Data publikacji:

Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach?

W nowoczesnych samochodach za kontrolę ciśnienia w oponach odpowiadają systemy monitorowania TPMS. Brak informacji na desce rozdzielczej nie oznacza jednak, że ciśnienie jest prawidłowe. Jakie jest zalecane ciśnienie w oponach i czym grozi niewłaściwe napompowanie opon?
ciśnienie w oponach

Jakie powinno być ciśnienie w oponach?

 Wartość obsługiwanego ciśnienia znajdziesz na boku opony samochodowej. Sugerowanie się nią jest jednak mylące, bowiem jest to maksymalne dopuszczalne ciśnienie dla danej opony. Warto pamiętać, że ciśnienie w oponach powinno być dobrane do masy i rodzaju samochodu, dlatego należy sugerować się przede wszystkim tabliczkami znamionowymi zainstalowanymi w aucie.

Tabliczkę znamionową informującą o właściwym ciśnieniu w oponach znajdziesz najczęściej na ościeżnicy drzwi kierowcy. Czasem widnieje ona również w pobliżu koła zapasowego lub pod klapką wlewu paliwa. Jak szybko zauważysz, nie ma tam jednej, uniwersalnej wartości. Zalecane ciśnienie w oponach uzależnione jest od rozmiaru opon, a także od obciążenia samochodu.
Przed napompowaniem opon sprawdź więc ich rozmiar, a następnie dopompuj do wartości znajdującej się przy odpowiedniej grafice. Najczęściej są podane zakresy dla samego kierowcy, kompletu pasażerów oraz maksymalnego obciążenia danego samochodu. Zwróć uwagę także na to, że przednie opony czasem są pompowane do innych wartości niż ogumienie tylnej osi. Jeśli nie możesz znaleźć tabliczki z informacjami o ciśnieniu, dopompuj opony do uniwersalnej wartości 2,2 bara. Po dotarciu do domu sprawdź jednak zalecenia, np. w książce serwisowej lub na forach dotyczących twojego modelu auta.

Jak sprawdzić ciśnienie w oponach?

 Ciśnienie w oponach należy sprawdzać przynajmniej raz w miesiącu, zwłaszcza w okresie przejściowym. Wahania ciśnienia pod wpływem temperatur są spore. Urządzenie służące do pomiaru ciśnienia w ogumieniu to oczywiście manometr. Jest on wbudowany w większość pompek oraz kompresorów samochodowych, jednak jego wskazaniom nie zawsze można ufać. Mechaniczny manometr montowany w niedrogich pompkach często jest wadliwy lub nieprecyzyjny. Pewniejszy wynik da oddzielny, cyfrowy manometr elektroniczny. Urządzenie przyda się też do mierzenia ciśnienia w oponach rowerowych.

Zbyt wysokie ciśnienie w oponach

 Czym grozi jazda ze zbyt dużym ciśnieniem w oponach? Mocno napompowane opony są bardziej narażone na przebicie, dlatego wjazd na krawężnik, kamień czy nierówność może skończyć się kapciem. Ucierpi także komfort jazdy. Wysokie ciśnienie w oponach doprowadzi do szybszego zużycia opon w ich centralnej części oraz obniży przyczepność ogumienia. Wytarty środek opon to wyraźna oznaka, że są napompowane zbyt mocno.

Zbyt niskie ciśnienie w oponach

 Jeszcze większe niebezpieczeństwo związane jest z jazdą na niedopompowanych oponach. Zbyt niskie ciśnienie niszczy tym razem boczną część opon oraz ich ranty. To jednak nie wszystko. Przyspieszonemu zużyciu ulega przy okazji wewnętrzna część opony, co prowadzi do pękania i sparcenia opony. Ze względu na zwiększone opory toczenia wzrośnie spalanie samochodu. Towarzyszy temu zazwyczaj głośne buczenie opon, zwłaszcza zimowych.

Jazda samochodem z niedopompowanymi oponami jest niebezpieczna. Drastycznie spada precyzja kierowania, opony „pływają” w zakrętach. Bieżnik opon ma problem z odprowadzeniem wody, co skutkuje powstaniem niezwykle groźnego aquaplaningu. Wpadnięcie w dziurę grozi natomiast dobiciem opony i uszkodzeniem felgi.
Autor: Szymon Sonik