Jak sprawdzić zepsuty czujnik temperatury silnika? Mała część jest w stanie spowodować mnóstwo problemów, które mogą uniemożliwić korzystanie z samochodu. Jakie są objawy awarii, generowane przez uszkodzony czujnik temperatury silnika samochodu? Podpowiadamy, jak sprawdzić czujnik temperatury silnika miernikiem.
Czujnik temperatury silnika to popularna nazwa czujnika temperatury płynu chłodzącego. Taki czujnik znajduje się w każdym współczesnym samochodzie, z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym. W niektórych (przede wszystkim najnowszych samochodach) producent mógł zastosować nawet kilka takich czujników. Czujnik temperatury silnika:
Przeczytaj nasz poradnik, jak sprawdzić alternator
Kiedy kierowca może podejrzewać, że czujnik temperatury płynu chłodzącego w jego aucie uległ awarii? Typowe objawy awarii czujnika temperatury silnika to:
Awaria czujnika temperatury silnika może być zdiagnozowana po podłączeniu auta pod komputer diagnostyczny. Ale nie musi. System diagnostyki może wykryć awarię czujnika wtedy, gdy np. dojdzie do wewnętrznego zwarcia albo uszkodzenia przewodu łączącego czujnik z komputerem. Natomiast diagnostyka pokładowa na pewno nie wykryje tego, że element pomiarowy czujnika mógł ulec zabrudzeniu. Diagnostyka nie wykryje też zmiany charakterystyki działania elementu pomiarowego.
We współczesnych samochodach stosuje się czujniki temperatury tzw. rezystancyjne typu PTC albo NTC.
Jak działa czujnik temperatury płynu chłodzącego? Przykładowo: zmiana temperatury płynu chłodniczego powoduje zmianę rezystancji elementu pomiarowego czujnika. Zmiana rezystancji powoduje z kolei zmianę napięcia wyjściowego z czujnika. Na podstawie zmian napięcia komputer sterujący pracą silnika odczytuje odpowiednie wartości temperatury płynu chłodzącego.Czujnik temperatury silnika (czujnik temperatury płynu chłodzącego) może przestać działać z powodu szeregu czynników.
Przeczytaj również, jaki miernik lakieru wybrać
Za pomocą zwykłego miernika można skontrolować, czy czujnik jest sprawny. Przykładowo: w czujniku PTC należy odłączyć wtyczkę wiązki od czujnika. Następnie trzeba podłączyć jedną sondę miernika do zacisku masy (minusa), a drugą do złącza zasilającego w czujniku. Miernik uniwersalny należy ustawić w pozycji pomiaru napięcia stałego DC. W sprawnym czujniku wartość napięcia powinna wynosić 5 albo 12 V.
Za pomocą miernika należy także sprawdzić napięcie sygnałowe. W tym przypadku sondę miernika należy włożyć do zacisku sygnałowego, we wtyczce wiązki, łączącej czujnik z komputerem sterującym pracą silnika (wiązka jest odłączona od komputera sterującego pracą silnika). Następnie należy uruchomić silnik. Napięcie sygnałowe, mierzone przez miernik, powinno się stopniowo zwiększać albo zmniejszać, wraz z rozgrzewaniem się płynu chłodzącego.
Wymiana czujnika temperatury płynu chłodzącego nie jest czynnością skomplikowaną. Sam czujnik także nie powinien być drogi.