Data publikacji:

Wymiana progów. Czy warto wymieniać progi w samochodzie?

Skorodowane progi to typowa usterka samochodów, zwłaszcza tych z niedostatecznym zabezpieczeniem antykorozyjnym podwozia. Wykwity rdzy najczęściej pojawiają się po okresie zimowym, gdy błoto, śnieg i sól sieją spustoszenie w blacharce samochodowej. Kiedy zdecydować się na wymianę progów i jak wygląda taka naprawa?

wymiana progów

Wymiana progów – kiedy jest konieczna?

Dobrze zabezpieczone progi nie powinny gnić. Korozja pojawia się wówczas tylko po mechanicznym uszkodzeniu lakieru oraz zabezpieczenia antykorozyjnego. Takie może powstać od uderzeń kamieni czy nieostrożnego przejazdu przez krawężniki. W wielu przypadkach wykwity rdzy pojawiają się także w miejscu poprzednich napraw, szczególnie tych wykonanych niewłaściwie.

W praktyce korozja progów zdarza się znacznie częściej i może zagościć już w kilkuletnich egzemplarzach. W większości przypadków jest to niegroźna korozja powierzchowna. Dotyka zwłaszcza przedniej części progu, tuż przy nadkolach. Wyrzucane spod kół kamienie niszczą warstwę zabezpieczającą, a w jej miejsce pojawiają się wykwity rdzy.

Usunięcie purchli jest dość prostym zabiegiem. Wystarczy dokładnie wyszlifować miejsce do gołej blachy, wypełnić je szpachlą, a następnie pokryć kilkoma warstwami farby podkładowej, bazowej oraz lakierem bezbarwnym. Większe dziury można wypełnić żywicą oraz włóknem szklanym. Jeśli jednak cały element pokryty jest rdzą, pozostaje jedynie wymiana progów.

Na czym polega wymiana progów w samochodzie?

Choć niektóre uszkodzenia progu można naprawić miejscowo, uzupełniając je wspawanymi kawałkami blachy, taka naprawa nie zapewni dużej trwałości. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest wymiana całego progu i wstawienie w to miejsce tzw. reperaturki.

Stary próg należy precyzyjnie wyciąć, by nowy arkusz blachy idealnie można było wspawać w miejsce starego. Dzięki temu można uniknąć niepotrzebnych uzupełnień czy naprężeń, które mogłyby doprowadzić do deformacji poszycia. Niezbędne jest też pomalowanie nowego progu na kolor karoserii i zabezpieczenie go lakierem bezbarwnym.

Całość można wykonać samemu, jednak nie jest to proste zadanie. Przed wycięciem progu należy zdemontować błotniki, nadkola oraz drzwi, a w niektórych przypadkach konieczne jest też zdjęcie kół oraz innych przeszkadzających elementów. Wymiana progów wymaga też precyzyjnego spawania. Spoina musi być przy tym na tyle równomierna oraz niska, by dało się ją wyszlifować na gładko. W innym przypadku miejsce wspawania reperaturki będzie widoczne.

Jak dbać o progi samochodowe? Konserwacja progów

Aby uniknąć problemów z rdzewiejącymi progami, najlepiej regularnie zabezpieczać je przed działaniem wilgoci oraz soli drogowej. Konserwację progów przeprowadź wraz z zabezpieczeniem całego podwozia. Dobrze wykonane zabezpieczenie antykorozyjne wytrzyma kilka lat. Należy pamiętać, że w nadwoziu samonośnym belki progów oraz podłoga stanowią elementy konstrukcyjne i od ich stanu zależy sztywność samochodu.

W przypadku progów nie wystarczy jednak powierzchowne zabezpieczenie preparatem antykorozyjnym. Odpowiednią piankę należy wtłoczyć także do profili progów. Służą do tego otwory rewizyjne, pozwalające na wprowadzenie elastycznej sondy.

Pod żadnym pozorem nie wypełniaj progów pianką montażową. Tego rodzaju preparaty jedynie przyspieszą korozję. Zewnętrzną, widoczną część progu zabezpiecz natomiast woskiem samochodowym lub powłoką ceramiczną.

Czy warto wymieniać progi w samochodzie?

Wymiana progów w samochodzie to nie tylko kwestia estetyki. Przerdzewiałe progi będą powodem negatywnego wyniku podczas badania technicznego. Dodatkowo mogą uniemożliwić wymianę koła.

W przypadku mocno rozwiniętej korozji podnośnik samochodowy może dosłownie wpaść w zardzewiały próg. Jak nie trudno się domyślić, jest to bardzo niebezpieczne. Jeśli progi w twoim samochodzie są w złym stanie, wymień je jak najszybciej – unikniesz nieprzyjemności w Stacji Kontroli Pojazdów lub na drodze.

Ile kosztuje wymiana progów?

Same reperaturki progów nie są drogie. Komplet do niektórych samochodów można kupić już za ok. 100-200 zł. Znacznie droższa jest wymiana progów, która wymaga doświadczenia oraz poświęcenia sporej ilości czasu.

W koszcie usługi jest nie tylko wymiana, ale i malowanie progów, dlatego ostateczna cena usługi może przekroczyć 1000 zł. Ponadto należy uwzględnić możliwe dodatkowe koszty, związane m.in. z koniecznością wymiany innych skorodowanych elementów.

Autor: Szymon Sonik