Data publikacji:

Jakie zapięcie do roweru jest najbezpieczniejsze?

Mając wystarczająco dużo czasu i odpowiednie narzędzia, wszystkie blokady rowerowe można pokonać. Należy więc wybrać zapięcie, które ochroni nasz rower przed większością urządzeń oraz znacząco utrudnią kradzież. Zatem jakie zapięcie do roweru jest najbezpieczniejsze? Jakie zapięcie rowerowe wybrać? Czy należy szukać konkretnej marki? Albo rodzaju zamka? Dodając wszystkie indywidualne okoliczności (tani lub drogi rower, miejsce zaparkowania roweru itp.), decyzja staje się dość przytłaczająca. Można ją sobie ułatwić w dość prosty sposób. Wybrać minimalny poziom bezpieczeństwa, który jest nam potrzebny, następnie wybrać typ zamka, który odpowiada naszym potrzebom. Zwężając w ten sposób wybór, można z łatwością znaleźć dobre zapięcie.
zapięcie do roweru

Poziom bezpieczeństwa. Jakie zapięcie do roweru wybrać?

Jakie zapięcie do roweru jest najbezpieczniejsze? 95% rowerów jest kradzionych przez „złodziei okazji” – niezorganizowanych oportunistów, którzy widzą łatwą szansę na zarobienie dodatkowych pieniędzy na wyjątkowo źle zabezpieczonych rowerach. Ulubione urządzenia takich złodziei to przecinaki do śrub. Innymi łatwo dostępnymi i najczęściej używanymi narzędziami są młotki, proste piły, a nawet gołe ręce. Wiele rowerów złodziej może z łatwością uwolnić lub zabrać. Jednak po wybraniu przyzwoitego zamka (i prawidłowym zamknięciu roweru), przecinaki do śrub są najsilniejszą bronią oportunistów, z którą zmierzyć musi się zamek.

Nie ma to jednak większego znaczenia w przypadku posiadania drogiego roweru, który może przyciągnąć uwagę profesjonalnych przestępców zapatrzonych w zaawansowane narzędzia. Takie rowery nigdy nie powinny stać bez nadzoru na ulicy przez dłuższy czas – nie ma takiego zamka rowerowego, który wytrzymałby kilkuminutową pracę z przenośną szlifierką kątową.

Mając to na uwadze, aby uzyskać przynajmniej pewien poziom bezpieczeństwa, należy zadać pytanie: czy twój zamek byłby odporny na atak przecinaka śrub? W tym wypadku kluczem jest grubość zamka. Zawsze należy celować powyżej 13 mm – zamki tej wielkości są już bardzo trudne do przebicia przez nożyce do śrub. W przypadku 15 mm i więcej, złodzieje potrzebować będą profesjonalnych narzędzi. Oznacza to, że zrobią spore zamieszanie, które przyciągnie dużą uwagę.

Typy zamków

Zapięcie do roweru — jakie wybrać? Istnieją duże różnice w cenach i właściwościach zamków. Warto więc doprecyzować, jakiego typu zapięcia rowerowego potrzebujemy.

Zamki typu U-lock

Zamki typu U (znane również jako D-lock) są jak gigantyczne kłódki, które mocuje się wokół naszych rowerów i wszystkiego, do czego próbujemy je zabezpieczyć.

Jaki U-lock wybrać? Dobre zamki typu U-lock zapewniają dobrą równowagę między ceną, praktycznością i bezpieczeństwem. Są one na ogół tańsze, lżejsze i nieco łatwiejsze w użyciu niż zamki łańcuchowe, a jednocześnie zapewniają wysoki poziom ochrony. Ze względu na ich sztywność mogą być trudniejsze do przenoszenia niż zamki łańcuchowe. Ich ograniczony rozmiar i kształt oznaczają, że znajdziemy mniej rzeczy, do których można przymocować swój rower.

Łańcuch

Zamki łańcuchowe zazwyczaj składają się z długiego metalowego łańcuszka (zakrytego tuleją chroniącą lakier) i dużego zamka. Zamki łańcuchowe możemy podzielić na takie, które są wystarczająco lekkie, aby można je było przenosić (<12 mm) oraz te, które są tak ciężkie, że najlepiej sprawdzają się jako zabezpieczenia stacjonarne (>12 mm).

Przenośne łańcuchy

Można je łatwo nosić owinięte wokół sztycy lub wrzucić do torby. Ich długość i elastyczność oznaczają, że można przymocować rower do szerokiej gamy różnych przedmiotów. Te łańcuchy nie są jednak tak bezpieczne jak dobre zamki typu U-lock z powodu swojej szczupłości. Poza tym są znacznie cięższe.

Łańcuchy stacjonarne

Gruby łańcuch ze stali utwardzanej z ciężką kłódką wysokiej jakości to prawdopodobnie najbezpieczniejszy sposób na zablokowanie roweru. Łańcuchy te są jednak ciężkie i nieporęczne. Najlepiej sprawdzają się jako drugi, stacjonarny zamek, którego używamy wszędzie tam, gdzie rower jest regularnie zabezpieczany na długi czas.

Zapięcia składane

Zamki składane składają się z szeregu metalowych płytek połączonych ze sobą nitami. Można je złożyć do ciasnego opakowania do przenoszenia, a następnie rozłożyć, tworząc elastyczny kształt, który mocuje się wokół roweru.

Są na ogół lżejsze niż zamki typu U-lock, które oferują podobny poziom bezpieczeństwa. Ich długość i elastyczność dają więcej możliwości niż w przypadku zamka U-lock w standardowym rozmiarze, gdy szukasz miejsca, w którym możesz zablokować swój rower.

Ale najlepszy w nich jest sposób, w jaki można je złożyć, tworząc bardzo kompaktowe opakowanie, które jest bardzo łatwe w transporcie. Nie są one tak łatwe w użyciu jak zamek lub łańcuszek. Rozłożenie ich, a następnie umieszczenie ich wokół roweru i przedmiotu może czasami być trochę uciążliwe.

Linki

Blokady kablowe zwykle składają się z wielu pasm długiej, cienkiej stali, splecionych razem w plastikowej rurce. Są lekkie, elastyczne i generalnie tanie. Ta elastyczność oznacza jednak, że są one również miękkie, a prawie wszystkie blokady kablowe można przeciąć za pomocą ręcznych nożyc do kabli lub śrub w ciągu kilku sekund.

Wygoda użytkowania

Jakie zapięcie do roweru oferuje największą wygodę? Zamki typu U to świetne połączenie bezpieczeństwa i ceny, ale nieco trudniej je zablokować. Zamki łańcuchowe są generalnie bardzo trudne do pokonania i dość łatwe do zablokowania, ale są za to bardzo ciężkie. Zamki składane są niesamowite w transporcie i nietrudne do zablokowania, ale zazwyczaj są to najdroższe opcje. Linki są tanie i lekkie, ale ochrona, którą zapewniają, jest minimalna.
Zdjęcie: mstandret/Envato Elements
Autor: Kordian Pabian