Masz silnik wysokoprężny i z trudem odpala on na mrozie? Sprawdź świece żarowe! Mają ogromny wpływ na rozruch silnika Diesla, a uruchomienie go bez pomocy świec bywa niemożliwe. Jakie są najczęstsze awarie świec żarowych i jakie dają objawy? Przeczytaj, jak wymienić świece żarowe.
Świece żarowe stosowane są w silnikach Diesla i służą do podgrzania powietrza w komorze spalania lub komorze wstępnej. Ogrzanie zimnego powietrza ułatwia samozapłon mieszanki paliwowo-powietrznej, co jest istotą działania jednostek o zapłonie samoczynnym. W silnikach benzynowych o zapłon dbają iskry wytwarzane przez świece zapłonowe, dlatego nie ma potrzeby stosowania świec żarowych.
Początkowo świece żarowe wspomagały jedynie rozruch silnika i ich działanie kończyło się tuż po. W nowoczesnych samochodach podgrzewają komorę spalania również chwilę po uruchomieniu motoru. Dzięki temu minimalizują wibracje generowane przez silnik wysokoprężny, zapewniają lepszą kulturę pracy i ograniczają emisję szkodliwych związków.
Istotna jest zatem prawidłowa praca świec żarowych, a objawy awarii warto szybko rozpoznawać. Podpowiadamy, jak sprawdzić świece żarowe i jak je wymienić.
Działanie świec żarowych jest niemal natychmiastowe. Uruchamiają się po włączeniu zapłonu i w kilka (rzadziej kilkanaście) sekund nagrzewają do temperatury 800-1000 °C. Świece żarowe z ceramicznym rdzeniem osiągają nawet 1300 °C. Aby bezproblemowo odpalić silnik Diesla zimą, warto odczekać kilka sekund, aż świece osiągną odpowiednią temperaturę i ułatwią rozruch.
Rozpoznanie objawów zużytych świec żarowych jest stosunkowo trudne, nowoczesne silniki mogą bowiem bezproblemowo odpalać bez ich pomocy nawet w minusowych temperaturach. Problemy z rozruchem silnika skłaniają jednak do skontrolowania stanu świec i jest to najbardziej oczywisty – poza wyświetleniem błędu – objaw usterki.
Do bardziej subtelnych symptomów zużycia świec żarowych należy nierówna praca silnika po odpaleniu. Jeżeli silnik pracuje głośniej, mocniej wibruje na biegu jałowym, a ruszanie okupione jest nieprzyjemnym szarpaniem, również może to wskazywać na usterkę świec żarowych. O awarii może informować także spadek mocy silnika czy czarny dym wydobywający się z rury wydechowej.
Ocena stanu świec jest najdokładniejsza po wymontowaniu elementów z silnika, jednak da się sprawdzić oporność świec za pomocą multimetru bez wykręcania. W nowych samochodach parametry można sprawdzić poprzez interfejs. Jaki interfejs diagnostyczny kupić? Modele na kabel są szybsze i bardziej niezawodne, a te obsługujące moduł Bluetooth wygodniejsze w obsłudze.
Teoretycznie wymiana świec żarowych jest prosta, polega bowiem na wykręceniu starych elementów i wkręceniu nowych. Rzeczywistość bywa zazwyczaj nieco trudniejsza.
Ze względu na wysokie temperatury panujące w komorze spalania, świece żarowe bardzo często zapiekają się w głowicy. Stosunkowo łatwo w takim przypadku ukręcić świecę, ukruszyć ją lub zerwać gwint. Wszystkie te sytuacje wiążą się z dodatkowymi kosztami, a w niektórych przypadkach konieczne jest rozebranie silnika.
Aby bezpiecznie wykręcić świece żarowe, warto użyć preparatu penetrującego, który zniweluje tarcie. Niektórzy podejmują się również wymiany świec na rozgrzanym silniku, co może ułatwić odkręcenie.
Co zrobić, gdy świeca się zerwie? Na szczęście producenci narzędzi przewidzieli taką sytuację. Zestaw do usuwania urwanej świecy żarowej pozwala wwiercić się w ułamany element (np. żarnik), nagwintować otwór i wyjąć pozostałość z gniazda. W awaryjnych sytuacjach pozwala to uniknąć kosztownego demontażu głowicy i regeneracji gniazd.
Żywotność świec żarowych wynosi ok. 100-150 tys. km, jednak warto je kontrolować co dwa lata lub co ok. 60-80 tys. km. Niedziałająca świeca żarowa może nie dawać żadnych objawów, ale długotrwała jazda z zepsutym podzespołem odbije się na kondycji silnika. Zaleca się wymianę całego kompletu świec, nawet jeśli awarii ulegnie tylko jedna z nich.