Data publikacji:

Jaka latarka czołowa będzie najlepsza do warsztatu, a jaka do biegania? 

Jest lekka, nie zajmuje rąk i wykorzystasz ją w dziesiątkach sytuacji. Latarka czołowa to narzędzie, które zdecydowanie warto mieć w domu, w samochodzie czy w plecaku. W jakich sytuacjach popularna czołówka nie ma sobie równych i jaką wybrać, by była jak najbardziej użyteczna podczas biegania lub w warsztacie?

latarka czołowa

Dlaczego warto kupić latarkę czołową?

Latarka czołowa kojarzy ci się wyłącznie z ekwipunkiem górników? Czas zmienić to przekonanie. Jak się okazuje, wiele zastosowań czołówki znajdziesz w codziennym życiu. Latarka czołowa przyda ci się chociażby podczas górskich wycieczek, wieczornych spacerów z psem czy w czasie joggingu. Będzie także nieoceniona podczas prac warsztatowych, w których potrzebujesz obu rąk, np. przy remoncie w domu, naprawie samochodu lub wymianie koła po zmroku. 

Jeśli lubisz letnie biwaki pod namiotem lub w przyczepie kempingowej, latarka czołowa ułatwi zaś znacznie życie obozowe. Niewielką latarkę czołową bez trudu zmieścisz w schowku samochodowym lub kieszeni plecaka, a sytuacji, w których ci się przyda, będzie bardzo dużo, zwłaszcza zimą. 

Dowiedz się zatem, jaka wybrać najlepszą latarkę czołową. Podpowiemy ci też, które modele sprawdzą się najlepiej podczas biegania, a jakie najlepiej zabrać ze sobą do warsztatu.

Na co zwracamy uwagę przy zakupie latarki czołowej?

Na stronach Ceneo.pl znajdziesz kilkaset modeli latarek czołowych. Niewątpliwie możesz bardzo łatwo zagubić się w gąszczu ofert przeróżnych producentów. Jeżeli jednak jesteś uzbrojony w wiedzę, pozwalającą ci zrozumieć techniczną specyfikację sprzętu, będziesz w stanie podjąć świadomą decyzję, wybierając najlepszy model. Przyjrzyjmy się zatem najważniejszym cechom latarek czołowych.

Moc latarki czołowej

Moc strumienia światła określa się w lumenach. Czym wyższa liczba lumenów, tym mocniej świeci latarka. Co jednak ciekawe, nie zawsze więcej znaczy lepiej. Do spacerowania, czytania mapy lub prostych prac obozowych wystarczy zaledwie 50-100 lumenów, natomiast do jazdy rowerem w terenie lub przeczesywania dużego obszaru może być potrzebna latarka o mocy nawet powyżej 500 lumenów.

Pamiętaj jednak, że duża moc oznacza krótszą pracę na jednym ładowaniu, więc w większości przypadków i tak nie będzie wykorzystywana. Zwróć także uwagę nie na to, jaka jest realna moc latarki. Wielu producentów podaje maksymalną moc trybu chwilowego, który trwa 1-2 minuty. Po tym czasie latarka automatycznie przechodzi w sporo niższy tryb świecenia.

Tryby świecenia

Aby zapewnić maksymalną użyteczność urządzenia oraz długą pracę na jednym ładowaniu (lub baterii), producenci latarek oferują kilka trybów świecenia. Najniższy z nich to ok. 0,5-1 lumena, naśladujący światło świeczki. Ten tryb jest idealny do czytania mapy lub prostych obozowych czynności.

Użyteczny może być także tryb migający, który w awaryjnej sytuacji pozwoli przedłużyć działanie latarki oraz może posłużyć np. do poinformowania służb ratowniczych o twojej lokalizacji. Wyższe tryby określane są zarówno liczbą lumenów, jak i procentem maksymalnej mocy (np. 25%, 50%, 75%). Czym więcej trybów, tym łatwiej ustawić satysfakcjonującą moc latarki.

Niektóre latarki czołowe wyposażone są w czerwoną diodę. Wbrew pozorom, nie służy ona do stworzenia na biwaku romantycznej atmosfery. Czerwone światło, w przeciwieństwie do białego, nie niszczy adaptacji do widzenia w ciemności, więc po wyłączeniu czerwonego oświetlenia nie następuje charakterystyczny moment chwilowego oślepienia.

Tryby świecenia

Aby zapewnić maksymalną użyteczność urządzenia oraz długą pracę na jednym ładowaniu (lub baterii), producenci latarek oferują kilka trybów świecenia. Najniższy z nich to ok. 0,5-1 lumena, imitujący światło świeczki. Ten tryb jest idealny do czytania mapy lub prostych obozowych czynności. Użyteczny może być także tryb migający, który w awaryjnej sytuacji pozwoli przedłużyć działanie latarki oraz może posłużyć np. do poinformowania służb ratowniczych o twojej lokalizacji. Wyższe tryby określane są zarówno liczbą lumenów, jak i procentem maksymalnej mocy (np. 25%, 50%, 75%). Czym więcej trybów, tym łatwiej ustawić satysfakcjonującą moc latarki.

Niektóre latarki czołowe wyposażone są w czerwoną diodę. Wbrew pozorom, nie służy ona do stworzenia na biwaku romantycznej atmosfery. Czerwone światło, w przeciwieństwie do białego, nie niszczy adaptacji do widzenia w ciemności, więc po wyłączeniu czerwonego oświetlenia nie następuje charakterystyczny moment chwilowego oślepnięcia.

Zasilanie latarki czołowej

Jakie będą najlepsze latarki? Dwa najpopularniejsze sposoby zasilania latarki czołowej to zasilanie akumulatorowe i bateryjne. Czołówki z wbudowanym akumulatorem są droższe od tych na wymienne baterie, jednak koszt ten może się dość szybko zwrócić. Jeżeli często używasz latarki, doładowywanie akumulatora na dłuższą metę jest bardziej ekonomiczne, a także korzystniejsze dla środowiska niż każdorazowa wymiana standardowych paluszków.

Z drugiej, latarki czołowe zasilane bateriami nie są uzależnione od źródła prądu, więc możesz z nich korzystać przez wiele dni. W momencie rozładowania wystarczy wymienić baterie na nowe. W niektórych przypadkach to znacznie lepsze rozwiązanie niż ładowanie latarki z sieci lub powerbanka. Kompromisem pomiędzy dwoma typami zasilania są latarki na wymienne akumulatory, które można wielokrotnie ładować.

Waga i system mocowania

Najprostsze latarki czołowe ważą kilkadziesiąt gramów. Są niewielkie, mają elastyczny pasek okalający głowę i zajmują niewiele miejsca, więc można je mieć cały czas przy sobie. Mocniejsze urządzenia wymagają jednak solidniejszego mocowania, dlatego stosuje się w nich dodatkowy pasek poprzeczny, zapobiegający zsuwaniu się latarki na oczy.

W cięższych czołówkach, o dużej pojemności, baterię montuje się na tylnej części paska. Akumulator jest wówczas połączony z lampą za pomocą kabla. Takie rozwiązanie sprawia, że latarka nie ciąży przy czole, a równomierny rozkład wagi zapewnia lepszą stabilność. W przypadku latarek ważących 200 g lub więcej ma to spore znaczenie.

Kąt świecenia i zasięg

Powszechnie pomijanym parametrem latarki czołowej jest kąt świecenia. Zupełnie niesłusznie, bowiem w dużym stopniu wpływa on na to, jakie oświetlenie zapewni latarka. Czołówki o szerokim kącie świecenia umożliwiają obserwowanie dużego pola terenu bez odwracania głowy, co przydaje się np. podczas spacerów czy na biwaku. Dają naturalne i miękkie oświetlenie, o które dba montowany w latarce dyfuzor. Dzięki niemu będziesz doskonale widzieć to, co znajduje się przed tobą, a jednocześnie nie oślepiasz swoich współtowarzyszy.

Z drugiej zaś strony w niektórych warunkach lepiej sprawdzą się latarki o wąskim, skupionym strumieniu światła. Jeżeli potrzebujesz latarki do ekstremalnej jazdy na rowerze, przeczesywania terenu lub precyzyjnego oświetlania obszaru roboczego, soczewka skupiająca światło lepiej wykorzystuje maksymalną moc latarki.

Kąt świecenia i zasięg

Powszechnie pomijanym parametrem latarki czołowej jest kąt świecenia. Zupełnie niesłusznie, bowiem w dużym stopniu wpływa on na to, jakie oświetlenie zapewni latarka. Czołówki o szerokim kącie świecenia umożliwiają obserwowanie dużego pola terenu bez odwracania głowy, co przydaje się np. podczas spacerów czy na biwaku. Dają naturalne i miękkie oświetlenie, o które dba montowany w latarce dyfuzor. Dzięki niemu będziesz doskonale widzieć to, co znajduje się przed tobą, a jednocześnie nie oślepisz swoich współtowarzyszy.

Z drugiej zaś strony w niektórych warunkach lepiej sprawdzą się latarki o wąskim, skupionym strumieniu światła. Jeżeli potrzebujesz latarki do ekstremalnej jazdy na rowerze, przeczesywania terenu lub precyzyjnego doświetlania obszaru roboczego, soczewka skupiająca światło lepiej wykorzysta maksymalną moc latarki.

Jaka latarka czołowa do warsztatu?

Warsztatowe latarki czołowe są niezastąpionymi towarzyszami robotników pracujących w najtrudniejszych warunkach. Używa się ich w halach fabrycznych, na budowach, podczas remontów i różnego rodzaju prac konserwacyjnych. Są one również powszechnym towarzyszem mechaników samochodowych. Nie można zapomnieć również, że sięgają po nie również bardzo chętnie przedstawiciele służb ratowniczych oraz mundurowych (choć producenci projektują z myślą o nich jeszcze bardziej specjalistyczne modele).

Czy zatem powinna więc charakteryzować się latarka czołowa do warsztatu? Przede wszystkim powinna być wytrzymała na wstrząsy oraz uszkodzenia. W zależności od rodzaju wykonywanej w ich obecności prac, warto zadbać, by były pyło- i wodoodporne (minimum certyfikat IPX4).

Warto pamiętać, że w przypadku latarki czołowej do warsztatu wygoda użytkownika jest zazwyczaj kwestią drugorzędną. Bardzo często sprzęt tego typu zakładany jest na kaski ochronne, w takich wypadkach powinien pozwalać na dużą regulację pasków i mieć mocne zapięcia. Cechy te przydadzą się również, gdy sprzęt mocujemy bezpośrednio do głowy, zapobiegnie to jego przypadkowemu ześlizgnięciu się lub zmianie pozycji, co może być rozpraszające lub niebezpieczne w chwili, gdy mamy zajęte ręce i wykonujemy skomplikowane naprawy.

Ponieważ w większości sytuacji ciężar sprzętu nie ma większego znaczenia, latarka czołowa do warsztatu będzie wyposażona w bardzo pojemne akumulatory. Pozwalają one na nieprzerwaną pracę przez dłuższy czas, bez obawy o wyczerpujące się baterie. Z drugiej strony, mechanicy samochodowi przebywając w wąskich przestrzeniach mogą woleć postawić na bardziej kompaktowy model.

Do warsztatu zaleca się modele z przynajmniej trzema trybami działania (np. 100%, 50% i 20% mocy). Dla mechanika lub budowlańca zazwyczaj istotny będzie bardzo szeroki kąt rozproszenia światła. Modele tego typu są polecane, ponieważ skutecznie i równomiernie rozjaśniają całe najbliższe pole robocze. Zasięg światła jest w tej sytuacji kwestia drugorzędną.

Jaka latarka czołowa do biegania?

Latarki czołowe do biegania to nowa, acz szybko rozrastająca się gałąź czołówek. Nic dziwnego, wszak doskonale poprawiają bezpieczeństwo trenowania po zmroku lub tuż przed świtem, nawet na kompletnie nieoświetlonych trasach z daleka od cywilizacji. Co więcej, latarka sprawia, że jesteśmy też zauważalni dla poprzedzających niedaleko nas samochodów. Jaka powinna być czołówka do biegania? Wiele zależy od tego, o jakich biegach mowa. Inne potrzeby będą mieli fani maratonów, a inne amatorzy joggingu w parku.

Podstawowy wymóg dla sprzętu pozostaje jednak niezmienny. Powinien być on kompaktowy i lekki. Ponieważ cały czas się z nim poruszamy, czasem w dość intensywnym tempie, jego paski i zapięcia muszą być naprawdę grube i solidne, aby zapobiec irytującemu przesuwaniu się gadżetu na boki. Obudowa latarki nie może być też wykonana z niskiej jakości materiałów, które przy upadku lub uderzeniu łatwo ulegną uszkodzeniu.

Podobnie jak latarka czołowa do warsztatu, modele biegowe ze względu na pracę w zmiennych warunkach pogodowych, powinny wykazywać się odpornością na wodę (deszcz) i pot. W skali wodoodporności od IPX0 (brak ochrony) do IPX8 (wytrzymuje pełne zanurzenie w wodzie) powinna mieć przynajmniej klasę IPX4, która umożliwia nawet poruszanie się w pełnym deszczu.

Czołówka do biegania zazwyczaj ma dość szeroki kąt świecenia oraz zasięg, który znacząco ułatwia orientację w terenie i chroni przed niespodziewanymi niespodziankami (głębokie kałuże, dziury na drodze itd.). Ciekawym rozwiązaniem jest dodatkowa czerwona lampka znajdująca się z tyłu głowy, która zapewnia lepszą widoczność biegacza.

Jeżeli chodzi o zasilanie latarki, na kwestię tą zwracają głównie uwagę zawodowi biegacze. Podczas rekreacyjnych przebieżek trwających gór kilkadziesiąt minut nie mam szans nadwyrężyć znacząco baterii. Długodystansowcy stawiają jednak na modele z ładowanym akumulatorami, często dodatkowo zabezpieczając się podłączając do nich za pomocą kabla powerbanki trzymane w plecaku lub w kieszeni. Niektórzy preferują lżejsze urządzenia na paluszki AAA.

Zdjęcie: westend61 / Envato Elements