Przez długi czas rowery szosowe były uważane za modele przeznaczone dla najbardziej doświadczonych miłośników kolarstwa, poruszających się na utwardzonych i najczęściej asfaltowych drogach. W ostatnich latach pojazdy tego typu zdobywają coraz szerszą grupę odbiorców, w czym pomaga z pewnością duże zróżnicowanie modeli, poza jednośladami czysto sportowymi i wyczynowymi konsumenci mogą też wybierać modele przeznaczone do mniej intensywnej jazdy, a także takie, które radzą sobie również z poruszaniem się po trasach typowo żwirowych. Jak wybrać rower szosowy dla początkujących i bardziej zaawansowanych?
Kształt ramy roweru szosowego wpływa bezpośrednio na pozycję, jaką zajmujemy podczas jazdy. Rozróżniamy dwa podstawowe typy ram – race i endurance/komfort. Modele z tej pierwszej kategorii przeznaczone są do jazdy typowo sportowej. Kolarz przyjmuje na nich zgarbioną pozycję, a przy zastosowaniu odpowiedniej techniki pedałowanie może skutecznie zmaksymalizować szybkość jazdy.
Ramy endurance montuje się w bardziej uniwersalne modele rowerów. Charakteryzują się wyższą główką ramy i większym rozstawem kół. Korzystający z nich kolaż przyjmuje wygodniejszą i wyprostowaną formę.
Rowery szosowe wykorzystują lekkie i wąskie koła, które umożliwiają osiągnięcie jak najwyższej szybkości. Konstrukcja kół wykonana jest z aluminium, a w droższych modelach również z karbonu. Na uwagę zasługują również opony, poza modelami gravelowymi i crossowymi, tradycyjne szosówki używają często szytki, a więc profesjonalne dętki zintegrowane z oponą. Trzymają się lepiej podłoża, są odporne na uszkodzenia i pompowane są pod wysokim ciśnieniem. Instaluje się jednak na specjalnych obręczach, przy użyciu kleju lub taśmy.
Alternatywą dla nich są opony pozbawione dętek, wykonane z wysokiej klasy wzmocnionej gumy, których napraw jest jednak niezwykle kłopotliwa, bowiem wymaga stosowania specjalistycznych środków chemicznych.
Rower szosowy powinien być jak najlżejszy, poprawia to nie tylko szybkość pojazdu, ale ułatwi tez jego przenoszenie oraz naprawy w razie wystąpienia problemów na trasie. Masa roweru w dużej mierze uzależniona jest od materiału z jakiego wykonana jest rama. Najlżejsze modele wykonane z włókien węglowych (tzw. karbonu) mogą ważyć nawet mniej niż 1 kg, są przy tym niezwykle sztywne, ale mogą też dość skutecznie amortyzować wstrząsy.
Ramy wykonane z aluminium są zazwyczaj o 50 procent cięższe, ale dzięki zastosowaniu nowoczesnych technik obróbki metalu różnice te zacierają się w przypadku wielu modeli.
Dodajmy, że średnia waga dobrego roweru szosowego wraz z kołami, kierownicą i całym osprzętem zazwyczaj oscyluje w granicach 12-8 kilogramów. Według międzynarodowych przepisów, w profesjonalnych zawodach rowerowych nie mogą brać udział pojazdy ważące mniej niż 6,8 kg. Najlżejsze i najdroższe model karbonowe mogą mieć masę osiągającą nawet 5 kg lub mniej.
Decydując się na zakup roweru szosowego wybieramy pomiędzy modelami z klasycznymi hamulcami szczękowymi, a także coraz popularniejszymi tarczowymi. Korzystają one z linkowej konstrukcji mechanicznej lub bardziej zaawansowanej hydraulicznej, opartej o wykorzystanie płynu hamulcowego. Dla zasady, hamulce tarczowe sprawdzają się przede wszystkim w trudniejszym terenie (wzniesienie, nierówne drogi, żwir), ale podnoszą ciężar roweru. Fani szusowania po równych asfaltowych drogach wybierają zazwyczaj lżejsze i łatwiejsze w naprawie hamulce szczękowe.
Jak dobrać rower do wzrostu? Rowery szosowe należy dobierać odpowiednio do wzrostu użytkownika. Podczas zakupu zwracamy uwagę na podawane przez producentów rozmiary ramy, które znajdziemy w przygotowanych przez nich tabelach z prostymi przelicznikami liczbowymi. Warto zawsze też skonsultować się ze specjalistą, każdy z nas jest zbudowany nieco inaczej i optymalny rower pasujących do naszych potrzeb i stylu jazdy nie zawsze będzie odpowiadał sugestiom wytwórców, którzy opierają swoje zalecenia na uśrednionych danych.