Data modyfikacji:

Ranking najlepszych opon całorocznych

Sezonowe czy całoroczne – to pytanie tkwi w głowie za każdym razem, gdy zbliża się zakup nowego kompletu opon. Dla tych, którzy nie lubią kolejek do wulkanizatora, przygotowaliśmy ranking opon całorocznych. Sprawdź, jakie opony całoroczne wybrać.

ranking opon całorocznych

Opony wielosezonowe: czy warto?

Są coraz chętniej wybieraną alternatywą, ponieważ dzięki nim właściciele aut nie muszą co kilka miesięcy jeździć do zakładów i wymieniać opon w zależności od pory roku. Mowa oczywiście o oponach wielosezonowych. Czy warto je kupić? Zanim przejdziemy do rankingu opon całorocznych, zastanówmy się, dlaczego kierowcy chętnie po nie sięgają.

Dzięki dobrym oponom całorocznym nie trzeba się martwić tym, że zima lub złe warunki pogodowe nas zaskoczą. Można na nich jeździć bezpiecznie cały rok. Znika również problem przechowywania nieużywanych w danym momencie opon.

Opony wielosezonowe są uniwersalne, wbrew częstym opiniom z powodzeniem nadają się do użytkowania także w zimie. Mają bowiem oznakowanie M+S oraz 3PMSF, według których formalnie są oponami zimowymi. Oznacza to, że spełniają także wymogi opon zimowych w każdym innym kraju.

Dzięki dużej liczbie nacięć w centralnej części uzyskują doskonałą przyczepność nawet w trudnych warunkach. W zewnętrznej części mają natomiast klocki, które wpływają na stabilizację jazdy w ciepłe dni. Na takich oponach zaoszczędzimy, ponieważ każdorazowy koszt zmiany opon w zakładach wynosi od 100 do 150 złotych.

Czym są opony całoroczne?

Skoro istnieją opony całoroczne, dlaczego wielu kierowców decyduje się na zakup dwóch osobnych kompletów ogumienia? Aby odpowiedzieć na to pytanie, warto zastanowić się, czym właściwie są opony wielosezonowe. Kluczem do ich stworzenia jest kompromis. Producenci muszą pogodzić dobre parametry w różnych warunkach, zarówno letnich, jak i zimowych.

Najleszpe opony całoroczne muszą sprostać zarówno niskim temperaturom i śniegowi, jak i upalnym dniom lata. Tego problemu nie ma w przypadku opon sezonowych, których mieszanka oraz bieżnik dopasowany jest do konkretnej pory roku.

Opony zimowe wykonane są z miękkiej mieszanki i mają drobne lamele wgryzające się w śnieg. Latem generowałyby jednak duży hałas, a także zużywałyby się w mgnieniu oka, dlatego opony letnie są twardsze i pozbawione wielu nacięć.

Jakie opony całoroczne wybrać?

Gdy przyjrzysz się oponom całorocznym, zauważysz wiele wspólnego z oponami sezonowymi. Większość modeli przypomina opony zimowe, a to za sprawą wspomnianych lameli. Jednocześnie mieszanka dobrana jest w taki sposób, by jazda latem nie sprawiała większego kłopotu.

Taka opona jest odrobinę bardziej miękka i głośniejsza od letniej, ale nie doskwiera kierowcy tak jak zimowa. Nie powoduje też pływania samochodu w zakrętach.

To jednak niejedyny pomysł na opony wielosezonowe. Niektóre modele są zmodyfikowanymi oponami letnimi, z charakterystycznym dla nich bieżnikiem. Najpopularniejszym przykładem jest model z segmentu premium, czyli Michelin CrossClimate.

Opony te wcale nie mają drobnych lameli. Ich bieżnik to ułożone skośnie pasy, których zadaniem jest sprawne odprowadzanie wody. Kluczem do dobrego zachowania w zimie jest specjalna mieszanka, która w warunkach zimowych zachowuje swoją elastyczność.

Oznaczenie opon całorocznych

Aby rozpoznać oponę wielosezonową, nie wystarczy spojrzeć na bieżnik. Różnice względem opon sezonowych bywają niewielkie. Lepszym sposobem na identyfikację jest odnalezienie symbolu.

Oznaczenie na oponach całorocznych znajduje się na boku opony. Niestety nie jest to jednak, jak można nieraz usłyszeć, symbol śnieżynki lub napis M+S. Ikony te informują użytkownika jedynie o tym, że opona dobrze nadaje się do jazdy po śniegu oraz po błocie. W żaden sposób nie odnosi się to do parametrów letnich opony.

Jak więc rozpoznać dobre opony całoroczne? Poszukaj napisu „4 all season” lub symboli śnieżynki, słońca i chmur z deszczem. Jeśli takiego oznaczenia nie ma, sprawdź dany model ogumienia na stronie producenta i upewnij się, jakie jest jego przeznaczenie.

Kiedy wybrać opony całoroczne?

Mimo że opony wielosezonowe są nieznacznie droższe, ich zakup pozwoli ci zaoszczędzić. Po pierwsze, nie musisz dokupować drugiego kompletu opon. Po drugie natomiast, ominie cię konieczność wymiany opon w serwisie – to ok. 120-180 zł rocznie.

Najlepsze opony całoroczne bez trudu wytrzymają ok. 5-7 lat, w zależności od rocznych przebiegów oraz stylu jazdy.

Zakup opon całorocznych największy sens ma wówczas, jeśli poruszasz się stosunkowo niewiele i raczej nie zapędzasz się w górskie tereny. To idealne opony do miasta, gdzie drogi są na bieżąco odśnieżane oraz posypywane solą.

Nieco gorzej sprawdzą się w długich trasach, w wyjątkowo trudnych warunkach oraz w sportowych samochodach o dużej mocy. Jeżeli preferujesz dynamiczną i agresywną jazdę, a pokonywanie ciasnych łuków sprawia ci frajdę, lepszym zakupem będą dedykowane opony sezonowe.

Jeżeli jesteś zdecydowany na wybór uniwersalnych modeli, sprawdź nasz ranking opon całorocznych.

Jakie parametry opon całorocznych?

Przeglądając komplety opon, w głównej mierze skupisz się na dobraniu odpowiedniego rozmiaru i cenie – to oczywiste. Weźmiesz pod uwagę także to, jaki jest ich indeks prędkości, jak radzą sobie z odprowadzaniem wody, ile metrów potrzebują na zatrzymanie samochodu oraz jak zachowują się w konkretnych warunkach pogodowych. Wszystkie te rzeczy mają ogromne znaczenie, ale warto zwrócić uwagę także na inne aspekty.

Przede wszystkim sprawdź, jaki jest rok produkcji opon. Sam fakt, że są fabrycznie nowe, nie mówi wszystkiego. Jeśli leżakują w magazynie przez 5 lat i są przechowywane w niewłaściwy sposób, mogą stracić swoje właściwości. Jeśli zobaczysz zaskakująco dużą promocję, niech zapali ci się w głowie czerwona lampka.

Oprócz tego porównaj głośność opon, a także ich wpływ na konsumpcję paliwa. Łatwo zapomnieć o tych parametrach, a odgrywają one duże znacznie podczas codziennej eksploatacji. Głośny szum opon potrafi być wyjątkowo uciążliwy, zwłaszcza na autostradzie. Przy okazji dowiedz się, jak uniknąć ząbkowania opon, które jeszcze bardziej potęguje hałas.

Ranking opon całorocznych TOP 10

Kleber Quadraxer 2

Opór toczenia: C
Przyczepność na mokrej nawierzchni: B
Hałas zewnętrzny (dB): 68

Michelin Crossclimate+

Opór toczenia: C
Przyczepność na mokrej nawierzchni: B
Hałas zewnętrzny (dB): 69

Nokian Weatherproof

Opór toczenia: C
Przyczepność na mokrej nawierzchni: A
Hałas zewnętrzny (dB): 69

Dębica Navigator 2

Opór toczenia: E
Przyczepność na mokrej nawierzchni: B
Hałas zewnętrzny (dB): 69

Barum Quartaris 5

Opór toczenia: C
Przyczepność na mokrej nawierzchni: C
Hałas zewnętrzny (dB): 70

Goodyear Vector 4Seasons

Opór toczenia: C
Przyczepność na mokrej nawierzchni: B
Hałas zewnętrzny (dB): 68

Bridgestone Weather Control

Opór toczenia: C
Przyczepność na mokrej nawierzchni: A
Hałas zewnętrzny (dB): 71

Fulda Multicontrol

Opór toczenia: C
Przyczepność na mokrej nawierzchni: C
Hałas zewnętrzny (dB): 68

Hankook Optimo 4S

Opór toczenia: C
Przyczepność na mokrej nawierzchni: C
Hałas zewnętrzny (dB): 72

Vredestein Quatrac 5

Opór toczenia: C
Przyczepność na mokrej nawierzchni: C
Hałas zewnętrzny (dB): 68
Autor: Szymon Sonik