Wybór felg do naszego pojazdu bywa nie lada wyzwaniem. Oznaczenia, materiał, wykonanie, cena to jedne z wielu zagadek, jakie zadają sobie kierowcy chcący zainwestować w nowe felgi. Obręcze wykonane z tego samego materiału, w dodatku pochodzące od tego samego producenta, niewiele się różnią. Największy problem pojawia się w sytuacji, gdy chcemy odejść od starych stalowych felg i zaopatrzyć się w nowe, aluminiowe. Jakie felgi wybrać? Na co patrzeć przy wyborze? Jak rozumieć oznaczenia wyryte na felgach? Poniżej znajduje się kilka porad, które powinny nieco bardziej uświadomić kupującego w jego wyborze.
Jak dobrać felgi do auta? Najprościej rzecz ujmując, felgi powinno dobierać się do pojazdu zgodnie z zaleceniami producenta auta. Co w sytuacji, kiedy chcemy postawić na coś swojego? Najważniejsze parametry, na które trzeba zwrócić uwagę to szerokość i średnica obręczy.
Oczywistym jest, że w przypadku, kiedy na nowe felgi chcemy założyć posiadane już wcześniej opony, oznaczenie obręczy powinno być identyczne. W sytuacji, kiedy inwestycja obejmować ma również nowe ogumienie, trzeba być świadomym, na ile możemy sobie pozwolić. Pełne dane techniczne felg homologowanych do naszego pojazdu znajdują się w instrukcji obsługi danego modelu oraz na wewnętrznej części słupka bocznego po stronie kierowcy.
Niedopasowanie wymiaru do zaleceń skutkować może zniszczeniem nadkoli, rozcięciem opony czy nawet samoczynnym odkręceniem się koła. Producent przewiduje poprawki na dobór felg do auta, dlatego każdy kierowca może pozwolić sobie na drobne modyfikacje, takie jak większa średnica opon czy delikatnie szersze koło.
Wypróbuj nasz kalkulator felg
Każda felga posiada otwory montażowe, dzięki którym obręcz przykręca się do piasty osi. Otwory wykonywane są fabrycznie, w zależności od modelu i przystosowania takiej felgi. Standardem są 4 lub 5 otworów. Dodatkowo różnicą jest średnica osadzeni otworów montażowych, która również może znacząco różnić się między modelami felg. Warto zapoznać się z przystosowaniem swojego auta i dobrać felgę tak, aby bez problemu pasowała do piasty.
Jakie felgi wybrać do naszego auta? Kolejnym parametrem jest średnica otworu centralnego. Jak sama nazwa wskazuje, znajduje się on w centrum felgi i służy do jej równego osadzenia na piaście. Sytuacja, w której nasz otwór centrujący jest mniejszy niż otwór na piaście, oznacza, że felga została źle dobrana. W drugą stronę jednak z pomocą przychodzą pierścienie centrujące, które niwelują tę różnicę bez obaw o komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Ostatnia istotna sprawa techniczna to śruby montażowe. Śruby różnić się mogą od siebie długością, średnicą, skokiem gwintu czy rodzajem podsadzenia. O ile w trzech pierwszych przypadkach jest to dość oczywiste, w przypadku rodzaju podsadzenia wyróżnia się dwa rodzaje: stożkowe i kulkowe. Źle dobrana śruba pod tym względem może skutkować wyżłobieniem się otworu montażowego czy nawet odkręceniem koła w czasie jazdy.
Dobierając nowe śruby do felg aluminiowych lub stalowych, warto zastanowić się nad wariantem zabezpieczającym. Jest to specjalna wersja śruby, dodatkowo wyposażona w nakładkę, która bez odpowiedniego klucza utrudni odkręcenie takiej felgi osobom niepożądanym i w wyjątkowych sytuacjach, zabezpieczy przed kradzieżą takiego koła.
Jakie felgi kupić do auta i jak czytać oznaczenia? W przykładzie posłużymy się oznaczeniem najczęściej spotykanym. Jest to 7J×15H2, ET 30, CH68, 5×110.
W przypadku doboru felgi zalecamy sugerować się głównie parametrami podanymi przez producenta pojazdu. Istnieje wiele konfiguratorów online, które pomogą nam dobrać odpowiedni model i rodzaj obręczy. Przy wyborze pamiętać należy również o materiale. Felgi stalowe wydają się przestarzałe, lecz nadają się do regeneracji i prostowania. W przypadku aluminiowych wariantów czynność taka może okazać się bardzo kosztowna lub całkowicie niemożliwa.
Autor: Przemysław Mańka