Jest lekka, nie zajmuje rąk i wykorzystasz ją w dziesiątkach sytuacji. Latarka czołowa to narzędzie, które zdecydowanie warto mieć w domu, w samochodzie czy w plecaku. W jakich sytuacjach popularna czołówka nie ma sobie równych i jaką wybrać, by była jak najbardziej użyteczna podczas biegania lub w warsztacie?
Latarka czołowa kojarzy ci się wyłącznie z ekwipunkiem górników? Czas zmienić to przekonanie. Jak się okazuje, wiele zastosowań czołówki znajdziesz w codziennym życiu. Latarka czołowa przyda ci się chociażby podczas górskich wycieczek, wieczornych spacerów z psem czy w czasie joggingu. Będzie także nieoceniona podczas prac warsztatowych, w których potrzebujesz obu rąk, np. przy remoncie w domu, naprawie samochodu lub wymianie koła po zmroku.
Jeśli lubisz letnie biwaki pod namiotem lub w przyczepie kempingowej, latarka czołowa ułatwi zaś znacznie życie obozowe. Niewielką latarkę czołową bez trudu zmieścisz w schowku samochodowym lub kieszeni plecaka, a sytuacji, w których ci się przyda, będzie bardzo dużo, zwłaszcza zimą.
Dowiedz się zatem, jaka wybrać najlepszą latarkę czołową. Podpowiemy ci też, które modele sprawdzą się najlepiej podczas biegania, a jakie najlepiej zabrać ze sobą do warsztatu.
Na stronach Ceneo.pl znajdziesz kilkaset modeli latarek czołowych. Niewątpliwie możesz bardzo łatwo zagubić się w gąszczu ofert przeróżnych producentów. Jeżeli jednak jesteś uzbrojony w wiedzę, pozwalającą ci zrozumieć techniczną specyfikację sprzętu, będziesz w stanie podjąć świadomą decyzję, wybierając najlepszy model. Przyjrzyjmy się zatem najważniejszym cechom latarek czołowych.
Moc strumienia światła określa się w lumenach. Czym wyższa liczba lumenów, tym mocniej świeci latarka. Co jednak ciekawe, nie zawsze więcej znaczy lepiej. Do spacerowania, czytania mapy lub prostych prac obozowych wystarczy zaledwie 50-100 lumenów, natomiast do jazdy rowerem w terenie lub przeczesywania dużego obszaru może być potrzebna latarka o mocy nawet powyżej 500 lumenów.
Pamiętaj jednak, że duża moc oznacza krótszą pracę na jednym ładowaniu, więc w większości przypadków i tak nie będzie wykorzystywana. Zwróć także uwagę nie na to, jaka jest realna moc latarki. Wielu producentów podaje maksymalną moc trybu chwilowego, który trwa 1-2 minuty. Po tym czasie latarka automatycznie przechodzi w sporo niższy tryb świecenia.
Aby zapewnić maksymalną użyteczność urządzenia oraz długą pracę na jednym ładowaniu (lub baterii), producenci latarek oferują kilka trybów świecenia. Najniższy z nich to ok. 0,5-1 lumena, naśladujący światło świeczki. Ten tryb jest idealny do czytania mapy lub prostych obozowych czynności.
Użyteczny może być także tryb migający, który w awaryjnej sytuacji pozwoli przedłużyć działanie latarki oraz może posłużyć np. do poinformowania służb ratowniczych o twojej lokalizacji. Wyższe tryby określane są zarówno liczbą lumenów, jak i procentem maksymalnej mocy (np. 25%, 50%, 75%). Czym więcej trybów, tym łatwiej ustawić satysfakcjonującą moc latarki.
Niektóre latarki czołowe wyposażone są w czerwoną diodę. Wbrew pozorom, nie służy ona do stworzenia na biwaku romantycznej atmosfery. Czerwone światło, w przeciwieństwie do białego, nie niszczy adaptacji do widzenia w ciemności, więc po wyłączeniu czerwonego oświetlenia nie następuje charakterystyczny moment chwilowego oślepienia.
Jakie będą najlepsze latarki? Dwa najpopularniejsze sposoby zasilania latarki czołowej to zasilanie akumulatorowe i bateryjne. Czołówki z wbudowanym akumulatorem są droższe od tych na wymienne baterie, jednak koszt ten może się dość szybko zwrócić. Jeżeli często używasz latarki, doładowywanie akumulatora na dłuższą metę jest bardziej ekonomiczne, a także korzystniejsze dla środowiska niż każdorazowa wymiana standardowych paluszków.
Z drugiej, latarki czołowe zasilane bateriami nie są uzależnione od źródła prądu, więc możesz z nich korzystać przez wiele dni. W momencie rozładowania wystarczy wymienić baterie na nowe. W niektórych przypadkach to znacznie lepsze rozwiązanie niż ładowanie latarki z sieci lub powerbanka. Kompromisem pomiędzy dwoma typami zasilania są latarki na wymienne akumulatory, które można wielokrotnie ładować.
Najprostsze latarki czołowe ważą kilkadziesiąt gramów. Są niewielkie, mają elastyczny pasek okalający głowę i zajmują niewiele miejsca, więc można je mieć cały czas przy sobie. Mocniejsze urządzenia wymagają jednak solidniejszego mocowania, dlatego stosuje się w nich dodatkowy pasek poprzeczny, zapobiegający zsuwaniu się latarki na oczy.
W cięższych czołówkach, o dużej pojemności, baterię montuje się na tylnej części paska. Akumulator jest wówczas połączony z lampą za pomocą kabla. Takie rozwiązanie sprawia, że latarka nie ciąży przy czole, a równomierny rozkład wagi zapewnia lepszą stabilność. W przypadku latarek ważących 200 g lub więcej ma to spore znaczenie.
Powszechnie pomijanym parametrem latarki czołowej jest kąt świecenia. Zupełnie niesłusznie, bowiem w dużym stopniu wpływa on na to, jakie oświetlenie zapewni latarka. Czołówki o szerokim kącie świecenia umożliwiają obserwowanie dużego pola terenu bez odwracania głowy, co przydaje się np. podczas spacerów czy na biwaku. Dają naturalne i miękkie oświetlenie, o które dba montowany w latarce dyfuzor. Dzięki niemu będziesz doskonale widzieć to, co znajduje się przed tobą, a jednocześnie nie oślepiasz swoich współtowarzyszy.
Z drugiej zaś strony w niektórych warunkach lepiej sprawdzą się latarki o wąskim, skupionym strumieniu światła. Jeżeli potrzebujesz latarki do ekstremalnej jazdy na rowerze, przeczesywania terenu lub precyzyjnego oświetlania obszaru roboczego, soczewka skupiająca światło lepiej wykorzystuje maksymalną moc latarki.
Warsztatowe latarki czołowe są niezastąpionymi towarzyszami robotników pracujących w najtrudniejszych warunkach. Używa się ich w halach fabrycznych, na budowach, podczas remontów i różnego rodzaju prac konserwacyjnych. Są one również powszechnym towarzyszem mechaników samochodowych. Nie można zapomnieć również, że sięgają po nie również bardzo chętnie przedstawiciele służb ratowniczych oraz mundurowych (choć producenci projektują z myślą o nich jeszcze bardziej specjalistyczne modele).
Czy zatem powinna więc charakteryzować się latarka czołowa do warsztatu? Przede wszystkim powinna być wytrzymała na wstrząsy oraz uszkodzenia. W zależności od rodzaju wykonywanej w ich obecności prac, warto zadbać, by były pyło- i wodoodporne (minimum certyfikat IPX4).
Warto pamiętać, że w przypadku latarki czołowej do warsztatu wygoda użytkownika jest zazwyczaj kwestią drugorzędną. Bardzo często sprzęt tego typu zakładany jest na kaski ochronne, w takich wypadkach powinien pozwalać na dużą regulację pasków i mieć mocne zapięcia. Cechy te przydadzą się również, gdy sprzęt mocujemy bezpośrednio do głowy, zapobiegnie to jego przypadkowemu ześlizgnięciu się lub zmianie pozycji, co może być rozpraszające lub niebezpieczne w chwili, gdy mamy zajęte ręce i wykonujemy skomplikowane naprawy.
Ponieważ w większości sytuacji ciężar sprzętu nie ma większego znaczenia, latarka czołowa do warsztatu będzie wyposażona w bardzo pojemne akumulatory. Pozwalają one na nieprzerwaną pracę przez dłuższy czas, bez obawy o wyczerpujące się baterie. Z drugiej strony, mechanicy samochodowi przebywając w wąskich przestrzeniach mogą woleć postawić na bardziej kompaktowy model.
Do warsztatu zaleca się modele z przynajmniej trzema trybami działania (np. 100%, 50% i 20% mocy). Dla mechanika lub budowlańca zazwyczaj istotny będzie bardzo szeroki kąt rozproszenia światła. Modele tego typu są polecane, ponieważ skutecznie i równomiernie rozjaśniają całe najbliższe pole robocze. Zasięg światła jest w tej sytuacji kwestia drugorzędną.
Latarki czołowe do biegania to nowa, acz szybko rozrastająca się gałąź czołówek. Nic dziwnego, wszak doskonale poprawiają bezpieczeństwo trenowania po zmroku lub tuż przed świtem, nawet na kompletnie nieoświetlonych trasach z daleka od cywilizacji. Co więcej, latarka sprawia, że jesteśmy też zauważalni dla poprzedzających niedaleko nas samochodów. Jaka powinna być czołówka do biegania? Wiele zależy od tego, o jakich biegach mowa. Inne potrzeby będą mieli fani maratonów, a inne amatorzy joggingu w parku.
Podstawowy wymóg dla sprzętu pozostaje jednak niezmienny. Powinien być on kompaktowy i lekki. Ponieważ cały czas się z nim poruszamy, czasem w dość intensywnym tempie, jego paski i zapięcia muszą być naprawdę grube i solidne, aby zapobiec irytującemu przesuwaniu się gadżetu na boki. Obudowa latarki nie może być też wykonana z niskiej jakości materiałów, które przy upadku lub uderzeniu łatwo ulegną uszkodzeniu.
Podobnie jak latarka czołowa do warsztatu, modele biegowe ze względu na pracę w zmiennych warunkach pogodowych, powinny wykazywać się odpornością na wodę (deszcz) i pot. W skali wodoodporności od IPX0 (brak ochrony) do IPX8 (wytrzymuje pełne zanurzenie w wodzie) powinna mieć przynajmniej klasę IPX4, która umożliwia nawet poruszanie się w pełnym deszczu.
Czołówka do biegania zazwyczaj ma dość szeroki kąt świecenia oraz zasięg, który znacząco ułatwia orientację w terenie i chroni przed niespodziewanymi niespodziankami (głębokie kałuże, dziury na drodze itd.). Ciekawym rozwiązaniem jest dodatkowa czerwona lampka znajdująca się z tyłu głowy, która zapewnia lepszą widoczność biegacza.
Jeżeli chodzi o zasilanie latarki, na kwestię tą zwracają głównie uwagę zawodowi biegacze. Podczas rekreacyjnych przebieżek trwających gór kilkadziesiąt minut nie mam szans nadwyrężyć znacząco baterii. Długodystansowcy stawiają jednak na modele z ładowanym akumulatorami, często dodatkowo zabezpieczając się podłączając do nich za pomocą kabla powerbanki trzymane w plecaku lub w kieszeni. Niektórzy preferują lżejsze urządzenia na paluszki AAA.
Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych osobowych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Serwisie dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz. Administratorem Twoich danych osobowych będzie Ceneo.pl sp. z o.o., a w niektórych przypadkach (np. identyfikator internetowy, dane przeglądania) nasi partnerzy (130 partnerów), w tym tzw. “Zaufani Partnerzy IAB” (126 partnerów).
Twoja zgoda jest dobrowolna i obejmuje przetwarzanie danych osobowych w celach: prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony, ułatwienia korzystania z naszych stron.
Zgoda obejmuje także wyszczególnione cele (wg standardu i klasyfikacji IAB Europe) dla Zaufanych Partnerów IAB: 1) Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich; 2) Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam; 3) Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam; 4). Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam; 5) Tworzenie profili w celu personalizacji treści; 6) Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści; 7) Pomiar efektywności reklam; 8) Pomiar efektywności treści; 9) Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł; 10) Rozwój i ulepszanie usług; 11) Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści, Cele specjalne: 12) Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów, 13) Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści, 14) Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich, Funkcje: 15) Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł, 16) Łączenie różnych urządzeń, 17) Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie, Funkcje specjalne: 18) Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji. Szczegółowo opisane są one w ustawieniach dostępnych pod przyciskiem: Dostosuj zgody.
W każdej chwili możesz ją cofnąć zmieniając jej ustawienia (opcje dostosowania zgody przy jej wyrażeniu dostępne są także z poziomu polityki cookies). Cofnięcie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
Więcej informacji - o wykorzystywaniu przez nas plików cookies, w tym o przysługujących Ci uprawnieniach z przetwarzania Twoich danych osobowych - w naszej polityce.
Udzielenie zgody na pliki cookies może się wiązać z przetwarzaniem Twoich danych osobowych, w tym w państwach leżących poza Europejskim Obszarem Gospodarczym, jak i z udostępnianiem ich do naszych partnerów oraz podmiotów z nimi współpracujących. Więcej informacji w naszej polityce.
Możesz w dowolnym momencie przejść do szczegółów i listy naszych partnerów (przycisk „>” przy każdej kategorii), jak i zaakceptować wszystkie lub wybrane kategorie (przesunięcie suwakiem).
Wybory, których dokonujesz w odniesieniu do celów i podmiotów (partnerów) wymienionych w tej informacji, są zapisywane w pliku cookie o nazwie „consentcookie” na maksymalny czas do 400 dni.
Wyrażam zgodę na:
Marketingowe (reklamowe) pliki cookies wspierają wyświetlanie reklam, które są bardziej dopasowane do Twoich zainteresowań i potrzeb, a jednocześnie wartościowe dla wydawców i reklamodawców. Służą także do wyświetlania reklam na innych stronach internetowych. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.
Analityczne pliki cookies mierzą ilość wizyt i zbierają informacje o źródłach ruchu. Używamy ich także, aby poprawić działanie Ceneo. Pomagają nam dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak poruszasz się po naszym serwisie. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.
Funkcjonalne pliki cookies zapamiętują wybory dokonywane przez Ciebie, zapewniając Ci lepiej dopasowane usługi. Możemy je wykorzystywać także do przeprowadzania ankiet.
Pliki cookies instalowane zgodnie z ustawieniem Twojej przeglądarki, niezbędne do prawidłowego lub zoptymalizowanego działania serwisu i naszych usług – bez nich strona internetowa lub usługi, które oferujemy mogą nie działać prawidłowo. Nie możesz z nich zrezygnować z poziomu tej strony.
Pliki cookie, identyfikatory urządzeń lub podobne identyfikatory online (np. identyfikatory oparte na logowaniu, identyfikatory przypisywane losowo, identyfikatory sieciowe) w połączeniu z innymi informacjami (takimi jak rodzaj przeglądarki i informacje w niej zawarte, język, rozmiar ekranu, obsługiwane technologie itp.) mogą być przechowywane lub odczytywane na Twoim urządzeniu celem rozpoznania urządzenia za każdym razem, gdy następuje połączenie z aplikacją lub witryną internetową – w celach tutaj przedstawionych.
Np.:
Reklamy prezentowane Tobie w serwisie mogą opierać się na ograniczonych danych takich jak witryna internetowa lub aplikacja, z których korzystasz, Twoja nieprecyzyjna lokalizacja, rodzaj urządzenia albo treści przeglądane przez Ciebie (na przykład w celu ograniczenia liczby wyświetleń danej reklamy).
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie (np. przesyłane formularze, przeglądane treści) mogą być przechowywane i łączone z innymi informacjami dotyczącymi Ciebie (na przykład informacjami o Twojej poprzedniej aktywności w serwisie, innych witrynach internetowych lub aplikacjach) lub podobnych osób. Informacje te wykorzystuje się następnie do tworzenia lub ulepszania profilu odnoszącego się do Ciebie (który to profil może na przykład obejmować Twoje zainteresowania i cechy osobiste). Twój profil może być wykorzystywany (również później) do pokazywania reklam, które wydają się bardziej odpowiednie, biorąc pod uwagę Twoje możliwe zainteresowania.
Np.:
Reklamy, ktore są Ci prezentowane w tym serwisie mogą być oparta na Twoich profilach reklamowych, które mogą odzwierciedlać Twoją aktywność w serwisie, innych witrynach internetowych lub aplikacjach (np. przesyłane formularze, przeglądane treści), możliwe zainteresowania i cechy osobiste.
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie (np. przesyłane formularze, przeglądane treści niezwiązane z reklamami) mogą być przechowywane i łączone z innymi informacjami dotyczącymi Ciebie (na przykład informacjami o Twojej poprzedniej aktywności w usłudze, innych witrynach internetowych lub aplikacjach) lub podobnych osób. Informacje te wykorzystuje się następnie do tworzenia lub ulepszania Twojego profilu (który to profil może obejmować możliwe zainteresowania i cechy osobiste). Twój profil może być wykorzystywany (również później) do prezentowania treści, które wydają się bardziej odpowiednie w oparciu o Twoje ewentualne zainteresowania, na przykład poprzez dostosowanie kolejności wyświetlania treści, aby jeszcze łatwiej było Ci znaleźć treści odpowiadające Twoim zainteresowaniom.
Np.:
Treści prezentowane w serwisie mogą być oparte na Twoich profilach spersonalizowanej treści, które mogą odzwierciedlać Twoją aktywność w tym lub innym serwisie (bierze się pod uwagę przesyłane formularze, przeglądane treści itd.), możliwe zainteresowania i aspekty osobiste. Informacje te mogą zostać wykorzystane na przykład do dostosowania kolejności wyświetlania treści, aby jeszcze bardziej ułatwić Ci przeglądanie właściwych (niereklamowych) treści odpowiadających Twoim zainteresowaniom.
Np.:
Informacje dotyczące tego, które reklamy są Ci pokazywane, jak również tego, jak na nie reagujesz, mogą pomóc określić, na ile dobrze zadziałała dana reklama na Ciebie lub inne osoby i czy cele reklamy zostały osiągnięte. Na przykład czy w ogóle widziałeś reklamę, czy ją na nią kliknąłeś, czy skłoniła to Ciebie do zakupu produktu lub odwiedzenia witryny internetowej itp. Jest to bardzo pomocne w zrozumieniu znaczenia kampanii reklamowych.
Np.:
Informacje dotyczące prezentowanych Ci treści oraz Twoje reakcje na nie mogą zostać wykorzystane do określenia, czy (niereklamowe) treści dotarły – na przykład – do zamierzonych odbiorców i czy odpowiadały Twoim zainteresowaniom. Pozwalają się dowiedzieć, czy przeczytałeś artykuł, obejrzałeś film, słuchałeś podcastu lub sprawdziłeś opis produktu, ile czasu spędziłeś, korzystając z serwisu, jakie witryny internetowe odwiedziłeś itp. Pomaga to poznać znaczenie (niereklamowych) pokazywanych Tobie treści.
Np.:
Można generować raporty na podstawie kombinacji zestawów danych (takich jak profile użytkowników, statystyki, badania rynku, dane analityczne) dotyczących reakcji użytkowników na treści reklamowe lub niereklamowe. Chodzi o identyfikację wspólnych cech (na przykład określenie, którzy odbiorcy docelowi są bardziej otwarci na kampanię reklamową lub treści danego typu).
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie, np. odnoszące się do Twoich reakcji na reklamy lub treści, mogą być bardzo pomocne w ulepszaniu produktów i usług oraz tworzeniu nowych produktów i usług w oparciu o Twoje interakcje, typ odbiorców itp. Ten konkretny cel nie obejmuje tworzenia ani ulepszania profili czy identyfikatorów użytkowników.
Np.:
Treści prezentowane Tobie w serwisie mogą opierać się na ograniczonych danych takich jak witryna internetowa lub aplikacja, z których korzystasz, Twoja nieprecyzyjna lokalizacja, rodzaj urządzenia albo treści przeglądane przez Ciebie (na przykład w celu ograniczenia liczby wyświetleń danego filmu lub artykułu).
Np.:
Twoje dane mogą być wykorzystywane do monitorowania i zapobiegania oszustwom (np. w odniesieniu do reklam i ich klikania przez boty) oraz zapewnienia prawidłowego i bezpiecznego działania systemów i procesów. Dane te mogą być również wykorzystywane do korygowania wszelkich problemów, jakie mogą wystąpić u Ciebie, wydawcy lub reklamodawcy w związku z dostarczaniem treści i reklam oraz w związku z Twoją interakcją z treścią i reklamami.
Np.:
Niektóre informacje (np. adres IP lub funkcje urządzenia) są wykorzystywane w celu zapewnienia technicznej zgodności treści lub reklam lub w celu ułatwienia przesyłania treści lub reklam do Twojego urządzenia.
Np.:
Decyzje podejmowane przez użytkownika dotyczące celów i podmiotów wymienionych w niniejszym powiadomieniu są zapisane i udostępniane tym podmiotom w formie sygnałów cyfrowych (np. ciągu znaków). Jest to konieczne dla zapewnienia aby te podmioty i usługi respektowały podjęte przez użytkownika decyzje.
Np.:
Informacje dotyczące aktywności użytkownika w usłudze mogą być łączone z innymi informacjami dotyczącymi użytkownika, pochodzącymi z różnych źródeł takich jak aktywność w innej usłudze online, korzystanie z karty lojalnościowej w sklepie lub odpowiedzi na pytania w ankiecie – w celach wyjaśnionych w niniejszym powiadomieniu.
W związku z celami opisanymi w niniejszym powiadomieniu można przypuszczać, że urządzenie użytkownika jest powiązane z innymi urządzeniami, które należą do użytkownika lub znajdują się w jego gospodarstwie domowym (na przykład gdy użytkownik loguje się do tej samej usługi zarówno na telefonie, jak i komputerze, ewentualnie korzysta z tego samego połączenia internetowego na obu urządzeniach).
Urządzenie użytkownika może odróżniać się od innych urządzeń na podstawie informacji, które automatycznie wysyła, uzyskując dostęp do internetu (na przykład na podstawie adresu IP połączenia internetowego lub rodzaju wykorzystywanej przeglądarki) – w celach określonych w niniejszym powiadomieniu.
Za zgodą użytkownika do realizacji celów określonych w niniejszym powiadomieniu można wykorzystywać dokładną lokalizację użytkownika (mowa tu o promieniu nieprzekraczającym 500 metrów).
Za zgodą użytkownika może zostać wysłane żądanie o podanie określonych cech urządzenia użytkownika, które pozwolą na odróżnienie go od innych urządzeń (np. zainstalowane wtyczki i czcionki, rozdzielczość ekranu) – w związku z realizacją celów, o których mowa w niniejszym powiadomieniu.
Pliki cookies oraz informacje przetwarzane za ich pomocą pozwalają zapewnić użyteczny, bezpieczny serwis, wspierają jego poprawne działanie i ulepszanie, umożliwiają pomiary ruchu i analizy statystyk (także dla marketingu i skuteczności reklamy internetowej). Dzięki nim serwis i jego zawartość dostosowujemy do Twoich potrzeb, prezentując Ci treści i reklamy, które lepiej odpowiadają na Twoje oczekiwania.