Data modyfikacji:

Intercooler. Co to i jak działa?

Twój silnik nagle stracił moc lub zaczął spalać większe ilości benzyny? Sprawdź intercooler! To element coraz częściej pojawiający się w nowoczesnych samochodach, który w dużej mierze wpływa na osiągi silnika. Sprawdź, co to jest i jak działa intercooler.

intercooler

Intercooler: co to i do czego służy?

Co to jest intercooler? Międzystopniowa chłodnica powietrza – profesjonalna nazwa urządzenia niewiele nam mówi. Do czego więc służy intercooler i czym różni się od zwykłej chłodnicy, obecnej w każdym samochodzie chłodzonym cieczą?

Punktem wyjścia jest turbosprężarka, obecna w większości współczesnych silników. To dzięki niej już z niewielkiej pojemności silnika można wykrzesać dużą moc. Napędzana spalinami turbina spręża powietrze i dostarcza silnikowi więcej tlenu, przez co można podać również większą dawkę paliwa.

Problem w tym, że wraz ze sprężaniem rośnie temperatura powietrza. To dlatego podczas pompowania koła rowerowego pompka staje się gorąca. Dodatkowo powietrze w kolektorze dolotowym nagrzewa również pracujący silnik.

Ciepłe powietrze jest rzadsze i zawiera mniej tlenu, więc do skutecznego podniesienia mocy silnika niezbędne jest schłodzenie go. Tym zajmuje się intercooler.

Jak działa intercooler?

Intercooler to nic innego jak chłodnica o budowie nieróżniącej się mocno od klasycznej chłodnicy silnika. Zamiast płynu chłodniczego schładza powietrze wypływające z turbosprężarki. Wykorzystuje do tego powietrze przepływające przez drobne żeberka chłodnicy.

Często stosuje się także dodatkowe wentylatory, wspierające przepływ powietrza podczas postoju (np. w korku) lub w czasie powolnej jazdy. W samochodach sportowych lub luksusowych na intercooler natryskiwany jest czynnik chłodzący, który zwiększa skuteczność chłodzenia powietrza.

Gdzie znajduje się intercooler?

Ze względu na nieduże rozmiary intercooler montowany jest w różnych częściach komory silnika. Czasem znajduje się tuż obok głównej chłodnicy silnika, w innym przypadku ląduje tuż obok jednego z kół.

W niektórych samochodach, np. Subaru Impreza, intercooler znajduje się nad silnikiem i prowadzą do niego wloty powietrza znajdujące się w masce. Dzięki temu powietrze kierowane jest bezpośrednio do chłodnicy i nie miesza się z gorącym, zalegającym w komorze silnika.

Wygodny dostęp do intercoolera jest ważny. Pozwala na wyczyszczenie chłodnicy z zanieczyszczeń, a także szybkie zlokalizowanie ewentualnych uszkodzeń.

Sprawdź również ranking najlepszych wideorejestratorów do samochodu.

Uszkodzony intercooler: objawy

Awarie intercoolera są stosunkowo rzadkie. Najczęściej wynikają z nadmiernych naprężeń działających na instalację powietrzną, uszkodzeń mechanicznych lub zapchania chłodnicy.

Nieszczelności intercoolera mogą odbić się negatywnie na pracy turbosprężarki oraz silnika, dlatego warto je wykryć jak najszybciej. Co może wskazywać na uszkodzenie intercoolera?

Nieszczelny intercooler i jego objawy:

  • Dymienie – nieszczelności układu dolotowego wpływają na skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Zbyt bogata mieszanka objawi się dymieniem z rury wydechowej.
  • Spadek mocy silnika – sprężarka nie jest w stanie wytworzyć odpowiedniego ciśnienia, dlatego moc silnika może spaść nawet o 20-30%.
  • Wyższe spalanie – braki mocy spowodowane nieszczelnością odbiją się na spalaniu paliwa.
  • Gorsza reakcja na gaz – nawet jeśli silnik zachowa zapas mocy w wyższych obrotach, z pewnością odczujesz zwiększoną turbodziurę. Jest to opóźniona reakcja na wciśnięcie pedału gazu.
  • Świst powietrza – niektóre rodzaje nieszczelności interkuleta mają objawy w postaci głośnego gwizdu powietrza towarzyszącego przyspieszaniu.
  • Szarpanie silnika – w sporadycznych przypadkach uszkodzenie intercoolera objawi się nierówną pracą silnika oraz szarpaniem.

Większy intercooler = więcej mocy?

Obniżenie temperatury powietrza w układzie dolotowym to więcej tlenu dostarczonego do silnika. Mogłoby się więc wydawać, że zwiększenie powierzchni intercoolera przełoży się bezpośrednio na wzrost jego mocy.

Niestety nie zawsze działa to w ten sposób. Trzeba bowiem wiedzieć, że rośnie przy okazji pojemność układu, przez co spada ciśnienie wytwarzane przez turbosprężarkę lub kompresor.

Stąd też rodzaj intercoolera oraz jego powierzchnia dobierane są na podstawie pozostałych podzespołów i tworzą zgraną całość. Jeśli zastosujesz zbyt duży intercooler, możesz ponadto zwiększyć turbodziurę.

Jak wyczyścić intercooler?

Odczuwasz spadek mocy silnika turbodoładowanego? Nie zawsze oznacza to usterkę. Przyczyną pogorszenia osiągów może być zanieczyszczony intercooler. Zebrane w nim owady, kurz i liście zmniejszają efektywną powierzchnię pracy wymiennika ciepła.

Jak wyczyścić intercooler? Dobrym pomysłem jest przepchanie kanalików sprężonym powietrzem. Większe zanieczyszczenia możesz wyjąć smukłym przedmiotem, np. kawałkiem drutu z haczykiem.

W przypadku dużych zabrudzeń, np. sadzą, olejem lub opiłkami metalu, czyszczenie intercoolera może wymagać jego zdjęcie i wymycie.

Kiedy konieczna jest wymiana intercoolera?

Większość kłopotów wynika z nieszczelnego intercoolera na łączeniach. By wyeliminować nieszczelności, wystarczy dokręcić obejmy oraz śruby mocujące intercooler. Poważne uszkodzenia zdarzają się rzadko i mogą być spowodowane np. uderzeniem kamienia.

Jeśli chłodnica ma dużą nieszczelność lub jest skorodowana, najlepiej wymienić ją na nową. To nieduży koszt, a ochroni cię przed dużo droższą usterką turbosprężarki lub silnika. Do wymiany intercoolera może zmusić cię również tuning silnika. Jeśli planujesz podnieść jego moc, np. wymieniając turbosprężarkę na większą, dotychczasowy intercooler może okazać się niewystarczający.

Autor: Szymon Sonik