Data publikacji:

Jak zacząć przygodę z chodziarstwem? Chód sportowy dla początkujących

Aktywność ruchowa i rekreacja pozwolą na utrzymanie dobrej formy oraz właściwego poziomu zdrowia własnego organizmu. W tym celu świetnie sprawdzi się chód sportowy. To dyscyplina dostępna dla każdego i mało kontuzyjna. Można ją uprawiać przez cały rok bez względu na warunki pogodowe.

chód sportowy

Chodziarstwo: dyscyplina olimpijska

Chód sportowy to dyscyplina lekkoatletyczna, w ramach której już w 1867 roku przeprowadzono mistrzostwa Anglii. Rozgrywana jest na Igrzyskach Olimpijskich, a najbardziej znanym i utytułowanym polskim zawodnikiem jest Robert Korzeniowski.

Chodziarstwo polega na przemieszczaniu się w taki sposób, żeby przez cały czas mieć kontakt z podłożem. To dyscyplina techniczna, wymagająca odpowiedniej pracy i ruchu nóg.

Zobacz, jaka bieżnia do domu będzie dobrym wyborem

Odpowiednie obuwie

Czy najlepsze buty do biegania sprawdzą się w wypadku chodu sportowego? Buty do chodu sportowego różnią się od biegowych. Przede wszystkim amortyzacja jest w nich mniejsza ze względu na to, że stopa nie ląduje z wielką siłą na podłożu. Istotne natomiast jest, żeby w trakcie aktywności obuwie dobrze trzymało stabilność.

Ważne jest także wzmocnienie pięty, gdyż to ta część stopy najpierw będzie stykała się z podłożem. Materiał, z jakiego wykonana jest podeszwa, powinien zapewniać sprężystość oraz jak najlepsze oddanie energii, żeby trenujący mógł osiągać jak najlepsze wyniki. Bezszwowe wykonanie zabezpiecza przed otarciami skóry.

Zalety chodu sportowego

Podczas tej aktywności angażowane są jednak nie tylko kończyny dolne, ale również cały tułów oraz ręce. Dzięki temu osoba, która regularnie trenuje ma silne wszystkie partie mięśniowe i szczupłą sylwetkę.

Uprawiając chód sportowy, istnieje niewielkie ryzyko urazów stawów kolanowych, dlatego że nie są one mocno obciążane. Stopa nie spada na podłoże, jak w przypadku biegu czy wykonywania skoków, tylko jest stawiana ze decydowanie mniejszą siłą.

Odzież do aktywności

Osoba, która uprawia chodziarstwo, nie jest poddana takiemu wysiłkowi, jak podczas biegania. Nie oznacza to jednak, że nie powinna zwrócić uwagi na strój, w którym trenuje. Odzież powinna być więc termoaktywna. Dzięki temu skóra będzie swobodnie oddychać, a odparowująca wilgoć nie wpłynie na wychłodzenie ciała.

Dobrym pomysłem jest zaopatrzenie się w ubiór, którego materiał zawiera jony srebra. Niszczą one bakterie i niwelują przykry zapach potu, co pozwala cieszyć się aktywnością w większej grupie osób.

Chód sportowy wymaga systematycznego treningu bez względu na warunki pogodowe. Dlatego istotne jest, żeby zaopatrzyć się w kurtkę, która będzie chroniła zarówno od wiatru, jak i opadów. Natomiast przy występowaniu wysokich temperatur osłonę przed słońcem zapewni czapka z daszkiem wykonana z materiału termoaktywnego.

Trening chodu sportowego

Rozpoczęcie przygody z chodziarstwem to przede wszystkim nabywanie poprawnej techniki. Należy pamiętać o tym, żeby przynajmniej jedna stopa miała cały czas kontakt z podłożem, po którym zawodnik się porusza. Noga zakroczna, czyli ta będąca z tyłu, musi być wyprostowana. Ręce powinny mocno współpracować z kończynami dolnymi na zasadzie wahadła. Opanowanie podstaw jest kluczem do poprawnie wykonanego chodu oraz przygotowania się do zawodów.

Trening warto wykonywać 3-5 razy w tygodniu, gdzie na początku najbardziej należy skupić się na prawidłowej technice. Dlatego najlepszym wyjściem dla osób, które chcą uprawiać chód sportowy, jest skorzystanie z opieki profesjonalnych instruktorów, którzy podpowiedzą, na co zwrócić uwagę i jak wyeliminować błędy. Później będzie można skupić się na poprawie tempa oraz ćwiczeniach interwałowych i treningowych jednostkach jakościowych.

Autor: Jarosław Cieśla