Wymiana płynu hamulcowego w samochodzie nie jest prostą operacją. Nowsze pojazdy wyposażone są w szereg elektronicznych systemów typu ABS, które znacznie komplikują proces wymiany cieczy hamulcowej. W przypadku starszych pojazdów sama wymiana nie jest mocno skomplikowana i przy pomocy drugiej osoby, doświadczony kierowca jest w stanie przeprowadzić ją samodzielnie w warunkach własnego garażu. Poza pomocnikiem potrzebny będzie podnośnik, klucz dynamometryczny, gdyż niezbędne będzie odkręcenie kół, zbiornika na zużyty płyn oraz gumowej rurki o średnicy zbliżonej do odpowietrznika. Kiedy posiadasz już niezbędne przedmioty, można brać się do roboty.
Jaki płyn hamulcowy kupić? Na rynku występują płyny hamulcowe dostępne w trzech kategoriach: DOT-3, DOT-4 oraz DOT-5. Różnią się one głównie temperaturą wrzenia, dlatego ważne jest, aby przed wymianą płynu upewnić się, który typ będzie dopasowany do naszego pojazdu.
Najczęściej spotykanym i najbardziej uniwersalnym rodzajem jest DOT-4, jednak warto zapoznać się z zaleceniami producenta, aby uniknąć nieprawidłowego działania układu hamulcowego.
Przed rozpoczęciem wymiany należy upewnić się, czy posiadamy odpowiednią ilość nowego płynu. Ile płynu hamulcowego będzie potrzebne? Z reguły wystarcza litr do półtora. W trakcie dolewania płynu hamulcowego nowy płyn będzie mieszał się ze starym, dlatego ważne jest, aby oba były tej samej klasy. Za nowy płyn rozumieć należy fabrycznie zapakowany egzemplarz, gdyż ciecz w otwartym wcześniej opakowaniu bardzo szybko traci swoje właściwości.
Gdy jesteśmy przygotowani do wymiany, ustawiamy pojazd na podnośniku i zdejmujemy wszystkie koła, jeżeli wymaga tego dostęp do odpowietrzników. W pierwszej kolejności otwieramy zbiornik wyrównawczy, który jest pod maską pojazdu i za pomocą wężyka spuszczamy pozostałość płynu do zbiornika. Poziom płynu uzupełniamy nową cieczą.
Kolejnym krokiem jest odprowadzenie płynu z układu i odpowietrzenie go. W tym zabiegu potrzebna będzie pomoc drugiej osoby. Proces wykonujemy po kolei przy każdym z kół, zaczynając od najdalej oddalonego od pompy hamulcowej, najczęściej jest to prawy tył pojazdu, następnie lewy tył, prawy przód i na koniec lewy przód.
Będąc przy pierwszym kole, na odpowietrznik nakładamy gumową rurkę, a jej drugi koniec powinien być zanurzony w cieczy, aby uniknąć dostania się powietrza do wężyka. Prosimy naszego pomocnika o kilkukrotne podpompowanie układu poprzez naciskanie pedału hamulca, następnie o wciśnięcie go do oporu i trzymanie w tej pozycji. W tym momencie odkręcamy odpowietrznik i obserwujemy spływającą ciecz. Będzie ona zabrudzona i pojawią się w niej pęcherzyki powietrza. Zakręcamy odpowietrznik i prosimy pomocnika o ponowienie operacji.
Przeczytaj także, jaki płyn do wspomagania wybrać
Proces powtarzamy tak długo, aż z wężyka popłynie czysty, nowy płyn i znikną pęcherzyki powietrza. Ważne jest, aby pomocnik nie zdejmował nogi z wciśniętego hamulca do momentu zakręcenia odpowietrznika, ponieważ w przeciwnym razie układ zassie ponownie brudny płyn i proces wymiany trzeba będzie powtarzać od początku. Ważna jest więc komunikacja, aby procedura przebiegła sprawnie i bez komplikacji.
Pamiętać należy również o kontrolowaniu poziomu nowego oleju i dolewaniu płynu hamulcowego w razie potrzeby, gdyż ten cały czas będzie pracował i skutecznie wypłukiwał poprzednią ciecz.
Wymiana w nowszych pojazdach często wymaga specjalistycznego sprzętu i może okazać się ona niemożliwa do wykonania w domowych warunkach. Dla porównania, wymiana płynu hamulcowego w samochodzie wyposażonym w elektroniczny układ wspomagania ABS wymaga użycia sprzętu, który odsysa ciecz pod ciśnieniem, dodatkowo hydrauliczne układy wymagają komputera diagnostycznego w celu otwarcia komputerowo zaworów odpowietrzających.