Problemy z odpaleniem silnika mogą wskazywać na to, że czas ogniw baterii dobiegł już końca. Jaki akumulator samochodowy wybrać? Jakie parametry mają znaczenie? Gdzie kupić świeży akumulator? Sprawdź nasz poradnik i ranking akumulatorów samochodowych.
Jaki będzie najlepszy akumulator do auta? Zobacz nasze propozycje akumulatorów.
Jaki akumulator do samochodu kupić? Większość akumulatorów stosowanych w samochodach osobowych dostosowana jest do instalacji o napięciu 12 V. Akumulatory 24 V stosowane są głównie w samochodach ciężarowych, a w niektórych pojazdach zabytkowych można spotkać baterie o napięciu 6 V. O ile napięcie akumulatora jest ujednolicone, o tyle większa różnica dotyczy pojemności akumulatora.
Jak dobrać pojemność akumulatora samochodowego? Nie zawsze warto sugerować się pojemnością poprzedniego. Aby dobrać pojemność do rodzaju i pojemności silnika, sprawdź zalecenia producenta.
Pojemność akumulatora nie powinna się różnić więcej niż o 10% względem zaleceń. Mitem jest jednak to, że zbyt duży akumulator będzie stale niedoładowany. O odpowiednie naładowanie zadba regulator napięcia znajdujący się przy alternatorze.
Pojemność akumulatora wyrażona jest w amperogodzinach (Ah). W samochodach z silnikiem wysokoprężnym zazwyczaj stosuje się baterie o większej pojemności niż w autach z jednostkami benzynowymi. Wpływ ma także pojemność silnika oraz elektronika zamontowana w pojeździe. Nowoczesne samochody mogą pobierać w trakcie jazdy nawet 3 kW energii. W rankingu akumulatorów samochodowych znajdziesz modele zarówno o mniejszej, jak i większej pojemności.
Jeśli chcesz uruchomić sinik nawet podczas największych mrozów, zwróć uwagę na prąd rozruchowy akumulatora. Jest to wartość wyrażona w amperach, która informuje o tym, jak wielkie natężenie jest w stanie wygenerować chwilowo akumulator. Im wyższy prąd rozruchowy, tym lepiej.
Podczas zakupu akumulatora zwróć też uwagę na jego kształt, wymiary oraz biegunowość. W niektórych samochodach miejsce na akumulator jest wąskie, a kable nie sięgną do biegunów ustawionych odwrotnie.
Zanim przejdziemy do rankingu akumulatorów, przyjrzyjmy, jakie rodzaje akumulatorów znajdziemy na rynku.
Najstarszy typ akumulatora. Akumulatory kwasowe-ołowiowe są niedrogie i dobrze znoszą mocne rozładowanie. Zawierają płynny elektrolit, w którym zanurzona jest katoda z anodą. Po głębokim rozładowaniu istnieje ryzyko zakwaszenia elektrolitu. Współczesne akumulatory kwasowo-ołowiowe są z reguły bezobsługowe, a więc nie wymagają uzupełniania wody destylowanej.
To również akumulatory kwasowo-ołowiowe, jednak z żelowym elektrolitem. Kwas siarkowy zmieszany jest w nich z krzemionką zagęszczającą. Dzięki temu mogą być stawiane w różnych pozycjach i lepiej znoszą wstrząsy. Żelowy elektrolit nie odparowuje ani nie wycieka, co przekłada się na żywotność baterii.
Najlepsze akumulatory żelowe mają największą trwałość i wytrzymują około 25% cykli więcej od akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Nieco gorzej oddają jednak prąd, dlatego nie znalazły szerokiego zastosowania jako akumulatory rozruchowe. Częściej wykorzystywane są np. w pojazdach terenowych lub kempingowych jako akumulatory pomocnicze do zasilenia elektroniki.
Akumulatory AGM wykorzystują maty zanurzone w elektrolicie. Separatory z mikrowłókien szklanych lub polimerowych podnoszą wydajność akumulatora i zwiększają jego odporność na przechyły lub wstrząsy. Stosuje się je m.in. w samochodach wyposażonych w system start-stop lub odzysk energii.
Nawet najlepsze akumulatory AGM nie tolerują wysokich temperatur. Z tego względu umieszcza się w bagażniku lub pod podłogą, a nie w pobliżu silnika.
Zmodyfikowane wersje akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Charakteryzują się większym zasobnikiem elektrolitu oraz dodatkowymi płytami: cynowymi, ołowianymi czy wapniowymi. Zapewniają większą wytrzymałość i powinny wystarczyć na dwukrotnie większą liczbę uruchomień silnika.
Można nimi zastąpić zwykły akumulator, a dodatkowo nadają się do aut z rekuperacją energii oraz systemem start-stop. Ich wadą jest słaba odporność na głębokie rozładowanie oraz wysoka cena.
Średnia żywotność współczesnych akumulatorów to około 4 lata. Zdarzają się oczywiście egzemplarze działające 10 lat, ale niewykluczone jest także zużycie już po dwóch sezonach zimowych.
Duży wpływ na eksploatację akumulatora ma styl jazdy. Częste podróże na krótkim dystansie, wielokrotne odpalanie silnika oraz długotrwałe rozładowanie to rzeczy, które mocno osłabiają kondycję ogniw. Aby upewnić się, w jakim stanie jest akumulator, nie wystarczy zmierzyć jego naładowania (napięcia). Kondycję akumulatora określa się po wykonaniu testu obciążenia, który przeprowadzisz w dobrym warsztacie samochodowym.
Jakiej firmy akumulator kupić? produkty marki Varta z serii Silver cechują się podwyższoną wydajnością. Dzięki zastosowaniu kratek PowerFrame przepływ prądu jest znacznie lepszy, co pozwala uzyskać wysoką moc rozruchową. Technologia ta zwiększa też wytrzymałość akumulatora, minimalizuje korozję i ogranicza emisję gazów cieplarnianych do atmosfery.
Akumulatory Varta Blue zapewniają o 20% dłuższy okres trwałości od akumulatorów standardowych. Niebieska seria dostosowana jest do samochodów o średnim i niskim zapotrzebowaniu na energię elektryczną. Konstrukcja tego modelu z rankingu akumulatorów została opracowana z myślą o najtrudniejszych warunkach pogodowych.
Jeden z najlepszych akumulatorów w rankingu stworzony jest z myślą o pojazdach nowej generacji, bogato wyposażonych, o dużym zapotrzebowaniu na energię elektryczną. Dzięki wysokiej mocy rozruchowej świetnie nadaje się także do aut z silnikiem wysokoprężnym. Model jest wyposażony w technologię PowerFrame oraz podwójne zabezpieczenia przed rozlaniem oraz wydzielaniem się gazów.
Exide EA 770 Premium to wysokowydajne akumulatory przeznaczone do Diesla. Są całkowicie bezobsługowe, a tzw. magiczne oko umożliwia obserwację poziomu naładowania. Akumulatory z serii Premium mają podwyższoną sprawność oraz wyższe parametry rozruchowe względem tradycyjnych konstrukcji.
Dzięki technologii Carbon Boost akumulator Centra CA640 Futura ładuje się nawet 1,5 raza szybciej od zwykłych baterii. Nadaje się więc na krótkie dystanse oraz do zasilania bogato wyposażonych samochodów. Dodatki węglowe poprawiają również działanie akumulatora w bardzo niskich temperaturach i pozytywnie wpływają na żywotność ogniw.