Data publikacji:

Jakie orzechy są najzdrowsze?

Orzechy, w porównaniu do warzyw czy owoców, nie mają nam wiele do zaoferowania, jednak jako źródło tłuszczy niezbędnych w diecie każdego człowieka stanowią bardzo cenny składnik odżywczy. Jakie orzechy są najzdrowsze? Przed wami porównanie różnych odmian.

orzechy

Dlaczego warto jeść orzechy każdego dnia?

Chociaż w zestawieniu z warzywami i owocami orzechy nie wyróżniają się dużą zawartością witamin i składników odżywczych, to jednak warto je włączyć do swojej diety, szczególnie jako zamiennik olejów. Ponadto orzechy to źródło bardzo dobrego dla naszego organizmu białka. Dzięki rozmaitym smakom orzechy świetnie sprawdzają się w różnego rodzaju sałatkach, jako dodatek do dań lub oddzielna przekąska.

Regularne spożywanie orzechów (oczywiście w rozsądnych ilościach) ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie. Ich duża kaloryczność sprawia, że już kilka lub kilkanaście orzechów wystarczy, aby zaspokoić głód i zapotrzebowanie na składniki odżywcze w nich zawarte.

Orzechy bardzo korzystnie wpływają na serce, pracę mózgu, a także kondycję skóry. Ponadto chronią przed niektórymi chorobami układu oddechowego, a nawet cukrzycą. Ważne jednak, aby nie przesadzić z ich nadmierną konsumpcją. Orzechy są popularnymi alergenami pokarmowymi, dlatego zawsze warto uważać na reakcję organizmu po spożyciu orzechów, szczególnie u dzieci.

Jakie orzechy jeść?

Wszystkie orzechy są zdrowe, jednak niektóre mają więcej korzyści dla naszego zdrowia lub wspierają organizm w konkretnym zakresie. Poniżej opisy właściwości poszczególnych gatunków.

Czy wszystkie orzechy są zdrowe?

Ogólnie przyjmuje się, że orzechy stanowią składnik zdrowej diety, są jednak takie, których wpływ na nasz organizm jest znikomy, dlatego bez wyrzutów sumienia można zrezygnować z nich w diecie.

Do takich mniej zdrowych orzechów zaliczamy np. orzechy makadamia, które są niezwykle kaloryczne i mogą przyczynić się do wzrostu wagi. Warto też zwracać uwagę na formę, w jakiej spożywamy orzechy. Najlepsze są te w naturalnej postaci. Przetwarzane, z dodatkiem soli lub cukru, mogą nam zaszkodzić.

Orzechy włoskie

To popularny w Polsce dodatek ciast, a także samodzielna przekąska. Dzięki dużej zawartości przeciwutleniaczy orzechy włoskie zapobiegają przedwczesnemu starzeniu się organizmu. Oprócz tego, orzechy włoskie to cenne źródło kwasu foliowego i witaminy B6, co sprawia, że to idealny produkt dla kobiet w ciąży.

Co ciekawe, ich nazwa wcale nie jest związana z Włochami, ale z Rumunią, w przeszłości zwaną Włoszczyzną, czyli ziemią, z której orzechy włoskie dotarły do Polski.

Fistaszki

Orzeszki ziemne to jedna z najpopularniejszych przekąsek. Oczywiście te w niezmodyfikowanej formie są najzdrowsze. W wersji prażonej lub solonej nie należy z nimi przesadzać. Fistaszki są bardzo pożywne, ponieważ zawierają duże ilości białka i witaminy B3. To z nich powstaje również masło orzechowe.

Migdały

Migdały to orzechy, które również są bardzo pożywne, ponieważ ze wszystkich orzechów posiadają najwięcej białka jako drugie po fistaszkach. Migdały obniżają cholesterol, a regularnie spożywane obniżają także ciśnienie. Ponadto w migdałach znajduje się magnez, co wspomaga walkę ze stresem, oraz witamina E, która rzadko występuje w naturalnych produktach.

Nerkowce

Orzechy nerkowca pochodzą z Brazylii, ale są doceniane na całym świecie. Dzięki dużej zawartości żelaza pomagają w walce z anemią.

Pistacje

Chociaż powszechnie przyjmuje się, że pistacje są orzechami, to tak naprawdę to nasiona drzewa pistacjowego. Pistacje są cennym źródłem białka, beta-karotenu oraz potasu.

Orzechy laskowe

Spożywanie orzechów laskowych jest rekomendowane osobom zmagającym się z chorobami serca. Ze względu na dużą ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych, a także kwas foliowy i witaminę, polecane są w zapobieganiu miażdżycy.

Orzechy brazylijskie

Stanowią bardzo zdrową przekąskę, a dzięki dużej zawartości selenu wykazują właściwości antyrakowe. Ponadto mają korzystny wpływ na regenerację organizmu, dlatego chętnie po nie sięgają osoby w czasie rekonwalescencji.

Orzechy jako dodatek do dań

Orzechy, ze względu na źródło zdrowych i potrzebnych tłuszczy, świetnie zastępują oleje czy masło w diecie. Stanowią bardzo uniwersalny dodatek do wielu dań, np. porannej owsianki, sałatki czy ciast. Ponadto zmieszane z miodem i płatkami owsianymi mogą stworzyć bardzo pyszny, słodki i zdrowy deser.

Gdzie kupować orzechy?

Do spożywania orzechów nie trzeba nikogo przekonywać. Ich korzystne działanie znane jest ludziom na całym świecie od wielu od lat. Przeszkodą w regularnej konsumpcji może być cena, dlatego warto kupować orzechy przez internet.

Polecamy też od razu kupować je w większych ilościach, ponieważ orzechy długo zachowują świeżość, można je podzielić na mniejsze porcje i przechowywać w pudełeczkach.

Liczy się umiar

W spożywaniu orzechów warto zachować umiar i dostosować ich jedzenie do naszej wagi, stylu życia i indywidualnych uwarunkowań organizmu.

Autorka: Oliwia Stradowska