Data publikacji:

Rower szosowy dla początkujących — o czym musisz pamiętać?

Coraz lepsza infrastruktura miast i moda na zdrowy styl życia zachęcają do przesiadki na rower. Oprócz rowerów miejskich, które doskonale sprawdzają się w roli miejskiego środka transportu, warto zainteresować się też rowerami szosowymi. Popularne kolarzówki zachęcają bowiem do wyjazdów za miasto oraz pokonywania dłuższych tras, co stać się twoją ulubioną weekendową rozrywką. Jeśli myślisz o zakupie swojego pierwszego roweru szosowego, sprawdź na co musisz zwrócić uwagę w czasie zakupu. Jakie są zalety roweru szosowego i kiedy warto go wybrać?

Rozmiary ramy

Mogłoby się wydawać, że w doborze roweru nie ma nic trudnego i wystarczy dopasować rozmiar kół, a ewentualne niedogodności wyregulować wysokością siodełka. Nic bardziej mylnego. Dobierając rozmiar roweru trzeba wziąć pod uwagę tyle parametrów, że dziedzina dopasowywania ich wszystkich do jeźdźca zyskała nawet swoją nazwę: bike fitting. Bike fitting zajmuje się zarówno doborem elementów roweru o optymalnym rozmiarze, jak i ich dostosowaniem zapewniającym wygodną i efektywną jazdę. Pod uwagę bierze się zaś nie tylko wzrost rowerzysty, ale też bardziej szczegółowe parametry jak długość kończyn, biomechanikę, szerokość miednicy czy stosunek długości kości udowej do wzrostu.

Żonglując rozmiarami kół, ramy, długością mostka czy rodzajem kierownicy możesz wpływać na pozycję do jazdy oraz efektywność pedałowania. Nieco mniejszy rozmiar ramy zapewni ci bardziej pionową i wygodną pozycje, co sprzyja rekreacyjnej jeździe. Większa rama umożliwi ci zaś przyjęcie aerodynamicznej pozycji, idealnej do sportowej jazdy. To, jak zamierzasz korzystać z roweru, jest więc niezwykle ważne w czasie jego wyboru.

Waga roweru

Waga roweru w dużym stopniu przekłada się na szybkość jazdy oraz zmęczenie użytkownika, dlatego producenci kolarzówek dążą do zmniejszenia ich wagi. Zastosowanie lekkich stopów (aluminium) lub materiałów kompozytowych (karbon) do produkcji ramy pozwala ograniczyć masę roweru.

Przełożenia

Układ napędowy w rowerze szosowym musi zapewnić rowerzyście zarówno możliwość rozwinięcia dużej prędkości, jak i wjazdu pod strome zbocza. Nie oznacza to jednak, że musi mieć on duża liczbę przełożeń. Wręcz przeciwnie, kolarzówki mają zazwyczaj tylko dwa blaty na korbie, a nie trzy, jak rowery górskie czy trekkingowe. Z tyłu stosuje się zaś napędy 8-11 rzędowe w formie kasety lub rzadziej używanego w dzisiejszych czasach wolnobiegu. Większe znaczenie ma rozmiar skrajnych rzędów kasety. Kaseta z dużą koronką (28 lub jeszcze bardziej „miękką”) umożliwi wjazd nawet pod bardzo strome pojazdy.

Do czego więc przydaje się duża liczba przełożeń i 11-rzędowa kaseta? Tutaj warto wspomnieć o kadencji, czyli szybkości pedałowania. W jeździe na rowerze szosowym dużą uwagę przykłada się do zachowania stałej kadencji, tj. ok. 80 obrotów korby na minutę na minutę, bez względu na prędkość jazdy. Wielorzędowa kaseta pozwala na lepsze dopasowanie biegu do trasy, oporu wiatru czy zmęczenia. Innymi słowy, jest mniejszy przeskok pomiędzy kolejnymi biegami, dzięki czemu unikniesz sytuacji, w którym (w konkretnych warunkach) jeden bieg byłby zbyt wysoki, drugi zaś zbyt niski.

Przedni widelec

W rowerach szosowych próżno szukać amortyzatorów. Podyktowane jest to faktem, że duża sztywność ramy oraz widelca przekłada się na lepsze wykorzystanie mocy przenoszonej przez rowerzystę za pomocą pedałów na tylne koło. Kolarzówki przeznaczone są głównie do jazdy po gładkim asfalcie, więc amortyzacja jest kwestią drugorzędną. Nie oznacza to jednak, że miłośnicy rowerów szosowych zdani są na niewygodę. Zastosowanie widelca aluminiowego lub karbonowego pozwala jednocześnie zwiększyć sztywność roweru, jak i pozbyć się niechcianych drgań. Kupując pierwszy rower szosowy warto zainwestować w dobrej jakości ramę oraz widelec, aniżeli w osprzęt, który można — w razie potrzeby — bardzo łatwo wymienić na lepszy.

Kierownica

Charakterystycznym elementem roweru szosowego jest wygięta kierownica zwana barankiem. Dzięki niej rowerzysta może przyjąć aerodynamiczną pozycję zmniejszającą opór wiatru i osiągnąć wyższą prędkość. Co ciekawe, wielu producentów rowerów montuje w typowo szosowych rowerach także zwykłą, prostą kierownicę. Modele te adresowane są do początkujących, dla których opanowanie jazdy z barankiem może być sporym problemem.

Choć jazda z barankiem jest początkowo mało intuicyjna, a sama kierownica wydaje się trudna do ustabilizowania, warto podjąć to wyzwanie. Kierownica roweru szosowego zapewnia kilka chwytów, w tym te najbardziej naturalne dla człowieka, w którym kciuki skierowane są do góry. Możliwość zmiany chwytu pomaga także w długiej trasie, dając odpoczynek dłoniom. W szosowej kierownicy hamulce znajdują się w innym miejscu niż w rowerach MTB czy miejskich, dlatego przed wyruszeniem w trasę na kolarzówce poświęć kilka chwil na naukę ich obsługi.

Manetki

W dawnych rowerach szosowych manetka do zmiany przełożenia montowana była na ramie roweru. Zmiana biegu wymagała więc oderwania ręki od kierownicy, a na dodatek poszukiwania konkretnego ustawienia w nieindeksowanej manetce. Takie rozwiązanie spotkasz i dziś, jednak dużo większą popularność mają klamkomanetki, czyli manetki przerzutek ukryte w klamkach hamulców. Aby zmienić bieg, wystarczy odepchnąć klamkę do wewnątrz (w kierunku mostka). Klamkomanetki dostępne są z pozycji górnej i dolnej (sportowej), więc nie wymagają odrywania rąk od kierownicy.

Rodzaj pedałów rowerowych

W większości niedrogich rowerów szosowych montowane są zwykłe pedały platformowe, plastikowe lub metalowe. Nie wymagają specjalnego obuwia ani nauki obsługi, więc wielu początkujących użytkowników szosówek zaczyna właśnie od nich. Jeżeli nie zamierzasz jeździć wyczynowo ani walczyć o najlepsze czasy przejazdów, nie ma sensu z nich rezygnować.

Zawodowi kolarze lub osoby trenujące na rowerze wyczynowo używają jednak innego rodzaju pedałów, tj. pedały zatrzaskowe, zwane też SPD. Umożliwiają wpięcie w nie specjalnych butów rowerowych, co ma wiele korzyści. Oprócz rzeczy oczywistej, czyli zabezpieczenia nogi przed ześlizgnięciem się z platformy, pedały zatrzaskowe w dużym stopniu wpływają na przetransferowanie energii na koło roweru. Zapewniają bowiem lepiej rozłożoną powierzchnię nacisku na korbę, a także umożliwiają niejako ciągnięcie pedału w górę.

Co dokupić do roweru szosowego na początek?

Podstawowym elementem, który należy dokupić do roweru szosowego jest kask. Na kolarzówce rozwiniesz spore prędkości, a na dodatek będziesz się poruszać często wśród samochodów, więc temat ten jest oczywisty. Oprócz tego przydatne będą: uchwyt z bidonem, tylna i przednia lampa, okulary, niewielka saszetka na telefon i klucze oraz zestaw naprawczy (Przy okazji sprawdź koniecznie narzędzia rowerowe, które warto mieć). Weź pod uwagę, że siedziska rowerów szosowych są bardzo twarde, więc wielu kolarzy stosuje spodenki z amortyzującą wkładką. Jeśli zamierzasz używać roweru szosowego do turystyki, dobierz wygodny i przewiewny plecak na ekwipunek. To podstawowy zestaw, który z pewnością przyda ci się podczas początków z kolarstwem szosowym.

Życzymy przyjemnej jazdy!
Autor: Szymon Sonik