Data modyfikacji:

Jak wybrać olej do wspomagania?

Dzięki układowi wspomagania kierownicy, jazda samochodem jest nie tylko o wiele bardziej wygodna, ale również znacznie bezpieczniejsza. Aby jednak układ taki działał bez zarzutu, trzeba o niego odpowiednio dbać – oznacza to głównie uzupełnianie lub wymianę poziomu oleju. Przeczytaj, jak wybrać olej do wspomagania, kiedy należy go wymienić i w jaki sposób to zrobić.

olej do wspomagania

Dlaczego olej do wspomagania jest tak ważny?

Każdy, kto przejechał się kiedyś autem bez wspomagania i samochodem z taką funkcją, od razu wie, jak bardzo zmienia ona komfort prowadzenia. Układ wspomagania w dużym stopniu redukuje natężenie siły, które konieczne jest do obracania kierownicy, przywraca ją także do pozycji wyjściowej, kiedy kierowca ją puszcza.

Oczywiście układ ten nie może pracować „na sucho” – niezbędny jest dobry olej do wspomagania. Jego podstawową funkcją jest ochrona pompy, czyli całego serca układu, ponadto płyn chroni przed usterkami i wydłuża żywotność systemu.

Sprawdź również, jaki olej do skrzyni biegów wybrać.

Jak rozpoznać, że należy dolać lub wymienić olej do wspomagania kierownicy?

Większość producentów zaleca, aby wymieniać olej do wspomagania po przejechaniu 100 000 kilometrów albo po prostu co około 2 lata (lub częściej, jeśli samochód jest bardzo intensywnie użytkowany). Oczywiście wielu kierowców nie stosuje się do tych zaleceń i zmienia olej do wspomagania wtedy, kiedy pojawiają się sygnały, że należy już się za to zabrać.

Zazwyczaj pierwszym takim sygnałem są nietypowe dźwięki, które pojawiają się podczas skręcania kół. Oznaką nieprawidłowości może być również wolniejsze wracanie kierownicy do stanu wyjściowego albo po prostu konieczność zwiększenia siły przy obracaniu kierownicą (problem może chwilowo ustępować, by potem znów się pojawić).

Jaki olej do wspomagania wybrać?

Olej do wspomagania nie powinien być wybierany przypadkowo. Zazwyczaj na opakowaniu jest napisane, do jakiej marki pasuje dany produkt. Niemniej warto znać podstawowy podział olejów.

Przeczytaj również, jaki olej silnikowy wybrać.

Olej do wspomagania zielony

Przygotowany na bazie mineralnej. Jest tani i nie niszczy gumowych elementów, ale dość szybko się zużywa. Nadaje się między innymi do samochodów marek: Volkswagen, Ford, Bentley, BMW czy Volvo.

Olej do wspomagania czerwony

To już bardziej zaawansowany produkt. Idealny do takich samochodów, jak np. Toyota, Nissan, Hyundai, Kia, Mazda czy General Motors.

Olej do wspomagania żółty

To płyn na bazie syntetycznej. Stosowany zazwyczaj do aut Mercedes-Benz. Oczywiście, poza płynami dedykowanymi danym markom, na rynku istnieją również uniwersalne produkty. Warto jednak rozważyć ich zakup – nie są tak kompatybilne jak te przeznaczone do konkretnych aut.

Uwaga! Kupując olej do wspomagania, nie sugeruj się tylko kolorem – to tylko ogólny podział, od którego istnieją wyjątki (niektóre marki umieszczają płyny syntetyczne i mineralne w butelkach takiego samego koloru). Przed zakupem zawsze przeczytaj, z jakim produktem masz do czynienia.

Olej do wspomagania – na co jeszcze zwrócić uwagę przy zakupie?

Przeznaczenie oleju pod kątem marki to nie jedyna rzecz, którą warto sprawdzić przed zakupem.

  • Dodatki – dobry olej do wspomagania kierownicy będzie miał w składzie na przykład uszczelniacz, dzięki któremu cały układ będzie dłużej sprawny.
  • Klasa jakości – im wyższa (i oczywiście droższa), tym lepiej dla pojazdu.
  • Zabezpieczenie przed wyciekiem – upewnij się, czy wybrany przez ciebie olej ma formułę Stop Leak, która zabezpiecza przed wyciekami.

Jak wymienić olej do wspomagania?

Osobie, która zazwyczaj nie dokonuje żadnych, nawet drobnych napraw samochodowych, może się wydawać, że trudno jest wymienić olej do wspomagania kierownicy. Nic bardziej mylnego – poradzisz sobie z tym wyzwaniem bez najmniejszego trudu.

Jedyne, czego potrzebujesz, to rękawic, pojemnika na zużyty płyn oraz oczywiście strzykawki w dużym rozmiarze, ponadto przyda się ktoś do pomocy. Aby wymienić płyn, postępuj według następujących wskazówek.

  1. Podnieś przód samochodu, używając podnośnika. Zabezpiecz auto.
  2. Odłącz wąż, który prowadzi olej od pompy do zbiornika wyrównawczego.
  3. Trzymaj wąż nad pojemnikiem. W tym czasie druga osoba powinna usiąść na miejscu kierowcy i poruszać kierownicą od prawej do lewej – dzięki temu płyn zacznie się wydobywać do naczynia. Uwaga! W trakcie wylewania się płynu konieczne jest obserwowanie jego poziomu w zbiorniku. Jeśli opróżnisz cały zbiornik, dojdzie do zapowietrzenia układu – nie wolno więc ci tego zrobić. Kiedy tylko poziom oleju zbliży się do wartości minimum, musisz zacząć wlewać nowy płyn.
  4. Kiedy druga osoba będzie kręcić kierownicą, ty wciąż kontroluj, jaki kolor ma wyciekający olej do wspomagania. Czekaj do momentu, w którym zacznie wypływać nowy, czysty płyn.
  5. Ponownie nałóż wężyk.
  6. Poproś osobę za kierownicą o kilkukrotne przekręcenie jej z prawej do lewej strony.
  7. Dolej olej do maksymalnego dopuszczalnego poziomu.
  8. Włącz silnik auta i obserwuj poziom oleju. Jeżeli się obniży – dolej jeszcze trochę płynu. Jeśli z kolei nic się nie zmienia, zakończ prace.
Uwaga! Pamiętaj, że olej do wspomagania kierownicy należy wymieniać dopiero po jego zupełnym ostudzeniu.

Jak dbać o układ wspomagania kierownicy?

Oczywiście nie trzeba nikogo przekonywać, że ewentualna naprawa układu wspomagania kierownicy nie należy do najtańszych. Dlatego warto o ten system dbać, tak aby służył bez awarii przez długie lata, a nawet cały żywot auta. W tym celu nie tylko regularnie kontroluj poziom oleju i zwracaj uwagę na ewentualne sygnały ze strony samochodu, ale też unikaj agresywnej jazdy – to między innymi ona sprawia, że ryzyko awarii znacząco rośnie.

Autor: Robert Wojtaś