Szczególnie narażone na korozję są elementy zawieszenia, które mają kontakt ze śniegiem, błotem, piachem oraz drogową solą przez kilka miesięcy w roku. Już jeden sezon wystarczy, by na podwoziu pojawiły się wykwity rdzy. Jak zabezpieczyć podwozie samochodu? Sprawdź, jak działa zabezpieczenie antykorozyjne.
Przed zakupem samochodu warto wiedzieć, że nie wszyscy producenci zabezpieczają samochody w identyczny sposób. Różnice są spore, a w przypadku niektórych marek korozja podwozia to wręcz norma. Niechlubnymi przykładami są m.in. niektóre modele Mazdy, Hondy czy Forda. Prym w jakości zabezpieczenia antykorozyjnego wiedzie Audi, choć dobrze zabezpieczone modele można znaleźć także w gamie Peugeota, Citroena czy Fiata.
Niestety, nawet dobrze zabezpieczony samochód może po latach rdzewieć. Z czasem powłoka antykorozyjna ulega uszkodzeniu, przez co mogą pojawić się wykwity rdzy. Zalecane jest więc sprawdzanie zabezpieczenia antykorozyjnego i odnawianie go co ok. 3-4 lata.
Dlaczego warto to zrobić? O ile zardzewiałe elementy eksploatacyjne zawieszenia można wymienić, korozja elementów konstrukcyjnych czy podłogi jest bardzo groźna.
Mocno zardzewiały samochód nie przejdzie obowiązkowego przeglądu technicznego, a w razie kontroli drogowej może zostać odebrany dowód. Nawet niewielka korozja może przysporzy wielu problemów. Utrudni odkręcenie śrub i wymianę np. oleju, tarcz hamulcowych, wahaczy, amortyzatorów czy końcówek drążków kierowniczych.
Preparaty do zabezpieczenia antykorozyjnego mają dwie funkcję: ochronną oraz wypychającą wodę. Działanie penetrujące jest niezwykle ważne, ponieważ nie z każdego miejsca uda się usunąć wodę przed nałożeniem powłoki antykorozyjnej.
Dobrej jakości środki antykorozyjne tworzą odporną i elastyczną powłokę, odporną na uderzenia kamieni, temperaturę czy zgięcia elementu. Dodatkową zaletą produktów jest zauważalne wyciszenie podłogi.
Przed nałożeniem preparatu zabezpieczającego trzeba pozbyć się nawet najmniejszych oznak rdzy. Można to zrobić za pomocą szlifierki, szczotki drucianej i chemicznego neutralizatora rdzy. Warstwę zabezpieczającą nałóż dopiero na gołą, czystą i odtłuszczoną blachę. To zwiększy jej trwałość i zapobiegnie dalszemu rozwojowi korozji.
Uwaga! Preparatem antykorozyjnym nie wolno zabezpieczać rury wydechowej, tłumików, katalizatora, elementów silnika oraz hamulców!
Przeczytaj także: Piaskowanie felg - na czym polega, na co wpływa, jak wykonać?
Najpopularniejszym środkiem do zabezpieczenia podwozia jest tzw. baranek, czyli preparat o charakterystycznej, chropowatej strukturze. Nakłada się go jako podkład z żywicy epoksydowej lub preparatu antykorozyjnego. Funkcję podkładu pełnią też niektóre neutralizatory do rdzy.
Zabezpieczenie antykorozyjne można nałożyć za pomocą pistoletu podłączonego do kompresora lub przy użyciu pędzla. Do profili zamkniętych zakup preparat antykorozyjny z sondą, który pozwoli szczelnie wypełnić element pod dużym ciśnieniem.
O ile w przypadku podwozia kwestie estetyczne są drugorzędne, o tyle zabezpieczenie lakieru musi być bardziej subtelne. Jak to zrobić?
Największą ochronę antykorozyjną zagwarantują woski naturalne, woski syntetyczne (sealanty) lub powłoki ceramiczne. Stworzą hydrofobową powłokę, która ułatwi zrzut wody oraz zabrudzeń oraz ochroni lakier przed działaniem soli. W podobny sposób zabezpiecz również felgi.
Przed sezonem zimowym wybierz powłokę ceramiczną, która charakteryzuje się większą twardością i trwałością niż woski. Przyzwoitej jakości powłokę ceramiczną znajdziesz już za ok. 60-70 zł. Alternatywą jest popularny i bardzo trwały wosk syntetyczny Fusso Coat, który utrzymuje się na lakierze nawet ok. 6 miesięcy. Jego koszt to ok. 150 zł.
Przeczytaj także:
Autor: Szymon Sonik