Data modyfikacji:

Jak dobrać sprężyny do automatycznego otwierania klapy bagażnika?

Każdy posiadacz samochodu korzysta z bagażnika właściwie cały czas. Jest to przestrzeń ładowna potrzebna przy każdym wyjeździe, wycieczce, przeprowadzce czy zakupach. Automatyczne otwieranie lub zamykanie bagażnika to coś, co bardzo ułatwia i przyspiesza codzienne korzystanie z niego. Może także być skutecznym krokiem profilaktycznym w zapobieganiu kradzieży, kiedy tylko stracimy na chwilę auto z oczu. Dowiedz się, jak dobrać sprężyny do automatycznego otwierania klapy bagażnika.
jak dobrac sprezyny do automatycznego otwierania klapy

Jak działają sprężyny do automatycznego otwierania klapy bagażnika?

Sprężyny do automatycznego otwierania klapy bagażnika sprawiają, że po naciśnięciu przycisku na pilocie lub wewnątrz samochodu, bagażnik otwiera się natychmiast na określoną wysokość. Wypychają one klapę, by dalej była ona ciągnięta na siłowniku w górę. Dzięki siłownikom klapa nie zamyka się także samoczynnie w trakcie wkładania i wyciągania przedmiotów z bagażnika. Miejsce, do którego otwiera się klapa, należy ustawić samodzielnie, regulując siłę wypchnięcia. W przypadku wyboru bardziej zautomatyzowanego rozwiązania niż zestawu samej sprężyny z siłownikiem, można liczyć na:
  • programowanie wysokości na pilocie,
  • dźwiękowe informacje o czynnościach wykonywanych przez klapę bagażnika,
  • samodzielne unikanie uszkodzeń przez klapę – kiedy natknie się ona na jakąkolwiek przeszkodę, natychmiast się zamknie, jeśli natomiast wyczuje opór podczas zamykania – sama się otworzy,
  • przycisk na pilocie, kokpicie u kierowcy oraz pasażera i klapie bagażnika.

Na tego rodzaju inteligentne zestawy, oprócz sprężyn i siłowników, składa się także specjalnie zaprogramowany moduł i przyciski do montażu np. na klapie i kokpicie.

Jakie powinny być sprężyny do automatycznego otwierania klapy bagażnika?

Żeby sprężyny poprawnie działały, muszą być wykonane z dobrej jakości stali, najlepiej nierdzewnej i uszlachetnianej. W przeciwnym wypadku szybko się zużyją, zardzewieją i popękają. Zaleca się zakup dwóch sprężyn, zamiast jednej, by bagażnik był wypychany równomiernie z obu stron. Najlepiej, jeśli sprężyny są przeznaczone do konkretnego modelu samochodu. Jeśli takie nie są dostępne w sprzedaży, należy wymierzyć przestrzeń dostępną we wnętrzu bagażnika i dopasować odpowiednie sprężyny do niego. Jeśli sami nie jesteśmy pewni, czy wymierzyliśmy je poprawnie, można skontaktować się z serwisem, który dobierze ich model podczas montażu próbnego. W skrajnych przypadkach sprężyny wykonuje się na zamówienie.

Sprężyny do automatycznego otwierania klapy bagażnika – rodzaje

Sprężyny do automatycznego otwierania klapy bagażnika występują w kilku różnych rodzajach. Różnią się one od siebie stopniem sztywności, który wpływa na działanie wyrzutu klapy, do której są przymontowane. Występują w następujących kolorach – zielonym, niebieskim, czerwonym i żółtym. Sprężyny zielone u większości producentów, oznaczają najsłabsze obciążenie. Sprzedawane są w różnych rozmiarach – każdą sprężynę należy dostosować do konkretnego modelu auta, chyba że możliwy jest zakup sprężyny dedykowanej. Wówczas sprawa jest o wiele łatwiejsza.

Sprężyny do automatycznego otwierania klapy bagażnika – długość sprężyn

Najważniejszy jest dobór odpowiedniego rozmiaru sprężyny i porządnego siłownika. Dobór za krótkich sprężyn nie pozwoli dostatecznie mocno wypchnąć klapy. Za długie sprężyny natomiast nie dadzą możliwości jej domknięcia. W przypadku za krótkich sprężyn można ratować sytuację blaszką ze stali nierdzewnej pod sprężyną z nałożonym na nią gumowym o-ringiem. Na wierzch, nad sprężynę również dokładamy o-ring. Te elastyczne kółeczka są także doskonałym zabezpieczeniem przed zbyt szybkim zużywaniem się materiału. Żeby dobrać odpowiedniej długości sprężynę, trzeba zmierzyć, ile miejsca pozostaje w bagażniku po jego zamknięciu. Na siłowniku musi być go na tyle, by zmieściła się tam ściśnięta sprężyna – jej wymiar w ścisku i rozprężeniu podawany jest do każdej sprężyny oddzielnie przez producenta. Jeśli dysponujemy przynajmniej jedną sprężyną, można zmierzyć to, obserwując wysokość zabrudzeń na siłowniku.

Sprężyny do automatycznego otwierania klapy bagażnika – siła wyrzutu

Kolejną ważną kwestią przy zakupie i dobieraniu sprężyn jest ich siła wyrzutu. Dobrze jest zaczynać od sprężyn z lekką lub średnią siłą – podobnie jak w przypadku ich długości, ma to związek z tym, że zbyt lekki wyrzut nie da rady wypchnąć klapy, natomiast zbyt silny może ją uszkodzić. Jeśli na rynku nie są dostępne sprężyny dedykowane, większość kierowców dobiera je na zasadzie prób i błędów, ponieważ waga klapy jest odmienna w przypadku różnych modeli samochodów. Dobrym pomysłem jest także zgłoszenie się po pomoc do mechanika, który dobierze je szybko i sprawnie.

Sprężyny do automatycznego otwierania klapy bagażnika – montaż

Zakup odpowiednich sprężyn jest najtrudniejszą kwestią, natomiast ich montaż jest już stosunkowo prosty. Żeby wykonać go prawidłowo, należy wyjąć siłowniki z auta po obu stronach, podważając ich blaszki przy miejscu montażowym wewnątrz bagażnika. Wyciągamy je dowolnym, najlepiej płaskim śrubokrętem. Po wyjęciu blaszek siłownik zwyczajnie się wyjmuje. Należy jednak poprosić kogoś o przytrzymanie klapy bagażnika, która samoistnie opadnie, jeśli wyjmiemy siłownik. Po wyjęciu siłownika odkręcamy jego główkę za pomocą klucza (najlepiej jest włożyć go wcześniej w imadło, jednak nie na tyle mocno by go uszkodzić), wkładamy sprężynę wraz z o-ringami i zakręcamy główkę z powrotem. Po zamontowaniu sprężyn i siłowników, tradycyjne, ręczne otwieranie działa dalej, zatem w razie awarii systemu, nie stracimy dostępu do bagażnika.
Autorka: Patrycja Wojas