Data publikacji:

Fotele kubełkowe: w czym tkwi ich fenomen? Czy warto wybrać fotele kubełkowe do samochodu?

Siedzenia w samochodzie to podstawowy element, który decyduje o komforcie kierowcy oraz pasażerów podczas podróży. Wiele osób jednak nie wie, że istnieją dla nich bezpieczniejsze i wygodniejsze alternatywy, w zależności od zastosowania. Do wyścigów rajdowych oraz jazdy sportowej wykorzystuje się fotele kubełkowe, które są twardsze, głębsze i zapewniają wyższy poziom usztywnienia nóg, kręgosłupa oraz głowy. Dowiedz się, czym dokładnie są fotele kubełkowe do auta oraz kiedy warto je zamontować.
fotele kubełkowe

Czym charakteryzują się fotele kubełkowe?

Fotele kubełkowe są znacznie głębsze niż klasyczne siedziska w samochodach. Gwarantują też o wiele większe usztywnienie karku i wyższy poziom wsparcia po bokach. Zazwyczaj stosowane są wraz z pasami, które wyglądem przypominają szelki. Wykonane są z twardszych materiałów, bywają dużo cieńsze i lżejsze niż klasyczne fotele. Dzięki nim podczas sportowej jazdy można bez problemów utrzymać się w siedzeniu.

Podczas wypadków fotele tego rodzaju doskonale utrzymują kierowcę w pożądanej pozycji i zapobiegają negatywnym skutkom nieprzewidzianych zdarzeń. Mają również bardziej dopasowany, nieregulowany zagłówek oraz otwory służące lepszemu dopasowaniu pasów. Większość foteli kubełkowych dobiera się dokładnie do budowy i wymiarów kierowcy, który będzie z nich korzystał, zatem tego rodzaju siedzenia dostępne są zazwyczaj w kilku różnych rozmiarach.

Zobacz także, czy warto inwestować w podgrzewane fotele

Fotele kubełkowe do samochodu – jak wybrać?

Podstawową kwestią, na którą należy zwrócić uwagę, wybierając fotel kubełkowy do auta, jest to, czy posiada regulowane oparcie. Większość modeli nie posiada tej funkcji i w związku z tym ma lepsze właściwości amortyzacyjne. Istotne jest również to, z czego oraz w jaki sposób zbudowane są fotele. Wyróżniamy ich trzy rodzaje:
  • na stalowym stelażu – to najstarsze modele foteli kubełkowych, które obecnie są bardzo rzadko stosowane z uwagi na wysoką wagę oraz niższy poziom bezpieczeństwa. Są zbudowane ze stelażu w postaci stalowych rurek, pokrytego gąbką oraz materiałem,
  • z włókna szklanego – najczęściej nieregulowane, wykonane z jednego rodzaju tworzywa. Uważane za najwygodniejsze i lekkie, zatem są dosyć często wykorzystywane. Są idealnym kompromisem pomiędzy ceną a wygodą,
  • z włókna węglowego oraz kewlaru – łączące zalety obu materiałów, które są na siebie nakładane naprzemiennie. Są najlżejszym rozwiązaniem z niniejszego zestawienia, ale także najdroższym.

Fotele kubełkowe z homologacją drogową

Czym są fotele kubełkowe z homologacją drogową? Żeby to wyjaśnić, należałoby zacząć od tego, czym w ogóle jest homologacja. To specjalny rodzaj pozwolenia, który gwarantuje bezpieczeństwo podczas użytkowania produktu. Dzięki niej za szkody powstałe w czasie korzystania z fotela odpowiada producent, a nie użytkownik.

Homologacja drogowa sprawia również, że fotel można legalnie zamontować w pojeździe dopuszczonym podczas przeglądu do ruchu. W przypadku homologacji rajdowej samochody otrzymują ją na 5 lat, a w późniejszym czasie należy co 2 lata dokonywać ich ponownej kontroli. Ile kosztują fotele kubełkowe? Ceny podstawowych foteli kubełkowych z homologacją drogową to około 2 tysiące złotych za sztukę. W przypadku tych wykonanych z kewlaru i włókna szklanego będzie to wydatek rzędu 6 tysięcy złotych.

Czy warto montować fotele kubełkowe w samochodzie?

Fotele kubełkowe, chociaż są idealnym rozwiązaniem do jazdy wyczynowej, nieszczególnie sprawdzą się w samochodach osobowych, ani tam, gdzie pokonywane są dłuższe trasy. Są o wiele twardsze niż klasyczne fotele, trudniej jest wsiąść i wysiąść z pojazdu, a także mogą ograniczać widoczność. W przypadku osób jeżdżących niezawodowo polecane są fotele o nieco bardziej sportowym charakterze, ale niekoniecznie kubełkowe.

Wśród ich zdecydowanych zalet można jednak wymienić specjalne poduszki na wysokości lędźwi oraz ud, które zapewniają dodatkowe wsparcie i odciążają kręgosłup. Jeśli montujemy fotel kubełkowy do samochodu osobowego, zazwyczaj robi się to w ten sposób, by możliwe było przesuwanie go do przodu oraz do tyłu. W sportowych autach fotel jest przytwierdzony na stałe do podłogi za pomocą certyfikowanych śrub. Istnieją również szczegółowe wymagania dotyczące montażu takich foteli oraz wymiarów wsporników czy płytek wzmacniających.

Fotele sportowe do samochodu jako praktyczna alternatywa dla foteli kubełkowych

Wśród alternatyw dla klasycznych foteli kubełkowych przeznaczonych do uprawiania sportów motorowych można wymienić siedziska o wzmocnionym trzymaniu bocznym przeznaczone do aut usportowionych oraz cywilne modele siedzeń sportowych. Zalety korzystania z takich rozwiązań to:
  • dużo wyższy poziom komfortu niż w przypadku foteli tradycyjnych lub kubełkowych,
  • pewność, że wykorzystujemy siedziska zgodnie z ich przeznaczeniem,
  • estetyczny, sportowy design i brak ograniczeń widoczności w związku z rezygnacją w większości modeli z tzw. uszu,
  • łatwiejsze wsiadanie do pojazdu oraz wysiadanie z niego,
  • większa ilość gąbki pokrytej tapicerką, a w konsekwencji miększe siedzenie,
  • możliwość stosowania ze zwykłymi lub szelkowymi pasami bezpieczeństwa,
  • nawet o połowę niższa waga foteli od tych, które znajdziemy w samochodach wmontowane fabrycznie.
Wybierając tego rodzaju fotele, należy, podobnie jak w przypadku foteli kubełkowych, zwrócić uwagę na ich wymiary i stabilną postawę w siedzisku. W przypadku zastosowań miejskich istotna będzie także regulacja kąta pochylenia oraz montaż na tzw. sankach, zamiast śrub.
Zdjęcie: leszekglasner/Envato Elements
Karolina Grad
Karolina Grad

Książki, muzyka i nowinki technologiczne – to jest to, co daje mi energię bardziej niż poranna kawa! Oprócz tego lubię rysować i tworzyć, a jeśli wystarczy mi dnia, wychodzę na spacer i zabieram ze sobą aparat!