Data publikacji:

Najlepszy kwas foliowy. Ranking suplementów

Witamina B9, nazywana popularnie kwasem foliowym, odgrywa istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. Jej niedobór może być groźny w skutkach, zwłaszcza w przypadku kobiet w ciąży. Jakie działanie wykazuje i kiedy wskazana jest suplementacja najlepszego kwasu foliowego? Poznaj ranking polecanych suplementów zawierających witaminę B9.

Najlepszy kwas foliowy: działanie suplementu

Witamina B9 odpowiada za szereg procesów, które pełnią kluczową rolę w organizmie człowieka. Główne zadania i działanie kwasu foliowego to:

  • synteza kwasu nukleinowego (DNA), który znajduje się w każdej komórce ciała, warunkując tym samym prawidłowe podziały komórkowe, 
  • wspomaganie witaminy B12 w procesach krwiotwórczych (dojrzewanie erytrocytów), ma to szczególne znaczenie dla osób borykających się z anemią,
  • polepszenie jakości komórek jajowych oraz udział w ich prawidłowym dojrzewaniu
  • regulacja poziomu homocysteiny - która w nadmiarze zwiększa ryzyko udaru mózgu, problemów sercowo - naczyniowych, Alzheimera oraz powikłań położniczych 
  • kontrola poziomu cukru we krwi oraz łagodzenie powikłań cukrzycowych oraz insulinooporności,
  • wpływ na prawidłowy rozwój cewy nerwowej u płodu, co warunkuje zdrowy układ nerwowy dziecka i niweluje ryzyko wielu wad wrodzonych 

Kwas foliowy z rankingu a dieta

Najbogatszym źródłem kwasu foliowego są zielone warzywa, nasiona roślin strączkowych, owoce oraz produkty zbożowe. Należy jednak wiedzieć, że witamina B9 łatwo ulega rozpadowi, szczególnie w wysokiej temperaturze oraz w nasłonecznieniu. To oznacza, że przetwarzanie żywności bogatej w kwas foliowy znacznie obniża jego zawartość.

Dodatkowo warto wspomnieć, o niezbyt efektywnym metabolizowaniu B9 przez organizm, zwykle wynosi ono około 50%, podczas gdy przyswajalność syntetycznych suplementów sięga nawet 90%. Zatem czy zdrowa, zbilansowana dieta jest w stanie pokryć dziennie zapotrzebowanie organizmu na kwas foliowy? Na pewno jest to bardzo trudne do osiągnięcia i warto wspomagać się suplementami.

Kwas foliowy: suplementacja i dawkowanie

Kwas foliowy jest niezbędny dla człowieka niemalże od poczęcia do końca życia. Zalecane dawkowanie witaminy B9 jest uzależnione od kilku czynników i przedstawia się następująco:

  • 1 - 3 rok życia - 150 μg
  • 4 - 6 rok życia - 200 μg
  • 7 - 12 rok życia - 300 μg
  • 13 - 18 rok życia - 400 μg
  • dorośli - 400 μg
  • kobiety w ciąży/ karmiące piersią - 600 μg/ 500 μg
  • kobiety w ciąży z powikłaniami w przeszłości (wada cewy nerwowej u płodu) - 4g (dawka po konsultacji ze specjalistą)
  • osoby z niedoborami - 800 μg (dawka po konsultacji ze specjalistą)

Nie zaleca się przyjmowania kwasu foliowego w dawce powyżej 1mg/doba.

Niedobór oraz nadmiar kwasu foliowego: jakie objawy?

Dzięki dobrej rozpuszczalności witamin z grupy B w wodzie, organizm wydala nadmiar kwasu foliowego wraz z moczem, co zapobiega kumulowaniu oraz nadmiarowi, jednak należy pamietać, że przedawkowanie nie jest niemożliwe. Nadmiar witaminy B9 może przyczynić się do nieodwracalnych procesów neurodegeneracyjnych oraz wzmożonego nowotworzenia uszkodzonych komórek.

Niedobór kwasu foliowego zwykle manifestuje się anemią, osteoporozą, problemami z układem krążenia oraz przede wszystkim zwiększeniem prawdopodobieństwa wady cewy nerwowej u płodu wśród kobiet ciężarnych. W związku z tym kobietom w okresie rozrodczym, planującym posiadanie potomstwa zaleca się przyjmowanie profilaktycznej dawki 400 μg najlepszego kwasu foliowego przynajmniej 3 miesiące przed zajściem w ciąże.

Co to metylowany kwas foliowy? Mutacja MTHFR

Organizm osób posiadających mutację genu MTHFR nie metabolizuje kwasu foliowego w tak efektywny sposób, jak w przypadku osób bez mutacji, co skutkuje niedoborem, który jest szczególnie niebezpieczny podczas ciąży.

Rynek oferuje rozmaite produkty zawierające tzw. „aktywny” lub „metylowany” kwas foliowy, który jest przyswajalny dla osób z mutacją genu MTHFR. Jaki zatem jest najlepszy kwas foliowy? Dla osób z negatywnym testem w kierunku mutacji wystarczy syntetyczna witamina B9, w przeciwnym razie zaleca się korzystanie z aktywnej formy witaminy. Kobiety w ciąży mogą także zdecydować się na preparaty zawierające mieszankę kwasu syntetycznego oraz metylowanego.

Kwas foliowy: ranking suplementów

Kwas foliowy Nomino

Suplement diety z nieco niższej półki cenowej, zwierający syntetyczny kwas foliowy w dawce 400μg, idealny zarówno do codziennego użytku, a także dla kobiet planujących ciąże.

Solgar Folian

Suplement dedykowany dla osób z mutacją genu MTHFR, zawierający aktywny kwas foliowy w dawce 400μg, idealny dla kobiet planujących potomstwo oraz w ciąży.

Profolium

Jeden z najlepszych suplementów z kwasem foliowym. Popularny produkt zawierający 400μg aktywnego kwasu foliowego, dedykowanego dla kobiet w ciąży. Suplement jest łatwo dostępny oraz atrakcyjny cenowo.

Swanson Folian 

Naturalny produkt zawierający aktywną formę kwasu foliowego w dawce 800μg, występujący w wersji wegetariańskiej.&

Galena DiaB12

Kolejny kwas foliowy w rankingu to produkt zawierający syntetyczny kwas foliowy w dawce 200μg oraz B12 w dawce 100μg. Są to dawki idealne do wspomagania codziennej zbilansowanej diety, która zawiera zielone warzywa i owoce. 

AURA HERBALS Ferradrop

Suplement w kroplach odpowiedni dla osób, dla których połykanie tabletek stanowi wyzwanie. Ferradrop zawiera: 100µg syntetycznego kwasu foliowego, 40mg witaminy C oraz 14mg żelaza. To dobre połączenie dla osób zmagających się z anemią, które pragną wspomóc codzienną dietę, a także dla osób z niedoborami żelaza.

Femibion 0 

Jeden z produktów zawierających kombinację syntetycznego oraz aktywnego kwasu foliowego w dawce 400µg, przeznaczony dla kobiet planujących ciążę. Suplement jest wzbogacony także o inne niezbędne składniki takie jak: witamina D, jod oraz witaminy: E, B2, B6 i B12.

Autor: Bartłomiej Mazurek