Odprysk na szybie czołowej to efekt uderzeń kamieni, które wyrzucane są spod kół ciężarówek. Co zrobić, gdy takie uszkodzenie pojawi się w twoim samochodzie? Kiedy da się uratować szybę, a kiedy konieczna jest wymiana? Wyjaśniamy, jak samodzielnie naprawić odpryski na szybie.
Nie wszystkie uszkodzenia szyby da się naprawić, czasem usuwanie rys z szyb jest skomplikowane, ale małe odpryski usuniesz we własnym garażu. Przede wszystkim pęknięcie nie może mieć więcej niż 22 mm. Możesz to sprawdzić w bardzo prosty sposób, przykładając do uszkodzenia dwuzłotówkę. Jeśli pęknięcie wystaje poza jej obrys, naprawa skazy domowymi sposobami może się nie powieść.
Rysa nie może też znajdować się zbyt blisko krawędzi szyby. Przy uszczelce szyba czołowa mocno pracuje i uszkodzenie w tym miejscu kwalifikuje szybę do wymiany. Minimalna odległość odprysku na szybie od krawędzi to ok. 10 cm.
Z naprawą odprysku nie można zwlekać. Niewielkie zagłębienie może doprowadzić do dalszych pęknięć, czyli do powstania tzw. pajączka. Jeśli zauważysz rysy odchodzące od odprysku, w większości przypadków jest już za późno.
Wypełnienie odprysku na szybie żywicą jest więc niezbędne, by zapobiec rozprzestrzenianiu się uszkodzenia. Silny klej przywróci szybie wytrzymałość i gładką powierzchnię. Natychmiastowa naprawa jest też konieczna ze względu na zanieczyszczenia, jakie mogą się zebrać w spękanym szkle. Usunięcie całego osadu nie jest możliwe, więc będzie on widoczny nawet po dobrze przeprowadzonej naprawie.
Uwaga! Jazda z uszkodzoną szybą jest niezgodna z prawem. Grozi mandatem w wysokości 250 zł i zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego. Samochód z pękniętą szybą czołowa nie przejdzie okresowego badania technicznego.
W internecie znajdziesz filmy oraz relacje, w których niedrogie zestawy do naprawy szyb w całości usunęły odprysk. W praktyce trudno uzyskać taki efekt. Rysa lub białe zagłębienie w dalszym ciągu pozostaną widoczne, jednak znacznie mniej.
Podstawowym celem naprawy jest ochrona szyby przed dalszym pękaniem. Koszt wymiany szyby czołowej to ok. 400-800 zł, więc warto podjąć taką próbę. Ślad po dobrze przeprowadzonej naprawie będzie niewielki i nie powinien przeszkadzać podczas jazdy. Jeśli jednak odprysk znajduje tuż przed wzrokiem kierowcy i tworzy refleksy świetlne, wymiany szyby nie da się uniknąć.
Do naprawy szyby przedniej służą specjalne zestawy z żywicą oraz aplikatorem do naniesienia jej na odprysk. Zestawy do usuwania odprysków na szybie kosztują ok. 15-40 zł, czyli zdecydowanie mniej niż profesjonalna usługa. Naprawa odprysku w specjalistycznym punkcie kosztuje ok. 120-150 zł, a technologia naprawy jest podobna.
Naprawa odprysku na szybie powinna być przeprowadzona w temperaturze około 20 stopni Celsjusza. W takich warunkach żywica najskuteczniej wiąże z klejoną szybą czołową samochodu. Odprysk w dalszym ciągu będzie widoczny, ale powinien się wyraźnie zmniejszyć. Dla oceny efektu prac warto poprosić o znalezienie odprysku na szybie kogoś, kto nie wie, gdzie znajduje się uszkodzenie. Być może efekt jest na tyle dobry, że defekt nie będzie się rzucał w oczy od razu.
Dobrym pomysłem na poprawę stanu szyby przedniej jest też polerowanie szyb samochodowych. Zrobisz to przy pomocy rotacyjnej maszyny polerskiej oraz pasty na bazie tlenku ceru. W ten sposób można pozbyć się drobnych zarysowań z przedniej szyby, tworzących w trakcie jazdy nieprzyjemne refleksy. Po kompleksowym zabiegu szyba będzie jak nowa.