O ile na stali kortenowskiej rdza jest zaletą i pożądanym efektem, na innych powierzchniach nie prezentuje się tak dobrze. Jak usunąć rdzę z podwozia samochodu, ogrodzenia lub metalowych konstrukcji? Nie zawsze da się ją doczyścić ręcznie. Tutaj w sukurs przychodzi neutralizator rdzy, który rozprawi się z korozją w ciągu kilku godzin. Sprawdź, jaki neutralizator rdzy wybrać i jak z niego korzystać.
Pomocny w walce z korozją neutralizator rdzy to płynny środek chemiczny zawierający inhibitory korozji. Wchodzi w reakcję z rdzą, czyli tlenkiem żelaza, przekształcając ją do bezpiecznej dla metalowego elementu formy. Dzięki temu nie trzeba zdzierać całej skorodowanej powłoki przed malowaniem. Całkowite usunięcie rdzy nie zawsze jest możliwe, a w wielu przypadkach byłoby zbyt czasochłonne.
Neutralizator rdzy doskonale radzi sobie z powierzchowną korozją, którą znajdziesz m.in. na podłodze samochodu, uszkodzonych elementach karoserii (np. odpryskach po kamieniach) czy metalowym ogrodzeniu. Kompozycja kwasów, żywic, rozpuszczalników oraz innych składników czynnych nie tylko usuwa utleniony metal, ale i zabezpiecza go wstępnie przed warunkami atmosferycznymi.
Nie zmienia to jednak faktu, że do pełnej ochrony należy wykorzystać dodatkowo podkład antykorozyjny oraz farbę na rdzę. W przypadku powierzchni podatnych na uszkodzenie mechaniczne, warto użyć elastycznej i grubej powłoki, np. popularnego baranka.
Dobry neutralizator rdzy:
Walka z rdzą to trudne zadanie, dlatego nie ma sensu eksperymentować z niesprawdzonymi środkami. Domowe sposoby na usunięcie rdzy, takie jak użycie coca-coli, cytryny lub sody oczyszczonej, nie mają zbyt dużej skuteczności. Na rynku znajdziesz preparaty o dobrze znanym działaniu i potwierdzonej skuteczności.
Neutralizatory rdzy są dostępne w płynie, żelu lub sprayu, dzięki czemu dobierzesz konsystencję do własnych potrzeb. Jaki konwerter rdzy warto wybrać?
Preparatów neutralizujących rdzę nie należy mylić ze środkami penetrującymi. Te drugie stosowane są do luzowania śrub i innych zapieczonych połączeń. Nie usuwają jednak korozji i nie tworzą powłoki gruntująco-sczepnej.
Zanim przejdziesz do aplikacji neutralizatora, usuń luźne fragmenty pordzewiałej blachy. Użyj do tego szczotki drucianej, szpachelki lub dużego śrubokrętu. Przy okazji sprawdź, czy zajęte korozją nie są sąsiednie elementy, ukryte pod plastikowymi nakładkami lub lakierem. Następnie zeszlifuj papierem ściernym maksymalną warstwę rdzy i odtłuść element benzyną ekstrakcyjną. Poprawi to działanie neutralizatora rdzy.
Neutralizator korozji można aplikować wałkiem, pędzlem lub sprayem. Wałek sprawdzi się na wszystkich dużych i pozbawionych przetłoczeń fragmentach, np. dużych arkuszach metalu, żeliwnych zbiornikach, łódkach itd. Zaletą płynnych odrdzewiaczy jest niski koszt, dlatego warto postawić na nie wtedy, gdy masz do zabezpieczenia sporą powierzchnię.
Ażurowe elementy, zagłębienia lub obłe detale pomalujesz różnego rodzaju pędzlami. Jeśli masz w domowym warsztacie kompresor (przeczytaj także, jaki kompresor do malowania kupić) oraz pistolet do malowania, możesz także nałożyć odrdzewiacz natryskowo. To najszybszy i najbardziej ekonomiczny sposób aplikacji.
Ze względu na wygodę użytkowania dużą popularnością cieszą się także neutralizatory w sprayu. Choć są wyraźnie droższe, mają wiele zalet. Można je chociażby wtrysnąć do zamkniętych profili albo miejsc niedostępnych dla pędzla. Zostawiają także bardziej równomierną powłokę, pozbawioną smug pędzla lub wałka, co pozytywnie wpływa na ostateczne wykończenie.
Przydatne bywają również odrdzewiacze w żelu, które utrzymują się długo na pionowych powierzchniach. Pozostałości żelu należy przemyć wilgotną szmatką lub wodą pod ciśnieniem.
Uwaga! Pamiętaj o tym, by porcję neutralizatora zawsze przelać do osobnego naczynia. W ten sposób reszta preparatu nie ulegnie aktywacji po kontakcie z zabrudzonym pędzlem i będzie można go użyć później. Jeśli drobiny rdzy dostaną się do puszki, odrdzewiacz straci swoje właściwości.
Po nałożeniu 2-3 warstw neutralizatora rdzy i odczekaniu kilku, kilkunastu godzin, można przejść do zabezpieczenia powierzchni. Służy do tego epoksydowy podkład antykorozyjny aktywnie chroniący metal.
Najczęściej ma charakterystyczny, rdzawy kolor, choć są spotykane także inne wersje, np. czarne. Podkład nie tylko zabezpieczy metal, ale i stworzy przyczepne podłoże dla farby nawierzchniowej. Dostępne są także preparaty 2w1, łączące funkcję podkładu oraz powłoki, np. farba antykorozyjna Monoguard.
Pamiętaj, że im wcześniej usuniesz ogniska korozji, tym mniej pracy sobie zafundujesz. Regularnie kontroluj elementy pracujące w wilgotnych warunkach, aby nie przegapić momentu pojawienia się rudego nalotu. Szczególnie ważne jest to w przypadku elementów nośnych, takich jak chociażby elementy zawieszenia, progi czy podłużnice. Jeśli rdza pochłonie dużą część elementu, jego wytrzymałość drastycznie spadnie.
Warto mieć na uwadze także to, że użycie odrdzewiacza nie zastąpi piaskowania elementu i usunięcia rdzy do gołej blachy. Z czasem rdza i tak zapewne powróci.
Autor: Szymon Sonik