Dzięki układowi wspomagania kierownicy, jazda samochodem jest nie tylko o wiele bardziej wygodna, ale również znacznie bezpieczniejsza. Aby jednak układ taki działał bez zarzutu, trzeba o niego odpowiednio dbać – oznacza to głównie uzupełnianie lub wymianę poziomu oleju. Przeczytaj, jak wybrać olej do wspomagania, kiedy należy go wymienić i w jaki sposób to zrobić.
Każdy, kto przejechał się kiedyś autem bez wspomagania i samochodem z taką funkcją, od razu wie, jak bardzo zmienia ona komfort prowadzenia. Układ wspomagania w dużym stopniu redukuje natężenie siły, które konieczne jest do obracania kierownicy, przywraca ją także do pozycji wyjściowej, kiedy kierowca ją puszcza.
Oczywiście układ ten nie może pracować „na sucho” – niezbędny jest dobry olej do wspomagania. Jego podstawową funkcją jest ochrona pompy, czyli całego serca układu, ponadto płyn chroni przed usterkami i wydłuża żywotność systemu.
Sprawdź również, jaki olej do skrzyni biegów wybrać.
Większość producentów zaleca, aby wymieniać olej do wspomagania po przejechaniu 100 000 kilometrów albo po prostu co około 2 lata (lub częściej, jeśli samochód jest bardzo intensywnie użytkowany). Oczywiście wielu kierowców nie stosuje się do tych zaleceń i zmienia olej do wspomagania wtedy, kiedy pojawiają się sygnały, że należy już się za to zabrać.
Zazwyczaj pierwszym takim sygnałem są nietypowe dźwięki, które pojawiają się podczas skręcania kół. Oznaką nieprawidłowości może być również wolniejsze wracanie kierownicy do stanu wyjściowego albo po prostu konieczność zwiększenia siły przy obracaniu kierownicą (problem może chwilowo ustępować, by potem znów się pojawić).
Olej do wspomagania nie powinien być wybierany przypadkowo. Zazwyczaj na opakowaniu jest napisane, do jakiej marki pasuje dany produkt. Niemniej warto znać podstawowy podział olejów.
Przeczytaj również, jaki olej silnikowy wybrać.
Przygotowany na bazie mineralnej. Jest tani i nie niszczy gumowych elementów, ale dość szybko się zużywa. Nadaje się między innymi do samochodów marek: Volkswagen, Ford, Bentley, BMW czy Volvo.
To już bardziej zaawansowany produkt. Idealny do takich samochodów, jak np. Toyota, Nissan, Hyundai, Kia, Mazda czy General Motors.
To płyn na bazie syntetycznej. Stosowany zazwyczaj do aut Mercedes-Benz. Oczywiście, poza płynami dedykowanymi danym markom, na rynku istnieją również uniwersalne produkty. Warto jednak rozważyć ich zakup – nie są tak kompatybilne jak te przeznaczone do konkretnych aut.
Uwaga! Kupując olej do wspomagania, nie sugeruj się tylko kolorem – to tylko ogólny podział, od którego istnieją wyjątki (niektóre marki umieszczają płyny syntetyczne i mineralne w butelkach takiego samego koloru). Przed zakupem zawsze przeczytaj, z jakim produktem masz do czynienia.
Przeznaczenie oleju pod kątem marki to nie jedyna rzecz, którą warto sprawdzić przed zakupem.
Osobie, która zazwyczaj nie dokonuje żadnych, nawet drobnych napraw samochodowych, może się wydawać, że trudno jest wymienić olej do wspomagania kierownicy. Nic bardziej mylnego – poradzisz sobie z tym wyzwaniem bez najmniejszego trudu.
Jedyne, czego potrzebujesz, to rękawic, pojemnika na zużyty płyn oraz oczywiście strzykawki w dużym rozmiarze, ponadto przyda się ktoś do pomocy. Aby wymienić płyn, postępuj według następujących wskazówek.
Oczywiście nie trzeba nikogo przekonywać, że ewentualna naprawa układu wspomagania kierownicy nie należy do najtańszych. Dlatego warto o ten system dbać, tak aby służył bez awarii przez długie lata, a nawet cały żywot auta. W tym celu nie tylko regularnie kontroluj poziom oleju i zwracaj uwagę na ewentualne sygnały ze strony samochodu, ale też unikaj agresywnej jazdy – to między innymi ona sprawia, że ryzyko awarii znacząco rośnie.