Osoby poruszające się na niej traktowane były więc jak piesi, a zatem mogli poruszać się głównie po chodnikach. Co interesujące, hulajnogą nie można było wjechać na ścieżkę rowerową, która wydaje się idealnym miejscem dla szybkich pojazdów.
Taka interpretacja przepisów budziła wiele wątpliwości. Hulajnogi elektryczne rozpędzają się do 25 km/h na godzinę, a nielegalnie odblokowane wersje są w stanie pędzić z jeszcze większą prędkością.
Pędzący użytkownik elektrycznej hulajnogi może więc stanowić duże zagrożenie, zwłaszcza, że pojazdy te nie imponują skutecznością hamowania. Stąd projekt nowych przepisów o UTO. Zobacz także hulajnoga dla najmłodszych - jaką wybrać.
W definicji tej mieszczą się więc hulajnogi, deski elektryczne, jak i jeździki. Silnik każdego z nich nie powinien rozwijać mocy większej niż 250 W. Po wprowadzeniu nowych przepisów UTO staną się pojazdami i będą je obowiązywać przepisy podobne do tych, które dotyczą rowerów elektrycznych.
Jest jednak mały kruczek: chodnik musi mieć minimum 2 metry szerokości. Poruszanie się po wąskim chodniku będzie, według prawa, zabronione.
Ustawodawca nie określa, czy można wówczas jeździć odpychając się siłą mięśni, więc jedynym rozwiązaniem wydaje się zejście z hulajnogi i prowadzenie jej. Na ostateczne rozwiązanie należy jednak poczekać do czasu wejścia przepisów w życie.
Uwaga! Przed aktualizacją przepisów zabronione jest poruszanie się hulajnogami po drogach i ścieżkach rowerowych. Jedynym dozwolonym miejscem jest chodnik.
Gdzie bezpiecznie zaparkować hulajnogę? W projekcie o UTO wprowadzono zakaz pozostawiania hulajnóg „na drodze, przystanku lub w innym miejscu przeznaczonym do ruchu roweru”.
W praktyce wskazania te są nieprecyzyjne i nie uwzględniają zwykłej grzeczności. Hulajnogi warto więc pozostawiać w takich miejscach, które umożliwiają swobodne poruszanie się pieszych i parkowanie samochodów.
Najlepiej ustawiać je w dobrze doświetlonych i widocznych miejscach, np. przy latarni, kwietniku, drzewie lub przy krawędzi chodnika.
W przypadku dzieci i młodzieży w wieku od 10 do 18 lat, do korzystania z UTO będzie potrzebne posiadanie karty rowerowej.
Zabronione będzie również poruszanie się elektrycznymi hulajnogami we dwójkę, co jest dość częstym widokiem na chodnikach.
Jeżeli rodzic będzie chciał skorzystać z hulajnogi elektrycznej, dziecko musi poruszać się na zwykłej hulajnodze. O ile miejsce pozwoli na to, by mogli jechać jedną trasą – chodnikiem o szerokości powyżej 2 metrów.
Warto jednak zadbać o własne bezpieczeństwo i zaopatrzyć się w kask, nawet ten najbardziej podstawowy. Dobrze sprawdzi się m.in. kask rowerowy lub deskorolkowy.
Nowe przepisy dotyczące hulajnóg wejdą w życie 14 dni po ich ogłoszeniu. Operatorzy miejskich hulajnóg zobowiązani są do dostosowania pojazdów w ciągu 6 miesięcy.
Poza ogólnymi wytycznymi, nie są jeszcze znane szczegóły projektu. Mimo opublikowania jego zarysu, w dalszym ciągu obowiązują stare przepisy, czyli – de facto – brak przepisów.