Nierówna praca silnika wcale nie musi wynikać z uszkodzenia samej jednostki napędowej. W wielu przypadkach winowajcą jest układ paliwowy, dostarczający zbyt małą dawkę paliwa do wtrysków. Za nieprawidłowości może odpowiadać czujnik ciśnienia paliwa, czyli niepozorny element współpracujący z kolektorem ssącym. Jak rozpoznać objawy uszkodzonego czujnika ciśnienia paliwa?
Do zasilenia silnika niezbędna jest odpowiednia dawka mieszanki paliwowo-powietrznej, dobierana na podstawie wielu czynników, m.in. obciążenia, prędkości obrotowej czy rozgrzania silnika. Wynika z tego jasno, że paliwo nie może być podawane ze stałym, jednostajnym ciśnieniem, jakie wytwarzane jest poprzez pompę paliwową umieszczoną w zbiorniku. Tutaj w sukurs przychodzi czujnik ciśnienia paliwa, który reguluje przepływem w zależności od obciążenia.
Nieprawidłowe działanie czujnika ciśnienia paliwa może objawiać się na różne sposoby, w zależności od tego, czy ciśnienie na listwie wtryskowej jest zbyt małe, czy zbyt duże. Niskie ciśnienie może skutkować brakiem mocy silnika, zwłaszcza podczas dynamicznego dodania gazu lub na wysokich obrotach, gdy zapotrzebowanie na paliwo jest największe. Podobne objawy da zapchany filtr paliwa lub uszkodzona pompa paliwowa. W niektórych przypadkach dochodzi także do szarpania, szybszego zużywania się cewek zapłonowych czy uszkodzenia świec.
Działanie czujnika ciśnienia paliwa można sprawdzić manometrem. Ciśnienie w układzie paliwowym powinno się zmieniać po wciśnięciu pedału gazu i zwiększeniu podciśnienia w kolektorze ssącym. Jeżeli wskazówka manometru pozostaje cały czas w tym samym miejscu, można podejrzewać uszkodzenie regulatora. Innym objawem będzie zapalenie się ikonki check engine oraz kontrolki układu wtryskowego. Szczegółowe informacje na temat błędu sprawdzisz przy pomocy interfejsu diagnostycznego podłączanego do gniazda ODBII.
Jazda z uszkodzonym regulatorem ciśnienia paliwa często jest możliwa, dlatego wielu kierowców bagatelizuje te objawy. Warto jednak pamiętać, że przyczynia się to do szybszego zużycia wielu podzespołów, m.in. wtrysków, sondy lambda, katalizatora czy filtra DPF. Każda z tych awarii jest bardzo kosztowna w naprawie, dlatego lepiej od razu wymienić czujnik ciśnienia na nowy. Tym bardziej, że koszt nowego regulatora nie jest wysoki, a wymiana nie jest trudna. Dobrej jakości regulator ciśnienia powinien wytrzymać ok. 250 tys. km.