Piszczące hamulce mogą być spowodowane prozaiczną przyczyną. Nie wolno jednak bagatelizować tego symptomu, gdyż najczęściej świadczy o nieprawidłowym działaniu układu hamulcowego. Jak rozpoznać powód piszczenia hamulców? Podpowiadamy, dlaczego hamulce piszczą i jak poradzić sobie z tym problemem.
Piskliwy dźwięk pojawiający się w trakcie hamowania to najczęściej sygnał o nadmiernym zużyciu klocków hamulcowych. Wewnątrz okładziny hamulcowej znajduje się cienka blaszka, która po starciu warstwy ściernej wychodzi na wierzch. W kontakcie z tarczą hamulcową wydaje nieprzyjemny odgłos, zachęcający kierowcę do skontrolowania stanu hamulców. Nie wolno więc bagatelizować pisków, zwłaszcza jeśli pojawiają się już regularnie.
Uwaga! Dużemu zużyciu klocków hamulcowych nie musi towarzyszyć pogorszenie sprawności hamulców. Wręcz przeciwnie, nawet mocno zużyte okładziny mogą zachować dobre parametry. Oznaką mocnego zużycia klocków może być niski poziom płynu hamulcowego – opada wraz z zagłębianiem się tłoczków hamulcowych.
Sprawdź także, jaki płyn hamulcowy wybrać.
Czasem nieprzyjemny dźwięk pojawia się sporadycznie, np. podczas lekkiego hamowania. Powodów takiego stanu może być wiele i nie wszystkie z nich są groźne. Czasem pisk występuje po dłuższym postoju, gdy na tarczach zbierze się wilgoć lub rdzawy osad. W takim przypadku powinien ustąpić po kilku kilometrach jazdy.
Jeżeli towarzyszy cały czas, warto sprawdzić, czy tarcze, klocki oraz zaciski nie są zużyte. Winowajcą mogą być m.in. spękania klocka lub rysy widoczne na tarczy hamulcowej.
Jeżeli masz pewność, że wszystkie elementy są w dobrym stanie, sprawdź, czy zostały zamontowane w prawidłowy sposób. Częstym problemem jest niewłaściwe zapięcie sprężyny kasującej luz klocka hamulcowego, przez co wpada on w wibrację. Do niektórych modeli samochodów dostępne są także specjalne nakładki antywibracyjne, które pozwalają wyeliminować nieprzyjemne dźwięki oraz drgania. Montuje się je pomiędzy klockiem a tłoczkiem.
Jeśli piszczenie hamulców pojawiło się tuż po naprawie samochodu, niekoniecznie związanej z układem hamulcowym, warto dokładnie wyczyścić tarcze hamulcowe. Zabrudzenie olejem, pastą lub smarem skutkuje nie tylko nieprzyjemnymi odgłosami, ale i pogorszeniem skuteczności.
Tłuste zabrudzenia usuniesz specjalnym środkiem do czyszczenia tarcz hamulcowych. Skorzystaj z niego także przed montażem nowych tarcz.
Trudny do usunięcia osad, tzw. cementyt, pojawia się także po przegrzaniu hamulców. Oznaką przegrzania hamulców jest szklista powierzchnia klocków hamulcowych, która obniża ich skuteczność. Rozwiązaniem jest zeszlifowanie tej warstwy papierem ściernym. Usunięcie cementytu jest nieco trudniejsze i wymaga w wielu przypadkach toczeniem tarcz hamulcowych.
Pisk hamulców pojawia się podczas jazdy? Najczęściej świadczy to o niedostatecznym rozwarciu zacisków hamulcowych. Tutaj winić należy przede wszystkim brud, jakim spowite są prowadnice klocków.
Podczas każdorazowej wymiany okładzin należy dokładnie wyczyścić wszystkie elementy, a następnie użyć nowego zestawu montażowego. Zastosowanie starych elementów oraz pozostawienie zużytego smaru to częsta przyczyna problemów z hamulcami.
Pisk hamulców podczas jazdy jest niedopuszczalny, gdyż świadczy o ciągłej styczności okładziny z tarczą. O ile na krótkich dystansach możesz nawet nie zauważyć problemu, to w dłuższej trasie na pewno dojdzie do przegrzania hamulca. Takie okładziny mogą przestać działać, rozpaść się na drobne kawałki lub zakleszczyć na tarczy hamulcowej. To bardzo niebezpieczna sytuacja.
Jak wspominaliśmy wcześniej, pisk hamulców samochodowych wcale nie musi oznaczać usterki. To często naturalna cecha klocków hamulcowych, a zwłaszcza tych stworzonych do sportowej jazdy.
Sportowe klocki hamulcowe, wykonane z matalicznego spieku, uzyskują pełnię właściwości dopiero po mocnym rozgrzaniu, dlatego na początku mogą dość mocno skrzypieć. Użycie ich w samochodzie używanym na co dzień nie ma większego sensu i może wręcz pogorszyć skuteczność hamowania. Najcichszym typem klocków hamulcowych są okładziny ceramiczne. Dodatkowym plusem jest mała ilość pyłu osiadającego na felgach samochodu.
Dla tych, którzy szukają szybkiego rozwiązania problemu, stworzono preparaty niwelujące piszczenie hamulców. Dostępne w paście lub sprayu środki nakłada się na część okładziny stykającą się z tłoczkiem hamulcowym. Pod żadnym pozorem nie należy nakładać preparatu na powierzchnie cierne, czyli na tarczę hamulcową oraz przednią część klocka hamulcowego.
Tego rodzaju środki przeciw piszczeniu hamulców należy stosować dopiero wtedy, gdy uda się wyeliminować inne możliwe przyczyny, np. zużycie klocków lub tarcz hamulcowych.
Mogłoby się wydawać, że pisk pojawiający się podczas hamowania wyraźnie wskazuje na źródło problemu. Tymczasem powody takiego stanu rzeczy mogą być zgoła inne. Piskliwy dźwięk po naciśnięciu pedału hamulca może wydobyć się także z piasty, a nawet z zawieszenia (np. uszkodzonego amortyzatora).
Jeśli masz wątpliwości co do przyczyny, skonsultuj się z doświadczonym mechanikiem. W wielu przypadkach okaże się, że wymiana elementów układu hamulcowego wcale nie jest konieczna.