego w samochodzie nie jest prostą operacją. Nowsze pojazdy wyposażone są w szereg elektronicznych systemów typu ABS, które znacznie komplikują proces wymiany cieczy hamulcowej. W przypadku starszych pojazdów sama wymiana nie jest mocno skomplikowana i przy pomocy drugiej osoby, doświadczony kierowca jest w stanie przeprowadzić ją samodzielnie w warunkach własnego garażu. Poza pomocnikiem potrzebny będzie podnośnik, klucz dynamometryczny, gdyż niezbędne będzie odkręcenie kół, zbiornika na zużyty płyn oraz gumowej rurki o średnicy zbliżonej do odpowietrznika. Kiedy posiadasz już niezbędne przedmioty, można brać się do roboty.

samochód

Zanim przejdziesz do wymiany płynu hamulcowego. Jaki płyn wybrać?

Jaki płyn hamulcowy kupić? Na rynku występują płyny hamulcowe dostępne w trzech kategoriach: DOT-3, DOT-4 oraz DOT-5. Różnią się one głównie temperaturą wrzenia, dlatego ważne jest, aby przed wymianą płynu upewnić się, który typ będzie dopasowany do naszego pojazdu.

Najczęściej spotykanym i najbardziej uniwersalnym rodzajem jest DOT-4, jednak warto zapoznać się z zaleceniami producenta, aby uniknąć nieprawidłowego działania układu hamulcowego.

Wymiana płynu hamulcowego krok po kroku

Przed rozpoczęciem wymiany należy upewnić się, czy posiadamy odpowiednią ilość nowego płynu. Ile płynu hamulcowego będzie potrzebne? Z reguły wystarcza litr do półtora. W trakcie dolewania płynu hamulcowego nowy płyn będzie mieszał się ze starym, dlatego ważne jest, aby oba były tej samej klasy. Za nowy płyn rozumieć należy fabrycznie zapakowany egzemplarz, gdyż ciecz w otwartym wcześniej opakowaniu bardzo szybko traci swoje właściwości.

Gdy jesteśmy przygotowani do wymiany, ustawiamy pojazd na podnośniku i zdejmujemy wszystkie koła, jeżeli wymaga tego dostęp do odpowietrzników. W pierwszej kolejności otwieramy zbiornik wyrównawczy, który jest pod maską pojazdu i za pomocą wężyka spuszczamy pozostałość płynu do zbiornika. Poziom płynu uzupełniamy nową cieczą.

Kolejnym krokiem jest odprowadzenie płynu z układu i odpowietrzenie go. W tym zabiegu potrzebna będzie pomoc drugiej osoby. Proces wykonujemy po kolei przy każdym z kół, zaczynając od najdalej oddalonego od pompy hamulcowej, najczęściej jest to prawy tył pojazdu, następnie lewy tył, prawy przód i na koniec lewy przód.

Będąc przy pierwszym kole, na odpowietrznik nakładamy gumową rurkę, a jej drugi koniec powinien być zanurzony w cieczy, aby uniknąć dostania się powietrza do wężyka. Prosimy naszego pomocnika o kilkukrotne podpompowanie układu poprzez naciskanie pedału hamulca, następnie o wciśnięcie go do oporu i trzymanie w tej pozycji. W tym momencie odkręcamy odpowietrznik i obserwujemy spływającą ciecz. Będzie ona zabrudzona i pojawią się w niej pęcherzyki powietrza. Zakręcamy odpowietrznik i prosimy pomocnika o ponowienie operacji.

Przeczytaj także, jaki płyn do wspomagania wybrać

Proces powtarzamy tak długo, aż z wężyka popłynie czysty, nowy płyn i znikną pęcherzyki powietrza. Ważne jest, aby pomocnik nie zdejmował nogi z wciśniętego hamulca do momentu zakręcenia odpowietrznika, ponieważ w przeciwnym razie układ zassie ponownie brudny płyn i proces wymiany trzeba będzie powtarzać od początku. Ważna jest więc komunikacja, aby procedura przebiegła sprawnie i bez komplikacji.

Pamiętać należy również o kontrolowaniu poziomu nowego oleju i dolewaniu płynu hamulcowego w razie potrzeby, gdyż ten cały czas będzie pracował i skutecznie wypłukiwał poprzednią ciecz.

Wymiana w nowszych pojazdach często wymaga specjalistycznego sprzętu i może okazać się ona niemożliwa do wykonania w domowych warunkach. Dla porównania, wymiana płynu hamulcowego w samochodzie wyposażonym w elektroniczny układ wspomagania ABS wymaga użycia sprzętu, który odsysa ciecz pod ciśnieniem, dodatkowo hydrauliczne układy wymagają komputera diagnostycznego w celu otwarcia komputerowo zaworów odpowietrzających.

Autor: Przemysław Mańka