Data publikacji:

Jak usunąć parę z reflektora? Pochłaniacz wilgoci do reflektorów

Zaparowane reflektory samochodowe to spory problem, zwłaszcza że pojawia się on głównie podczas złych warunków pogodowych. Zbierająca się w lampie woda znacznie obniża skuteczność żarówki. Jak poradzić sobie z zaparowanymi reflektorami i wyeliminować przyczynę mankamentu?

jak usunąć parę z reflektora

Skąd bierze się para wewnątrz reflektora?

Parowanie szyb w aucie czy reflektorów jest bardzo uciązliwym zjawiskiem. Zbierająca się w reflektorze para wodna nie tylko pogarsza zasięg i moc lamp, ale dodatkowo może przyczynić się do szybszego zużycia żarówek. Dodatkowo krople wody zaburzają strumień światła, przez co kierowcy jadący z naprzeciwka mogą być oślepiani. Wyeliminowanie problemu parowania reflektorów jest więc kwestią bezpieczeństwa.

Skąd jednak para wodna bierze się w reflektorze? Najczęściej wynika to z rozszczelnienia klosza. Przezroczysty klosz reflektora wklejany jest na mocnym i elastycznym kleju, który z czasem może jednak skruszeć. Wówczas podczas deszczu lub mycia auta po ciśnieniem do reflektora może dostać się woda. Taki sam efekt da niedokładne zamknięcie pokrywy żarówek lub uszkodzenie uszczelki zabezpieczającej dekiel.

Czasem źródła parujących szyb należy szukać także w zapchanych odpowietrznikach. Niewielkie otwory wentylacyjne służą temu, by gorące powietrze mogło ujść z reflektorów. W ten sposób żarówki halogenowe oraz palniki ksenonowe, które wytwarzają dużo ciepła, mogą się schłodzić. Gdy jednak odpowietrzniki się zapchają, całe wilgotne powietrze zacznie gromadzić się w lampie. Efektem jest zaparowanie klosza lub przepalenie lampy.

Jak usunąć parę z reflektora?

Jeśli para wodna pojawia się w reflektorze jedynie tuż po włączeniu lamp i znika po kilku minutach, nie zawsze oznacza to usterkę. Tak dzieje się podczas deszczowej, wilgotnej pogody. Wewnętrzna mgiełka nie powinna jednak być duża i nie może wpływać na jakość oświetlenia. Jeśli jednak skropliny są wyraźnie widoczne albo w reflektorach zbiera się woda, należy przyjrzeć się potencjalnym usterkom.

W pierwszej kolejności sprawdź, czy dekielek obudowy lampy (ten, przez który wymienia się żarówki), dobrze przylega do uszczelki. Czasem problem wynika ze źle nałożonego metalowego klipsa. Niestety, jeśli pokrywa odpadła, najprawdopodobniej do wnętrza lampy dostały się także zanieczyszczenia. Wyczyszczenie odbłyśnika reflektorów nie należy do najłatwiejszych zadań.

Drugim punktem w walce z parującymi reflektorami jest kontrola odpowietrzników. Zlokalizuj je i spróbuje je udrożnić szpilką. W niektórych typach lamp nie jest to możliwe. Niektórzy decydują się na wywiercenie nowych odpowietrzników, ale to rozwiązanie ostateczne.

Jeśli za nieszczelność odpowiada klej lub uszczelka klosza, należy rozmontować klosz. Może on być zapinany na klamry lub klejony. W tym drugim przypadku należy podgrzać klej opalarką i delikatnie zdjąć klosz z reflektora. Po zdjęciu przezroczystego elementu możesz przy okazji ocenić stan odbłyśnika. Jeśli jest przepalony lub uszkodzony, wymień go na nowy – działanie lamp poprawi się diametralnie. Na koniec wklej klosz na specjalnej taśmie butylowej, która uszczelni reflektor i zapobiegnie wciekaniu wody. Całość należy wykonywać na wymontowanym z samochodu reflektorze.

Pochłaniacz wilgoci do reflektorów – czy to ma sens?

W niektórych przypadkach nawet uszczelnienie reflektora i udrożnienie wylotów powietrza nie eliminuje parowania reflektorów całkowicie. Popularnym, acz nieco ryzykownym sposobem, jest użycie pochłaniaczy wilgoci do reflektorów. Są to niewielkie woreczki z granulkami żelu krzemionkowego, czyli tym samym preparatem, który używany jest w pochłaniaczu wilgoci samochodowym lub domowym.

Niewielkie woreczki należy włożyć do plastikowej obudowy żarówki w taki sposób, by nie stykały się z kablami i stycznikami. Pod żadnym pozorem nie wolno ich umieszczać w samym reflektorze, poprzez otwór na żarówkę. Grozi to uszkodzeniem odbłyśnika lub samej żarówki. Co jakiś czas warto wymieć pochłaniacz wilgoci do reflektorów na nowy lub wysuszyć go w podany przez producenta sposób.

Sposób z wykorzystaniem pochłaniaczy wilgoci nie pomoże jednak, gdy nie wyeliminuje się źródła problemu, czyli wciekającej do reflektora wody. Drobne granulki mają ograniczoną chłonność i przyjmą jedynie wilgoć znajdującą się w powietrzu.

Autor: Szymon Sonik