Data modyfikacji:

Jak i ile ładować akumulator? Ładowanie akumulatora krok po kroku

Rozładowany akumulator to częsty powód unieruchomienia samochodu. Warto dbać o dobrą kondycję akumulatora samochodowego, aby rano, przed pracą nie zostać zaskoczonym. Na szczęście akumulator można podładować, aby pojazd przywrócić do żywych. Warto jednak wiedzieć jak to zrobić, aby jeszcze bardziej mu nie zaszkodzić. Jak i ile ładować akumulator samochodowy?
jak ładować akumulator

Jak ładować akumulator?

Nawet najlepszy model z rankingu akumulatorów może wymagać naładowania. Najlepszym rozwiązaniem jest ładowanie akumulatora prostownikiem. Jest to bardzo często niewielkich rozmiarów urządzenie lub zestaw elementów elektronicznych, które ma za zadanie wspomóc nasz akumulator w rozruchu. Każdy świadomy kierowca powinien w swoim garażu posiadać takie wsparcie.
Gdy brak prostownika, sytuacje może uratować sąsiad czy świadek zdarzenia, wystarczą nam do tego kable rozruchowe, które przy odpowiednim podłączeniu akumulatorów samochodów do siebie pomogą podładować się wyczerpanej baterii i uruchomić silnik.
Zostańmy jednak w temacie ładowania akumulatora w samochodzie prostownikiem. Należyta obsługa i obchodzenie się z takim urządzeniem to już połowa sukcesu. Ważne jest, aby nie podłączać prostownika do akumulatora przy źródle ognia. W prawdzie ilość uwalnianych przy rozruchu za pomocą prostownika wodorów jest niewielka, jednak w sytuacji spotkania z ogniem może nieść to za sobą nieprzyjemne konsekwencje.
Ładowanie akumulatora powinno odbywać się na bezpiecznej przestrzeni, najlepiej w garażu czy piwnicy. Przed podłączeniem prostownika należy odłączyć akumulator od zasilania, zdejmując tzw. „klemy” z baterii.
Ile ładować akumulator? Ładowanie akumulatora prostownikiem powinno trwać 10 do 12 godzin, aby mieć pewność, że bateria została w pełni naładowana. W sytuacji, kiedy pośpiech gra główną rolę, do podładowania wystarczy 15 minut. Pamiętać należy wtedy, że bateria nie jest naładowana na tyle, aby zapewnić komfort z korzystania przez długi czas. Po powrocie do domu najlepiej podłączyć akumulator ponownie na znacznie dłużej.
Jak podłączyć akumulator do prostownika? Samo podłączenie nie jest trudne, często wspierane instrukcją dołączoną do produktu. Ważne, aby plus z prostownika podłączyć przewodem do plusa na akumulatorze, a minus do minusa. Następnie na prostowniku trzeba ustawić odpowiednią wartość ładowania. Standardowo parametr ten to 12V, ale najlepiej upewnić się, czy jest to zgodne z twoim akumulatorem.
Jak już wszystko zostało wykonane, pozostało podłączyć urządzenie do zasilania i ładować akumulator. Jak widać, sama czynność nie jest trudna, a wręcz intuicyjna. Gwarantuję, że po pierwszym ładowaniu świetnie poradzisz sobie z każdym następnym razem. Mimo że prostowniki mniej lub bardziej różnią się od siebie, zasada działania i obsługi jest zawsze zbliżona.

Na co zwrócić uwagę podczas ładowania akumulatora?

Zacznijmy od początku, czyli czym ładować akumulator samochodowy. Służą do tego prostowniki. Ważny jest dobór odpowiedniego, gdyż zbyt małe lub zbyt duże napięcie spowodować może uszkodzenia akumulatora.
Do standardowych akumulatorów kwasowo-ołowiowych wystarczy zwykły, najtańszy prostownik. W przypadku akumulatorów bardziej zaawansowanych, takich jak samoobsługowe czy do aut z systemem start-stop, potrzebny będzie prostownik sterowany mikroprocesorem. Sprawdzi się on do każdego typu akumulatora, czego nie można powiedzieć o tradycyjnym. Ten z kolei zastosowany do wspominanych, nowoczesnych akumulatorów po prostu ich nie naładuje, a co gorsze, może spowodować ich trwałe uszkodzenie, a nawet samozapłon.
Warto zauważyć również, że nowoczesne akumulatory często zamontowane są w autach na stałe, to znaczy, że nie ma możliwości ich wymontowania i podłączenia do prostownika w domowych warunkach, co można, a nawet zaleca się zrobić z tradycyjnymi bateriami.
Przed przystąpieniem do ładowania warto wykonać kilka kroków, które pozwolą określić, w jakiej kondycji jest nasz akumulator.
  • Tester akumulatora – dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z miernika, który jasno określi stopień naładowania baterii naszego samochodu. Najprostszym urządzeniem, za pomocą którego zbadamy naładowanie ogniwa jest multimetr. Warto posiadać w swojej skrzynce narzędziowej taki sprzęt, gdyż nie jest drogi, a regularne sprawdzanie poziomu naładowania pozwoli zapobiec sytuacjom, w których nasz akumulator zawiedzie.
  • Czyste klemy akumulatora – akumulator powinien mieć czyste klemy. Sprawa dość banalna, a jednak mało kto dba o takie szczegóły. Zalegający kurz czy pozostałości po oparach elektrolitów powodują przyspieszenie procesu korozji, a zaśniedziałe warstwy na elementach akumulatora mogą powodować przepięcia.
  • Elektrolity – bardzo ważny dla prawidłowego działania akumulatora i wydłużenia jego żywotności jest odpowiedni poziom elektrolitów w ogniwach. Zbyt niski poziom elektrolitów najlepiej uzupełnić wodą demineralizowaną lub destylowaną. Zbyt mała ilość elektrolitów doprowadzić może do trwałych uszkodzeń akumulatora, co w najlepszym przypadku skróci jego żywotność. Dotyczy to tylko akumulatorów kwasowo – ołowiowych, gdzie dostęp do płynu jest prosty i przede wszystkim możliwy.

Ładowanie akumulatora a jego żywotność

Wydawać by się mogło, że prostownik załatwi sprawę naładowania baterii akumulatora. Niestety, akumulator z każdym użyciem, jak i ładowaniem traci na swojej trwałości. Nawet uzupełnienie akumulatora do pełna skraca jego żywotność i nigdy nie zastąpi zakupu nowej, w pełni sprawnej baterii. Oczywiście, proces ten jest dużo tańszy i często korzystniejszy, jednak wymiana nas nie ominie i prędzej czy później trzeba będzie zakupić nowy.
Ważne jest, aby ustawiając moc ładowania, nie przesadzić z wartościami. Zalecane jest, aby ładować akumulator przez 10-12 h prądem nie większym niż 1/10 jego pojemności. Analogicznie, chcąc skrócić czas ładowania baterii, wartość można zwiększyć, jednak taki zabieg w rękach osoby niedoświadczonej może nieść za sobą przykre konsekwencje, a samo ładowanie nie uratuje naszego akumulatora.

Ile ładować akumulator samochodowy?

Przyjęło się, że akumulator najlepiej ładować prądem o natężeniu bliskim 1/10 wartości jego pojemności. Dodatkowo ładowanie akumulatora prądem o takiej wartości nie powinno trwać dłużej niż 10-12 godzin, aby nie doprowadzić do jego przeładowania. Dopuszczone jest ładowanie akumulatora prądem o niższym natężeniu. Uznawane jest to za znacznie bezpieczniejszy proces, jednak wiąże się z proporcjonalnym wydłużeniem czasu ładowania nawet do 20 godzin. Wydawać się może, że przeczy to wcześniej wymienionej zasadzie, jednak pamiętać należy, że ładowanie odbywa się prądem o niższym natężeniu. Podczas ładowania należy regularnie kontrolować wskaźnik baterii na zegarze prostownika.
Nowoczesne prostowniki mikroprocesorowe nie wymagają ustawiania prawidłowego natężenia, gdyż same, na podstawie szybkiej diagnostyki, dobierają odpowiedni zakres stale kontrolując wszystkie parametry. Jedyne co należy obserwować, to wskaźnik naładowania akumulatora, tak jak w przypadku prostowników tradycyjnych, aby uniknąć przeładowania baterii.

Jak ładować akumulator – krok po kroku

Jeżeli nie wiesz jak długo i czym ładować akumulator samochodowy, warto wybrać się do specjalistów, którzy bez wątpienia pomogą rozwiązać problem. To samo warto zrobić w sytuacji, gdy posiadamy nowy samochód z rozbudowaną elektroniką lub akumulatorem bezobsługowym, gdyż ich nie da się wymontować, a sam dostęp do niego jest utrudniony. Jeżeli posiadasz klasyczny, kwasowo – ołowiowy akumulator i chcesz go samodzielnie naładować, postępuj zgodnie ze wskazówkami:
  • należy odłączyć akumulator pamiętając, aby najpierw odłączyć klemę z „minusem”, później z „plusem”;
  • po odłączeniu wyjąć akumulator z pojazdu;
  • należy ocenić stan zewnętrzny akumulatora i w razie potrzeby oczyścić;
  • następnie zaleca się odkręcić korki i sprawdzić poziom elektrolitów, w razie potrzeby uzupełnić wodą destylowaną;
  • podłączyć akumulator do prostownika zwracając uwagę na odpowiednie podłączenie biegunów;
  • włączyć prostownik, ustawić moc i czas ładowania;
  • kontrolować poziom naładowania akumulatora na mierniku prostownika;
  • po naładowaniu odłączyć, zamontować w samochodzie.
Istnieje kilka porad, które warto zastosować przed podjęciem się ładowania naszego akumulatora. Niezwykle ważne, szczególnie zimą jest to, aby zimny akumulator przed ładowaniem zostawić na jakiś czas w pomieszczeniu, gdzie będzie ładowany, aby osiągnął temperaturę pokojową. Dodatkowo należy dokładnie obejrzeć stan zewnętrzny baterii. Widoczne uszkodzenia, nagromadzająca się rdza, widoczny wyciek elektrolitów czy zabrudzenia powodują, że akumulator nie nadaje się do ładowania.

Jaki prostownik do ładowania akumulatora samochodowego wybrać?

W tej kwestii nie ma co oszczędzać i kalkulować. Najtańsze prostowniki na rynku skracają drastycznie żywotność akumulatora. Warto poświęcić 50 zł więcej i zaopatrzyć się w lepsze jakościowo urządzenie, które na pewno okaże się bardziej niezawodne.
Najlepiej zakupić prostownik z bezpiecznikiem znajdującym się na zewnątrz obudowy, chociaż nowsze, droższe egzemplarze posiadają elektroniczne systemy bezpieczeństwa. Dodatkowo warto, aby nasz prostownik wyposażony był we wskaźnik naładowania baterii czy funkcję automatycznego odłączenia zasilania po naładowaniu. Zabezpieczy to akumulator przez nadmiernym ładowaniem i na pewno korzystniej wpłynie na jego trwałość, niż nieświadome ładownie tańszymi zamiennikami.
Przestrzegać się należy jedynie dostarczenia źródła ognia czy domowej konstrukcji prostowników, gdyż te bardzo często nie posiadają zabezpieczeń przeciwpożarowych czy przeciwporażeniowych i w rękach osoby niepowołanej mogą przynieść więcej szkód niż korzyści.
Postępuj zgodnie z instrukcjami, wspieraj się naszymi poradami i wskazówkami oraz nie zaopatruj się w najtańsze, dostępne na rynku prostowniki, a na pewno ty i twój akumulator będziecie zadowoleni ze współpracy.