Do przyczyn problemów z uruchomieniem silnika może należeć nieprawidłowe działanie świec żarowych. Mają one za zadanie ułatwić silnikom diesla rozruch przy niższych temperaturach. Wyróżniamy świece żarowe dwufazowe, starszego typu, oraz trójfazowe, które szybciej się rozgrzewają. Podpowiadamy, jak sprawdzić świece żarowe w domowych warunkach.
Podpowiadaliśmy już, jak sprawdzić świece zapłonowe. Zanim podpowiemy, jak sprawdzić świece żarowe, odpowiedzmy na pytanie, jaka jest ich zasada działania. Świece żarowe montowane w silnikach wysokoprężnych nie mają nic wspólnego ze świecami zapłonowymi znajdującymi się w jednostkach benzynowych. Nie odpowiadają bowiem za wytworzenie iskry zapalającej mieszankę, gdyż mieszanka powietrza i oleju napędowego zapala się na skutek wysokiego ciśnienia.
Jak więc działają świece żarowe? Służą do rozgrzania komory spalania, by ułatwić silnikom diesla rozruch w niskich temperaturach. Świece żarowe dwufazowe, starszego typu, wyłączają się tuż po uruchomieniu jednostki i nie biorą udziału w dalszej pracy silnika.
Nowsze świece żarowe, trójfazowe, działają nieco inaczej. Nie dość, że rozgrzewają się szybciej (2-4 sekundy) i to do wyższej temperatury (nawet 1300 stopni C), to na dodatek nie wyłączają się po starcie silnika.
Komputer pokładowy koryguje za pomocą świec żarowych warunki w komorze spalania, ułatwiając spalanie mieszanki. Robi to do momentu, w którym silnik nagrzeje się do roboczej temperatury. Dzięki temu poprawia się jakość spalania, a co za tym idzie, samochód generuje mniejszą ilość szkodliwych dla środowiska substancji.
Jest to konieczne również z uwagi na obecność filtra cząstek stałych (DPF), który mógłby zapchać się niespalonymi resztkami paliwa. Nowoczesne świece żarowe biorą udział w oczyszczaniu filtra, czyli wypalaniu drobin sadzy. Dlatego też sprawdzanie świec żarowych jest bardzo ważne.
Jak sprawdzić świece żarowe? Usterki świec żarowych są rzadkie. Jest to w gruncie rzeczy prosta grzałka, której elementy są nieruchome. W wielu przypadkach usterka może być wręcz niewidoczna, gdyż nowoczesne silniki wysokoprężne odpalają bez trudu, nawet podczas ujemnych temperatur. Skąd zatem wiedzieć, kiedy wykonać sprawdzanie świec żarowych?
Pierwszym symptomem usterki świec żarowych może być wyraźnie pogorszony rozruch w niskich temperaturach. Dodatkowo może do tego dojść nierówna praca silnika tuż po rozruchu lub spadek mocy silnika przed jego rozgrzaniem.
W większości nowych samochodów doszukiwanie się usterki w ten sposób nie jest jednak konieczne. Uszkodzona świeca żarowa wygeneruje błąd komputera, przez co na zegarach zaświeci się żółta kontrolka świec żarowych przypominająca spiralę. Uwaga! Ta kontrolka może sygnalizować również usterkę układu wtryskowego.
Pierwszym etapem sprawdzania świec żarowych jest kontrola zasilania. Dzięki temu sprawdzisz, czy do świecy podawany jest prąd. Podłącz probówkę 12 V do ujemnego bieguna akumulatora, a następnie dotknij grotem gniazda jedną z fajek świec. Po włączeniu zapłonu przez drugą osobę lampka probówki powinna się zaświecić.
Kolejny krok to sprawdzenie samej świecy żarowej bez jej wykręcania. Do tego użyj multimetru, czyli miernika uniwersalnego. Urządzenie to przyda się również do innych czynności obsługowych, np. sprawdzenia akumulatora.
Jak sprawdzić świece żarowe miernikiem? Ustaw miernik w pomiar oporności, a następnie dotknij jedną sondą masy silnika, a drugą – końcówki świecy. Jeżeli miernik nie wskaże oporności, świeca prawdopodobniej jest uszkodzona.
Ostatni pomiar, który potwierdzi diagnozę, możesz wykonać już po wyjęciu świecy. Jest to bardzo niebezpieczne, dlatego musisz zachować szczególną ostrożność. Podłącz kawałek przewodu do plusa akumulatora oraz do końcówki świecy żarowej (części, gdzie nakłada się fajkę). Drugi kabelek podłącz do masy auta i przyłóż go do części znajdującej się tuż nad grzałką.
Grzałka sprawnej świecy żarowej rozgrzeje się w kilka sekund do wysokiej temperatury, co zauważysz gołym okiem. Pod żadnym pozorem nie dotykaj grzałki ani nie zbliżaj jej do łatwopalnych lub topliwych materiałów.
Wiesz już, jak sprawdzić świece żarowe. Jeżeli świece są uszkodzone, wymagają wymiany. Z pozoru wymiana świec żarowych jest bardzo prosta. Wystarczy zdjąć listwę zasilającą świece, a następnie wykręcić uszkodzoną sztukę.
Niestety, czasem może to być trudne i to nie tylko z uwagi na niewygodny dostęp. Ze względu na pracę w wysokich temperaturach i cienki gwint świece żarowe mogą zapiec się w gniazdach, a ich wyjęcie bywa kłopotliwe. W wielu przypadkach można ukręcić świecę, co generuje dodatkowe problemy.
Pomocne w odkręceniu świecy może być rozgrzanie silnika. W wysokiej temperaturze metal się rozszerza, dzięki czemu zwoje gwintu postawią mniejszy opór. Uważaj jednak na to, by nie poparzyć się innymi elementami silnika, np. kolektorem wydechowym.
W niektórych typach silników zastosowanie tej metody nie będzie możliwe. Inna sprawa, że już sam dostęp do świec może być utrudniony, a w niektórych przypadkach wymaga nawet wyjęcia silnika z komory.
Jeżeli odkręcenie świecy sprawia ci problem, nie próbuj tego robić na siłę. Lepiej udać się do warsztatu, gdzie mechanik zrobi to za pomocą odpowiednich narzędzi (np. pneumatycznego pistoletu udarowego). Dobrej jakości warsztaty wyposażone są w specjalne zestawy, którymi można, w razie wypadku, wykręcić ukręconą świecę.
Pamiętaj, aby zabezpieczyć gwint nowej świecy smarem ceramicznym. Jest on odporny na wysoką temperaturę i zapobiegnie zapieczeniu się gwintu. Świecę żarową należy dokręcić kluczem dynamometrycznym według zaleceń producenta, aby nie wyciągnąć lub zerwać delikatnego gwintu. Każdorazowo należy wymienić cały komplet świec.
Autor: Szymon Sonik