Data publikacji:

Co to jest kazeina? Działanie, dawkowanie

Kazeina to jeden z popularniejszych typów odżywek białkowych – jej działanie doceniają nie tylko sportowcy, którzy pragną szybciej cieszyć się mocnymi mięśniami, ale również osoby, które chcą się odchudzić. Przeczytaj, na jakiej zasadzie działa białko kazeinowe i jak je prawidłowo dawkować. Wyjaśniamy również, jakie są możliwe skutki uboczne zażywania preparatu oraz kto nie powinien go stosować.

kazeina

Kazeina – co to?

Kazeina to potoczna nazwa białka kazeinowego – jednego z najważniejszych składników mleka (może stanowić nawet aż około 80% protein mlecznych). Pozyskiwana jest przez usunięcie z mleka wody, tłuszczu oraz laktozy. W konsekwencji takich działań powstaje biały proszek – zupełnie naturalna odżywka.

Kazeina jest bardzo doceniania w środowisku sportowców i kulturystów. Kiedy dostaje się do żołądka, ulega koagulacji, czyli zaczyna się ścinać. Jako wolno rozpuszczalny w kwasie kawałek śluzu pozostaje w narządzie aż przez kilka godzin (od 5 do 7), przez cały czas zaopatrując mięśnie w ważny dla nich budulec. Innymi słowy, kazeina może zapobiegać rozpadowi masy mięśniowej. Według specjalistów zmniejsza go o około 40%.

Do kolejnej grupy, która docenia dobroczynne działanie kazeiny, należą osoby odchudzające się albo takie, które nie chcą podjadać i tyć. Zalegający w żołądku skrzep dość znacząco go wypełnia, co prowadzi do zredukowania głodu. Taki suplement diety docenią zwłaszcza osoby, które czują potrzebę nocnego podjadania – po zażyciu kazeiny głód w godzinach nocnych nie jest tak dokuczliwy.

Warto wspomnieć, że kazeina ma jeszcze jedno wspaniałe działanie – zdaniem specjalistów przyspiesza ona metabolizm. Dzieje się tak dlatego, że organizm musi włożyć bardzo dużo pracy w metabolizm białka. To zatem jedno z najlepszych białek.

Kazeina – rodzaje

Istnieją dwie postaci kazeiny: kazeina mineralna oraz kazeinian wapnia. Czym się różnią?

Kazeina mineralna

To najbardziej pożądana i jednocześnie najczęściej stosowana postać kazeiny. Uzyskiwana jest w drodze bardzo długiego i dość skomplikowanego procesu, w efekcie którego uzyskuje się w 100% naturalne, czyste białko. Ceniona za działanie oraz za brak laktozy w składzie – wiele osób jej nie toleruje.

Kazeinian wapnia

Kazeinian wapnia to już zupełnie inny produkt. Po pierwsze, jest to kazeina kwasowa, która powstaje podczas produkcji sera, a dokładnie wtedy, kiedy mleko jest pasteryzowane. Niestety, na skutek tego działania struktura białka zmienia się i przestaje ono już być aż tak korzystne dla mięśni. Za kazeinianem nie przepadają także osoby odchudzające się. Substancja rozpuszcza się w żołądku o wiele szybciej niż kazeina mineralna, przez co nie chroni przed odczuwaniem głodu.

Przeczytaj także:

Białko kazeinowe – dawkowanie

Odpowiednia dzienna dawka kazeiny to między 0,8 a 2,2 g na jeden kilogram ciała. Widełki te są dość spore – aby określić, która dawka będzie najbardziej odpowiednia, należy wziąć pod uwagę między innymi intensywność i liczbę dziennych treningów, a także ogólną kondycję organizmu.

  • Kazeina powinna być stosowana na noc

Eksperci zalecają, aby kazeinę traktować jako ostatni posiłek przed snem albo dodawać ją do kolacji – wówczas będzie ona hamowała uczucie głodu, jednocześnie chroniąc tkanki mięśni przed szkodliwym rozpadem.

  • Kazeiny nie należy stosować po treningu

Bezpośrednio po posiłku organizm ma bardzo duże zapotrzebowanie na białko, dlatego nie zaleca się wówczas przyjmowania takiego suplementu diety.

  • Preparat można stosować w przerwach między posiłkami albo jako posiłek sam w sobie

Jeśli wiesz, że czeka cię długi okres bez jedzenia (np. podróż bez możliwości podjadania), to spożycie kazeiny jest bardzo dobrym pomysłem. Suplement pozwoli na funkcjonowanie bez dokuczliwego uczucia głodu.

Skutki uboczne stosowania kazeiny

Choć kazeina jest naturalnym produktem, spożywanie jej może wiązać się z wystąpieniem efektów ubocznych – zwłaszcza w przypadku przekroczenia zalecanej dawki. Najczęściej wymieniane niepożądane symptomy to wzdęcia, bóle brzucha, wymioty oraz biegunki, czyli wszelakiego typu zaburzenia trawienia. Gdy pojawiają się takie dolegliwości, należy znacznie ograniczyć przyjmowanie kazeiny albo ją odstawić.

Czasami zażywanie kazeiny skutkuje wystąpieniem reakcji alergicznych. Problem dotyczy przede wszystkim u osób uczulonych na białko mleka krowiego. Objawami nie muszą być wysypka i poważny ból brzucha – mogą być to też nudności czy krótkotrwała biegunka.

Kazeina – przeciwwskazania

Jeśli zastanawiasz się, czy kazeina jest odpowiednim dla ciebie suplementem diety, to przede wszystkim sprawdź, czy występuje u ciebie przeciwwskazania do jej zażywania.

Alergia na mleko

Zażywanie kazeiny przez osoby z alergią na mleko krowie może przynieść nie tylko przykre dolegliwości, ale nawet – w skrajnych przypadkach, wywołać szok anafilaktyczny. Zanim więc zaczniesz stosować ten suplement, zastanów się, czy przypadkiem nie reagujesz źle na mleko i jego przetwory. Jeśli po dwóch jogurtach, szklance mleka czy zapiekance z dużą ilością sera odczuwasz bólu brzucha i masz biegunkę, lepiej nie ryzykować.

Niektóre schorzenia

Kazeiny nie powinny stosować również osoby, które cierpią na niektóre choroby – między innymi na chorobę Hashimoto czy reumatoidalne zapalenie stawów. To choroby autoimmunologiczne, a kazeina pobudza organizm do ciągłego produkowania nowych przeciwciał. Może się zatem okazać, że owszem, łatwiej będzie ci uzyskać lub zachować ładną sylwetkę, ale kosztem nasilenia się dolegliwości związanych z chorobą.

Autor: Robert Wojtaś