Data modyfikacji:

Odpowietrzanie sprzęgła. Jak odpowietrzyć sprzęgło?

Po wymianie sprzęgła lub jego elementu niezbędne jest odpowietrzanie sprzęgła. Podobnie jak w układzie hamulcowym, tak i w przewodach zasilających wysprzęglik nie mogą znajdować się pęcherzyki powietrza. Czasem jednak do zapowietrzenia sprzęgła może dojść w trakcie eksploatacji samochodu, co rodzi spore niebezpieczeństwo. Zobacz, jak odpowietrzyć sprzęgło.

Płyn hydrauliczny w układzie sprzęgła – jaką odgrywa rolę?

Zanim przejdziemy do odpowietrzania sprzęgła, zastanówmy się, jaką rolę odgrywa płyn hydrauliczny w układzie sprzęgła. Konstrukcja dawnych samochodów była znacznie prostsza. Za rozłączenie silnika i skrzyni biegów odpowiadało sprzęgło obsługiwane linkami. Po wciśnięciu pedału sprzęgła linki uruchamiały siłownik i odsuwały tarczę sprzęgła od koła zamachowego silnika.

Mechanizm ten został jednak wyparty przez hydrauliczny układ, który jest bardziej precyzyjny, niezawodny oraz lżejszy w obsłudze. Od tej chwili samochody osobowe wykorzystują wysprzęglik, czyli niewielkie tłoczysko odciągające tarczę sprzęgła.

Hydrauliczny wysprzęglik nie wymaga specjalnego płynu i zasilany jest płynem hamulcowym z tego samego zbiorniczka wyrównawczego – wystarczy więc, abyś wiedział, jaki płyn hamulcowy wybrać. Z tego powodu pierwszą rzeczą, jaką warto zrobić po zauważeniu objawów nieprawidłowego działania pedału sprzęgła, jest kontrola poziomu płynu.

Pamiętaj, że płyn hamulcowy jest silnie żrący i nie wolno go dotykać gołymi rękami. Może również uszkodzić elementy samochodu, np. tapicerkę, lakier czy gumowe elementy.

Zapowietrzone sprzęgło. Charakterystyczne objawy

Obecność powietrza w układzie hydraulicznym sprzęgła rozpoznasz poprzez kilka objawów. Początkowym sygnałem może być trudność we wrzuceniu biegów, zwłaszcza wstecznego oraz pierwszego. Z czasem mogą pojawić się także problemy ze zmianą biegów, a opór lewarka wzrośnie.

Typowym symptomem wskazującym na nieprawidłowe działanie układu hydraulicznego jest nieprawidłowa praca pedału sprzęgła. Najczęściej sprzęgło jest zbyt miękkie, choć w niektórych przypadkach może również stwardnieć. Wraz ze zmniejszonym oporem pedału sprzęgła może pojawić się także problem z odbiciem sprzęgła.

Zapowietrzone sprzęgło niechętnie powraca do pozycji wyjściowej, a w skrajnych przypadkiem może całkiem opaść na podłogę. Jest to dla ciebie wskazówka, że konieczne może być odpowietrzanie sprzęgła.

Wszystkie te objawy wskazują również na usterkę wysprzęglika lub wyciek płynu hydraulicznego, więc jeśli po poprawnym odpowietrzeniu układu problem powróci, skontroluj stan instalacji.

Przeczytaj również, co musisz wiedzieć o odpowietrzaniu hamulców.

Przyczyny zapowietrzonego sprzęgła

Układ hydrauliczny wymaga odpowietrzenia po każdej wymianie sprzęgła lub płynu hamulcowego. Pęcherzyki powietrza mogą dostać się do środka także w inny sposób, np. poprzez nieszczelność gumowych usterek, awarię wysprzęglika lub usterkę pompy sprzęgła.

Czasem przyczyna jest prozaiczna i jest nią niepoprawnie założony przewód hydrauliczny lub dolewka płynu hamulcowego. W każdym przypadku warto zidentyfikować problemy jak najszybciej, by uniknąć dalszych usterek. Wyciekający płyn hamulcowy może przysporzyć sporo kłopotów.

Dlaczego odpowietrzanie sprzęgła jest ważne?

Jeśli zauważasz, że zmiana biegów w twoim aucie wyraźnie się zmieniła, nie czekaj, aż sprzęgło całkiem przestanie działać. Konieczność „pompowania” pedałem sprzęgła czy wrzucania biegów na siłę jednoznacznie wskazuje na usterkę. W początkowym etapie jazda jest możliwa, ale im dłużej zwlekasz, tym kosztowniejsza będzie naprawa.

Zapowietrzony układ hydrauliczny sprzęgła może doprowadzić do uszkodzenia tarczy sprzęgła, kół zębatych skrzyni biegów lub wybieraków skrzyni biegów. Co więcej, po pewnym czasie pedał sprzęgła może wpaść w podłogę, co uniemożliwi ci obsługę skrzyni biegów oraz dalszą jazdę.

Warto jednak pamiętać, że układ hydrauliczny, odpowiadający za obsługę sprzęgła, połączony jest układem hamulcowym. Problemy ze sprzęgłem mogą świadczyć o tym, że stan hamulców również stoi pod znakiem zapytania.

Jak odpowietrzyć sprzęgło hydrauliczne? Krok po kroku

  1. Sprawdź stan płynu hamulcowego w zbiorniczku wyrównawczym i uzupełnij go do maksymalnego poziomu oznaczonego kreską.
  2. Unieś przód samochodu na lewarku i ustaw na kobyłkach.
  3. Jeśli masz dolną osłonę silnika, zdemontuj ją na czas odpowietrzania.
  4. Odkręć i zdejmij przednie lewe koło.
  5. Zdejmij osłony przeciwpyłowe z odpowietrznika na siłowniku sterującym (wysprzęgliku) oraz na zacisku hamulcowym lewego koła. Sprawdź przy okazji, czy odpowietrzniki da się swobodnie odkręcić.
  6. Nałóż kawałek przewodu na odpowietrzniki w taki sposób, aby płyn hamulcowy mógł swobodnie wypłynąć z układu. Najlepiej użyć przezroczystego przewodu, który pozwoli ci zaobserwować, czy w ulatującym płynie znajdują się pęcherzyki powietrza.
  7. Odkręć delikatnie odpowietrznik przy zacisku hamulca i poproś drugą osobę o wciśnięcie pedału hamulca oraz przytrzymanie go. Gdy przewód wypełni się płynem, zamknij odpowietrznik i poproś o zwolnienie pedału hamulca.
  8. Powtarzaj tę czynność do momentu, gdy w przewodzie nie będą widoczne pęcherzyki powietrza. Na bieżąco sprawdzaj poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym i uzupełniaj braki świeżym płynem.
  9. Gdy przewód wypełni się płynem, zatkaj jego końcówkę palcem i nałóż na odpowietrznik wysprzęglika. Następnie otwórz oba odpowietrzniki i poproś drugą osobę o wciśnięcie pedału hamulca. W ten sposób płyn hamulcowy z przewodu zostanie wtłoczony pod ciśnieniem do instalacji sprzęgła. Pęcherzyki powietrza zostaną wypchnięte do zbiorniczka wyrównawczego.
  10. Przed zwolnieniem pedału hamulca zakręć odpowietrznik przy kole. Powtórz czynność do momentu, w którym pęcherzyki powietrza przestaną pojawiać się w zbiorniczku wyrównawczym.
  11. Zakręć oba odpowietrzniki, zdejmij przewód z resztką płynu i nałóż gumowe osłonki. Uzupełnij płyn hamulcowy i zamknij zbiorniczek korkiem. Zarówno pedał hamulca jak i sprzęgła powinny pracować z wyczuwalnym oporem.

To jeden z prostszych sposobów na to, jak odpowietrzyć sprzęgło, ale ma swoje wady. Jako że rolę pompy odgrywa tu w zasadzie układ hamulcowy, do siłownika sterującego sprzęgła mogą dostać się zanieczyszczenia z zacisku hamulcowego.

Jeśli chcesz tego uniknąć, wtłocz do wysprzęglika świeży płyn, np. pompą lub dużą strzykawką. Możesz również delikatnie rozłączyć przewód hydrauliczny zasilający wysprzęglik i przepompować płyn hamulcowy pedałem sprzęgła. Wymaga to jednak znacznie większej liczby powtórzeń, a jeśli sprzęgło nie odbija, musisz poruszać nim ręcznie.

odpowietrzenie sprzęgła
Autor: Szymon Sonik