Data publikacji:

Jaki olej do quada 125 wybrać?

Silnik to niezaprzeczalnie najważniejszy element każdego pojazdu mechanicznego, w tym także quada. Korzystanie z takiego sprzętu jest dozwolone tylko w przypadku pełnej sprawności, ponieważ tylko wówczas zapewnione jest bezpieczeństwo na odpowiednim poziomie. Sprawne działanie silnika w dużej mierze zależne jest od jego konserwacji oraz poszczególnych części, z którymi silnik współpracuje podczas jazdy. Aby silnik działał dobrze, niezbędne jest dostarczenie mu dobrej jakości oleju, który zapewnia prawidłowe funkcjonowanie i bezpieczną jazdę.
Niestety, częste problemy, jakie napotykają właściciele quadów oraz innych pojazdów mechanicznych, dotyczą właśnie silnika i nieprawidłowości związanych z działaniem tego elementu. Częstym problemem, z którym muszą poradzić sobie właściciele takich sprzętów, jest branie oleju przez silnik. Taki problem może poważnie wpływać na działanie całego pojazdu, dlatego warto wiedzieć, co zrobić, gdy silnik bierze olej. Chociaż nadmierne branie oleju nie musi zwiastować dużych problemów, to warto każdorazowo sprawdzić, co jest odpowiedzialne za taki stan rzeczy.  Oczywiście niezwykle istotne jest dobranie odpowiedniego płynu, np. z rankingu olejów silnikowych.

Zużycie oleju w zdrowym silniku 

W pojazdach, w których nie dochodzi do nadmiernego wycieku oleju lub nie ma innych wad, mogących wpływać na stan tej substancji, można określić prawidłowe, czyli bezpieczne zużycie oleju. W pojazdach z poprawnie funkcjonującym silnikiem za bezpieczną normę można uznać branie oleju w zakresie około 50 ml na 1000 km. Oznacza to, że na 10 000 kilometrów silnik pobiera olej o masie około 0,5 l.  
Aby kontrolować pobieranie oleju, należy sprawdzać jego stan po przejechaniu określonej ilości kilometrów. Jeśli po przejechaniu (na różnych trasach) 1000 kilometrów zużycie oleju jest większe niż normalnie, należy zbadać przyczynę takiego stanu.  
Stan oleju najłatwiej sprawdzić poprzez wykorzystanie bagnetu. Idealny poziom oleju powinien zawierać się między wartością minimalną a maksymalną na bagnecie. Jeśli po zamoczeniu bagnetu, stan oleju wskazuje na wartość minimalną lub mniejszą, oznacza to, że samochód zużywa o wiele więcej oleju, niż powinien.  

Dlaczego silnik bierze olej? 

Nadmierne pochłanianie oleju przez silnik w pojazdach mechanicznych może mieć wiele przyczyn. Pierwszym i najbardziej oczywistym powodem może być nieszczelność, która doprowadza do zwiększonego wycieku oleju. Do takiej nieszczelności może dochodzić w misce olejowej, bloku silnika, a także pomiędzy pierścieniami tłokowymi i gładzią cylindrów.  
Innym powodem nadmiernej utraty oleju może być bardzo dynamiczna jazda, która sprzyja utracie oleju. Do takich sytuacji może dochodzić szczególnie wtedy, gdy pojazd nie jest wystarczająco rozgrzany.  
Kolejnym powodem, który może być przyczyną nadmiernego gubienia oleju, jest wydłużanie przebiegów i czasu oddzielającego kolejne wymiany oleju. Wiele producentów olejów silnikowych wskazuje, co ile przejechanych kilometrów należy wymieniać olej. Dla wielu kierowców nie jest tajemnicą, że olej po przejechaniu 10 000 kilometrów w znaczniej mierze traci swoje podstawowe właściwości ochronne i smarne, dlatego najlepiej wymieniać olej regularnie i po przejechaniu mniej więcej takiej ilości kilometrów.  
Kierowcy, którzy przeciągają wymianę oleju, często potrafią wydłużać przebieg nawet do 30 000 kilometrów. Taka praktyka może doprowadzić do sytuacji, w której stosunkowo młody pojazd może zacząć brać olej. Przygotowując pojazd do wymiany oleju, warto zawsze sprawdzić, jaka substancja dla danego modelu jest odpowiednia. Wybierając rodzaj oleju oraz odpowiednią klasę, należy kierować się zaleceniami producenta.  

Jak zahamować branie oleju? 

W sytuacji, gdy silnik pobiera znacznie więcej oleju, niż jest to przyjęte w ogólnej normie, należy zbadać przyczynę takiego stanu rzeczy. Jeśli silnik nie ma żadnych wycieków, to proces zahamowania nadmiernego brania oleju może być przeprowadzony według dwóch możliwości.  
Pierwsza z nich zakłada niewielki remont silnika, który polega na wymianie lub szlifowaniu cylindrów oraz wymianie pierścieni tłokowych. Takie rozwiązanie, chociaż zakłada tylko mały remont silnika, wymaga czasu oraz wizyty u mechanika. Koszt takiego zabiegu również nie jest mały, ponieważ zazwyczaj wymaga inwestycji wynoszącej od 1500 zł do nawet 5000 zł.  
Ze względu na te aspekty, warto skorzystać z drugiej, znacznie mniej inwazyjnej opcji, czyli wykorzystanie specjalnego dodatku do oleju, który posiada właściwości regenerujące.  

Jak dodatek do oleju wybrać, gdy silnik bierze olej? 

Dodatek do oleju, który ma działanie regenerujące, to sprawdzona i polecana substancja, po którą warto sięgnąć, gdy silnik w pojeździe mechanicznym pobiera większą ilość oleju. Działanie odpowiednio dobranego do silnika dodatku, który wspomaga proces regeneracji, jest szeroko doceniane przez wielu kierowców.  
Taki dodatek przyczynia się do powstania na powierzchni tarcia warstwy ceramiczno-metalowej, która sprzyja odbudowie i wypełnieniu pustych, zużytych powierzchni w pierścieniach tłokowych, panewkach i cylindrach. Takie działanie dodatku do oleju może w znacznym stopniu zmniejszyć pobór tej substancji.  
Taki preparat, oprócz swojego podstawowego działania, wykazuje także działanie zabezpieczające silnik przed przyszłym zużyciem, dzięki czemu zwiększa się komfort jazdy posiadanym pojazdem. Wybierając odpowiedni preparat tego typu, należy zdecydować się na możliwie jak najlepszy dodatek do oleju. Dobra substancja powinna być bezpieczna w użyciu, nie może zagęszczać oleju, a efekt jej działania powinien utrzymać się także po całkowitej wymianie oleju. Dobre produkty cechują się wydajnością i trwałością nawet po przejechaniu 70 000 kilometrów.
Zdjęcie: bernardbodo / Envato Elements
Patrycja Wojas
Patrycja Wojas

Medycyna, lotnictwo, motoryzacja – to moje największe pasje. W wolnych chwilach maluję obrazy i wypoczywam z najbliższymi osobami w różnych krajach. Kocham podróże!