Data publikacji:

Jakie felgi wybrać?

Wybór felg do naszego pojazdu bywa nie lada wyzwaniem. Oznaczenia, materiał, wykonanie, cena to jedne z wielu zagadek, jakie zadają sobie kierowcy chcący zainwestować w nowe felgi. Obręcze wykonane z tego samego materiału, w dodatku pochodzące od tego samego producenta, niewiele się różnią. Największy problem pojawia się w sytuacji, gdy chcemy odejść od starych stalowych felg i zaopatrzyć się w nowe, aluminiowe. Jakie felgi wybrać? Na co patrzeć przy wyborze? Jak rozumieć oznaczenia wyryte na felgach? Poniżej znajduje się kilka porad, które powinny nieco bardziej uświadomić kupującego w jego wyborze.

jakie felgi

Jakie felgi? Dobór rozmiaru felg do auta

Jak dobrać felgi do auta? Najprościej rzecz ujmując, felgi powinno dobierać się do pojazdu zgodnie z zaleceniami producenta auta. Co w sytuacji, kiedy chcemy postawić na coś swojego? Najważniejsze parametry, na które trzeba zwrócić uwagę to szerokość i średnica obręczy.

Oczywistym jest, że w przypadku, kiedy na nowe felgi chcemy założyć posiadane już wcześniej opony, oznaczenie obręczy powinno być identyczne. W sytuacji, kiedy inwestycja obejmować ma również nowe ogumienie, trzeba być świadomym, na ile możemy sobie pozwolić. Pełne dane techniczne felg homologowanych do naszego pojazdu znajdują się w instrukcji obsługi danego modelu oraz na wewnętrznej części słupka bocznego po stronie kierowcy.

Niedopasowanie wymiaru do zaleceń skutkować może zniszczeniem nadkoli, rozcięciem opony czy nawet samoczynnym odkręceniem się koła. Producent przewiduje poprawki na dobór felg do auta, dlatego każdy kierowca może pozwolić sobie na drobne modyfikacje, takie jak większa średnica opon czy delikatnie szersze koło.

Sprawdź, jak samodzielnie wykonać malowanie felg aluminiowych

Każda felga posiada otwory montażowe, dzięki którym obręcz przykręca się do piasty osi. Otwory wykonywane są fabrycznie, w zależności od modelu i przystosowania takiej felgi. Standardem są 4 lub 5 otworów. Dodatkowo różnicą jest średnica osadzeni otworów montażowych, która również może znacząco różnić się między modelami felg. Warto zapoznać się z przystosowaniem swojego auta i dobrać felgę tak, aby bez problemu pasowała do piasty.

Jakie felgi wybrać do naszego auta? Kolejnym parametrem jest średnica otworu centralnego. Jak sama nazwa wskazuje, znajduje się on w centrum felgi i służy do jej równego osadzenia na piaście. Sytuacja, w której nasz otwór centrujący jest mniejszy niż otwór na piaście, oznacza, że felga została źle dobrana. W drugą stronę jednak z pomocą przychodzą pierścienie centrujące, które niwelują tę różnicę bez obaw o komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Ostatnia istotna sprawa techniczna to śruby montażowe. Śruby różnić się mogą od siebie długością, średnicą, skokiem gwintu czy rodzajem podsadzenia. O ile w trzech pierwszych przypadkach jest to dość oczywiste, w przypadku rodzaju podsadzenia wyróżnia się dwa rodzaje: stożkowe i kulkowe. Źle dobrana śruba pod tym względem może skutkować wyżłobieniem się otworu montażowego czy nawet odkręceniem koła w czasie jazdy.

Dobierając nowe śruby do felg aluminiowych lub stalowych, warto zastanowić się nad wariantem zabezpieczającym. Jest to specjalna wersja śruby, dodatkowo wyposażona w nakładkę, która bez odpowiedniego klucza utrudni odkręcenie takiej felgi osobom niepożądanym i w wyjątkowych sytuacjach, zabezpieczy przed kradzieżą takiego koła.

Oznaczenia na felgach – jak je rozumieć?

Jakie felgi kupić do auta i jak czytać oznaczenia? W przykładzie posłużymy się oznaczeniem najczęściej spotykanym. Jest to 7J×15H2, ET 30, CH68, 5×110.

  • Rozmiar felgi (szerokość x średnica) – w naszym przypadku 7J×15H2 – wyrażona jest w calach. Nasza przykładowa felga ma zatem szerokość 7 cali i średnicę 15 cali.
  • Profil kołnierza oznaczany jest literą znajdującą się zaraz za cyfrą oznaczającą szerokość felgi: 7J×15H2. W naszym przypadku jest to literka J, która oznacza profil przystosowany do ogólnie rozumianych samochodów osobowych.
  • Typ przekroju felgi informuje nas o profilu przekroju poprzecznego felgi. Najprościej mówiąc, o ukształtowaniu powierzchni obręczy, która zakryta zostanie przez ogumienie. Wartość taka ma głównie wpływ na sztywność obręczy oraz szerokości garbu. U nas 7J×15H2 informuje o garbie po obu stronach felgi.
  • Osadzenie felgi to współczynnik, zwany również offsetem, oznaczony jako ET. U nas jest to ET 30. Co to jest ET? Profesjonalnie nazywając, jest to odległość między osią symetrii felgi a płaszczyzną poziomą osadzenia felgi na piaście. W praktyce rozumie się to jako głębokość wejścia felgi w nadkole pojazdu. Wartość ET może być dodatnia, jak i ujemna. Dodatnie wartości informują, że obręcze są bardziej schowane w nadkolu, ujemne analogicznie, o wysunięciu felgi w stronę zewnętrzną. W naszym przypadku ET 30 oznacza, że felga będzie osadzona w nadkolu głębiej o 30mm w odniesieniu do położenia centralnego.
  • Średnica otworu centralnego oznaczona jest z pomocą symbolu CH i wyrażona w mm (u nas CH68 – średnica 68 mm). Jak wcześniej wspomnieliśmy, jest to wielkość otworu centralnego na feldze, która służy do centrowania obręczy na piaście.
  • Liczbę i rozstaw śrub oznacza się właśnie w takiej kolejności. W naszym przypadku 5×110 informuje, że do przytwierdzenia felgi użyjemy 5 śrub montażowych osadzonych na średnicy 110 mm od punktu centralnego felgi.

W przypadku doboru felgi zalecamy sugerować się głównie parametrami podanymi przez producenta pojazdu. Istnieje wiele konfiguratorów online, które pomogą nam dobrać odpowiedni model i rodzaj obręczy. Przy wyborze pamiętać należy również o materiale. Felgi stalowe wydają się przestarzałe, lecz nadają się do regeneracji i prostowania. W przypadku aluminiowych wariantów czynność taka może okazać się bardzo kosztowna lub całkowicie niemożliwa.

Autor: Przemysław Mańka