Poziom bezpieczeństwa. Jakie zapięcie do roweru wybrać?
Jakie zapięcie do roweru jest najbezpieczniejsze? 95% rowerów jest kradzionych przez „złodziei okazji” – niezorganizowanych oportunistów, którzy widzą łatwą szansę na zarobienie dodatkowych pieniędzy na wyjątkowo źle zabezpieczonych rowerach. Ulubione urządzenia takich złodziei to przecinaki do śrub. Innymi łatwo dostępnymi i najczęściej używanymi narzędziami są młotki, proste piły, a nawet gołe ręce. Wiele rowerów złodziej może z łatwością uwolnić lub zabrać. Jednak po wybraniu przyzwoitego zamka (i prawidłowym zamknięciu roweru), przecinaki do śrub są najsilniejszą bronią oportunistów, z którą zmierzyć musi się zamek.
Nie ma to jednak większego znaczenia w przypadku posiadania drogiego roweru, który może przyciągnąć uwagę profesjonalnych przestępców zapatrzonych w zaawansowane narzędzia. Takie rowery nigdy nie powinny stać bez nadzoru na ulicy przez dłuższy czas – nie ma takiego zamka rowerowego, który wytrzymałby kilkuminutową pracę z przenośną szlifierką kątową.
Mając to na uwadze, aby uzyskać przynajmniej pewien poziom bezpieczeństwa, należy zadać pytanie: czy twój zamek byłby odporny na atak przecinaka śrub? W tym wypadku kluczem jest grubość zamka. Zawsze należy celować powyżej 13 mm – zamki tej wielkości są już bardzo trudne do przebicia przez nożyce do śrub. W przypadku 15 mm i więcej, złodzieje potrzebować będą profesjonalnych narzędzi. Oznacza to, że zrobią spore zamieszanie, które przyciągnie dużą uwagę.
Typy zamków
Zapięcie do roweru — jakie wybrać? Istnieją duże różnice w cenach i właściwościach zamków. Warto więc doprecyzować, jakiego typu zapięcia rowerowego potrzebujemy.
Zamki typu U-lock
Zamki typu U (znane również jako D-lock) są jak gigantyczne kłódki, które mocuje się wokół naszych rowerów i wszystkiego, do czego próbujemy je zabezpieczyć.
Jaki U-lock wybrać? Dobre zamki typu U-lock zapewniają dobrą równowagę między ceną, praktycznością i bezpieczeństwem. Są one na ogół tańsze, lżejsze i nieco łatwiejsze w użyciu niż zamki łańcuchowe, a jednocześnie zapewniają wysoki poziom ochrony. Ze względu na ich sztywność mogą być trudniejsze do przenoszenia niż zamki łańcuchowe. Ich ograniczony rozmiar i kształt oznaczają, że znajdziemy mniej rzeczy, do których można przymocować swój rower.