Data publikacji:

Samodzielna wymiana szczęk hamulcowych krok po kroku

Mimo wysokiej wytrzymałości części układu hamulcowego co jakiś czas pojawia się konieczność wymiany szczęk hamulcowych. Proces ten nie jest skomplikowany i można go przeprowadzić w domowym warsztacie. Co należy przygotować, aby móc samodzielnie wymienić szczęki hamulcowe? Podpowiadamy, jak wymienić szczęki hamulcowe.

wymiana szczęk hamulcowych

Jaką rolę pełnią szczęki hamulcowe w hamulcach bębnowych?

Szczęki hamulcowe to element eksploatacyjny stosowany w hamulcach bębnowych samochodów osobowych i dostawczych. Hamulce bębnowe są obecnie mniej popularne od hamulców tarczowych. Niemniej jednak dalej montuje się je w nowych samochodach, głównie niewielkich (przede wszystkim miejskich) i tylko na tylnych osiach.

Hamulce bębnowe składają się z kilku podstawowych elementów:

  • Bębny hamulcowe – są zamontowane do piasty koła za pomocą śrub. Obracają się wraz z kołami w trakcie jazdy.
  • Szczęki hamulcowe – elementy odpowiedzialne za hamowanie, wyposażone w okładziny cierne.
  • Rozpieracze szczęk hamulcowych – elementy odpowiedzialne za dociskanie okładzin szczęk hamulcowych do wewnętrznej powierzchni bębna hamulcowego.
  • Sprężyny odciągające – dbają o to, aby szczęki hamulcowe powróciły na swoje miejsce i nie tarły o bębny po zakończeniu hamowania.

Jak to działa? Po naciśnięciu pedału hamulca pompa hamulcowa (i urządzenie zwiększające siłę hamowania) zwiększają ciśnienie płynu hamulcowego. Płyn hamulcowy powoduje działanie ze strony rozpieracza szczęk. Okładziny cierne szczęk hamulcowych zaczynają trzeć o wewnętrzną powierzchnię bębna hamulcowego. Rozpoczyna się hamowanie.

Prawidłowe działanie szczęk hamulcowych jest więc niezwykle ważne dla bezpieczeństwa jazdy. Kiedy konieczna jest wymiana szczęk hamulcowych i jak ją wykonać?

Kiedy przeprowadzić wymianę szczęk hamulcowych?

Szczęki hamulcowe należy wymienić wtedy, gdy zmniejsza się skuteczność hamowania albo podczas hamowania pojawiają się hałasy (sprawdź, co oznajczają piszczące hamulce). W szczękach hamulcowych zużywają się okładziny cierne, otwory sworznia, powierzchnie współpracujące z rozpieraczem szczęk, a także elementy odpowiedzialne za regulację. Dawniej regenerowano szczęki i montowano do nich nowe okładziny cierne (np. za pomocą nitowania). Obecnie przeprowadza się wymianę całych szczęk hamulcowych.

Samodzielna wymiana szczęk hamulcowych krok po kroku

Co należy przygotować do wymiany szczęk?

  • podnośnik i koło zapasowe (albo inny element zabezpieczający),
  • podstawowe narzędzia,
  • środek chemiczny ułatwiający odkręcanie zapieczonych śrub,
  • komplet szczęk hamulcowych na jedną oś albo na obie osie – szczęki wymienia się parami na jednej osi.

Jak wymienić szczęki hamulcowe?

  1. Ustaw samochód na płaskiej powierzchni, zaciągnij hamulec ręczny, wyłącz silnik.
  2. Poluzuj śruby lub nakrętki mocujące koło, na którym będą wymieniane szczęki.
  3. Unieś auto po jednej stronie, korzystając z podnośnika. Jeśli wymiana ma obejmować szczęki z przodu, umieść podnośnik bliżej przedniego koła. Jeśli z tyłu – bliżej tylnego koła. Na podwoziu auta są specjalne oznaczone miejsca, pod którymi należy umieścić podnośnik.
  4. Pod próg auta podłóż koło zapasowe albo inny element zabezpieczający.
  5. Odkręć śruby lub nakrętki mocujące koło i zdemontuj koło.
  6. Zdemontuj bęben hamulcowy, odkręcając śruby mocujące go do piasty. Konieczne może być zastosowanie środka do luzowania zapieczonych śrub.
  7. Szczęki hamulcowe znajdują się na tarczy kotwicznej. Tarcza kotwiczna to nieruchomy stelaż, zamocowany do zawieszenia pojazdu.
  8. Kolejny krok to demontaż szczęk hamulcowych. Najpierw zdejmij dolną sprężynę dociskową szczęk hamulcowych. Następnie zdemontuj sworznie mocujące szczęki hamulcowe. Na koniec zdemontuj sprężyny z samoregulatorem szczęk.
  9. W tylnych hamulcach zdemontuj linkę hamulcową.
  10. Wyjmij stare szczęki.
  11. Montaż nowych szczęk następuje w odwrotnej kolejności.

Przeczytaj także: Tarcze hamulcowe: ranking TOP 10

Wymianę szczęk hamulcowych warto połączyć z wymianą płynu hamulcowego oraz ze sprawdzeniem (i oczyszczeniem) bębnów hamulcowych i oczyszczeniem tarczy kotwicznej.

Autor: Michał Lisiak