Data publikacji:

Czujnik temperatury silnika. Jak sprawdzić? Objawy awarii

Jak sprawdzić zepsuty czujnik temperatury silnika? Mała część jest w stanie spowodować mnóstwo problemów, które mogą uniemożliwić korzystanie z samochodu. Jakie są objawy awarii, generowane przez uszkodzony czujnik temperatury silnika samochodu? Podpowiadamy, jak sprawdzić czujnik temperatury silnika miernikiem.

czujnik temperatury silnika

Za co odpowiada czujnik temperatury silnika?

Czujnik temperatury silnika to popularna nazwa czujnika temperatury płynu chłodzącego. Taki czujnik znajduje się w każdym współczesnym samochodzie, z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym. W niektórych (przede wszystkim najnowszych samochodach) producent mógł zastosować nawet kilka takich czujników. Czujnik temperatury silnika:

  • Jest połączony przewodem ze sterownikiem (komputerem) sterującym pracą jednostki napędowej. Temperatura płynu chłodzącego jest stale monitorowana i jest niezbędna do ustalenia czasu otwarcia wtryskiwaczy.
  • Informuje komputer sterujący pracą jednostki napędowej o tym, czy silnik jest rozgrzany (czy osiągnął temperaturę roboczą), czy też nie.
  • strzega przed przegrzaniem jednostki napędowej, np. na skutek zbyt małej ilości płynu chłodzącego.
  • Może być również odpowiedzialny za uruchamianie wentylatora chłodnicy.

Przeczytaj nasz poradnik, jak sprawdzić alternator

Objawy awarii czujnika temperatury płynu chłodzącego

Kiedy kierowca może podejrzewać, że czujnik temperatury płynu chłodzącego w jego aucie uległ awarii? Typowe objawy awarii czujnika temperatury silnika to:

  • problemy z uruchomieniem silnika samochodu (w szczególności zimnego, po dłuższym postoju);
  • gaśnięcie silnika w trakcie jazdy, w szczególności zanim osiągnie on temperaturę roboczą (w trakcie rozgrzewania);
  • falowanie obrotów silnika na biegu jałowym (zmiany prędkości obrotowej silnika, widoczne na obrotomierzu);
  • zmniejszona moc jednostki napędowej.

Awaria czujnika temperatury silnika może być zdiagnozowana po podłączeniu auta pod komputer diagnostyczny. Ale nie musi. System diagnostyki może wykryć awarię czujnika wtedy, gdy np. dojdzie do wewnętrznego zwarcia albo uszkodzenia przewodu łączącego czujnik z komputerem. Natomiast diagnostyka pokładowa na pewno nie wykryje tego, że element pomiarowy czujnika mógł ulec zabrudzeniu. Diagnostyka nie wykryje też zmiany charakterystyki działania elementu pomiarowego.

Dlaczego czujnik temperatury silnika przestał działać?

We współczesnych samochodach stosuje się czujniki temperatury tzw. rezystancyjne typu PTC albo NTC.

Jak działa czujnik temperatury płynu chłodzącego? Przykładowo: zmiana temperatury płynu chłodniczego powoduje zmianę rezystancji elementu pomiarowego czujnika. Zmiana rezystancji powoduje z kolei zmianę napięcia wyjściowego z czujnika. Na podstawie zmian napięcia komputer sterujący pracą silnika odczytuje odpowiednie wartości temperatury płynu chłodzącego.

Czujnik temperatury silnika (czujnik temperatury płynu chłodzącego) może przestać działać z powodu szeregu czynników.

  • Pojawiły się wewnętrzne zwarcia (mogą być one spowodowane drganiami), które kwalifikują czujnik do wymiany.
  • Element pomiarowy czujnika uległ zabrudzeniu.
  • Doszło do zerwania, uszkodzenia (zniszczenia izolacji) przewodu łączącego czujnik z komputerem sterującym pracą silnika. W takim przypadku wystarczy zastosowanie nowej wiązki.
  • Doszło do zaśniedzenia styków we wtyczce.

Jak sprawdzić czujnik temperatury płynu chłodzącego?

  • Sprawdzić, czy nie występują typowe objawy jego awarii.
  • Skontrolować stan wtyczki i przewodu, a także stan styków.
  • Podłączyć urządzenie do diagnostyki.

Przeczytaj również, jaki miernik lakieru wybrać

Jak sprawdzić czujnik temperatury miernikiem?

Za pomocą zwykłego miernika można skontrolować, czy czujnik jest sprawny. Przykładowo: w czujniku PTC należy odłączyć wtyczkę wiązki od czujnika. Następnie trzeba podłączyć jedną sondę miernika do zacisku masy (minusa), a drugą do złącza zasilającego w czujniku. Miernik uniwersalny należy ustawić w pozycji pomiaru napięcia stałego DC. W sprawnym czujniku wartość napięcia powinna wynosić 5 albo 12 V.

Za pomocą miernika należy także sprawdzić napięcie sygnałowe. W tym przypadku sondę miernika należy włożyć do zacisku sygnałowego, we wtyczce wiązki, łączącej czujnik z komputerem sterującym pracą silnika (wiązka jest odłączona od komputera sterującego pracą silnika). Następnie należy uruchomić silnik. Napięcie sygnałowe, mierzone przez miernik, powinno się stopniowo zwiększać albo zmniejszać, wraz z rozgrzewaniem się płynu chłodzącego.

Wymiana czujnika temperatury płynu chłodzącego nie jest czynnością skomplikowaną. Sam czujnik także nie powinien być drogi.

Autor: Michał Lisiak