Data publikacji:

Pierwszy samochód do 10 tys. Co kupić?

Łatwo ulec wrażeniu, że kilkunastoletnie samochody to starocie, które już dawno powinny przeistoczyć się w żyletki. Tymczasem rynek samochodów używanych oferuje wiele egzemplarzy w doskonałym stanie i to kosztujących tyle, co dobry nowy rower. Pierwszy samochód do 10 tys. zł wcale nie musi być studnią bez dna i z powodzeniem może posłużyć ci przez kilka lat. Jakim modelom warto się przyjrzeć?

Zastanawiasz się jaki samochód używany warto kupić? W cenie do 10 tys. złotych znajdziesz wiele ciekawych modeli, które pozwolą na komfortową jazdę przez wiele kilometrów. Sprawdź nasze zestawienie i wybierz idealny samochód dla siebie. 

Polecane samochody do 10 tysięcy złotych 

1. Renault Clio III

Wbrew obiegowej opinii, że "Francuzów” się nie kupuje, Renault Clio to częsty widok na polskich drogach. Nic dziwnego, bo model ten idealnie łączy niską cenę z dobrą jakością. Nie trzeba obawiać się awaryjności - egzemplarze z trwałymi jednostkami benzynowymi są naprawdę udane. Więcej problemów przysparza niezbyt lubiany silnik wysokoprężny 1.5 dCi, którego lepiej unikać. Podstawowa jednostka benzynowa rozwija 65 KM i idealnie sprawdzi się w mieście. Choć nie imponuje osiągami, odwdzięczy się niskim zużyciem paliwa (ok. 6 l/100 km w cyklu mieszanym). 

2. Fiat Grande Punto

Fiat Grande Punto to model, który doskonale zniósł próbę czasu. Jego linia może podobać się i dziś, czyli 14 lat po rozpoczęciu produkcji. Większość egzemplarzy na rynku wtórnym wyposażonych jest w silnik benzynowy, jednak warto poszukać Grande Punto z niezwykle udanym silnikiem wysokoprężnym 1.9 JTD. Wersja Grande Punto z nadwoziem typu sedan nosi nazwę Linea. 

3. Opel Corsa C

Opel Corsa C to popularny pomysł na pierwszy samochód do 10 tys. zł. Zaprezentowana w 1999 roku Corsa ceniona jest za dużą trwałość oraz dobry poziom bezpieczeństwa. W niezależnych testach NCAP Corsa C otrzymała cztery gwiazdki (na pięć możliwych). Choć w przyjętym budżecie pojawia się także nowsza generacja Corsy, zazwyczaj są to słabo wyposażone lub wyeksploatowane sztuki.

4. Audi A3 (8L)

Jeżeli cenisz dobrą jakość i przywiązujesz dużą uwagę do precyzji wykończenia, dobrym wyborem będzie pierwsza generacja Audi A3. Już podstawowy silnik benzynowy osiągał 101 KM, co zapewniało niewielkiemu autu przyzwoitą dynamikę. Bogatszy kuzyn Volkswagena nigdy nie cieszył się dużą popularnością wśród miłośników dresu i dyskotek, być może dlatego znacznie łatwiej znaleźć zadbany egzemplarz niż w przypadku bezpośredniego konkurenta Audi.

5. Mazda 3

Za cenę 10 tys. zł można znaleźć Mazdę 3 z pierwszych lat produkcji. Pod maską najczęściej ujrzysz benzynowy silnik o pojemności 1.6 litra i mocy 105 KM. Sporym plusem modelu jest atrakcyjna deska rozdzielcza z zegarami umieszczonym w głębokich tubach. Podczas zakupu Mazdy zwróć uwagę na ogniska korozji. Niestety ten model nie został zbyt dobrze zabezpieczony, więc zardzewiałe progi i nadkola nie są dużym zaskoczeniem.

6. Volkswagen Passat B5

Szukasz przestronnego auta do 10 tys. zł? Volkswagen Passat B5 wciąż jest w grze. Choć jego stylistyka trąci już myszką i nie wzbudza zbytnich emocji, jest to kawał dobrego samochodu. Passat jest przestronny, niezawodny, a legendarne 1.9 TDI zniesie nawet najgorsze użytkowanie. Znalezienie Passata nie będzie trudne: to model, który w Polsce cieszy się szczególnym uwielbieniem.

7. Skoda Octavia I

Niedrogie części, przyzwoita jakość, niskie ceny na rynku wtórnym - powodów do zakupu Skody Octavii jest wiele. Docenić należy też sporą pojemność bagażnika oraz przestronne wnętrze, które czynią z kompaktowej Skody auto rodzinne. Podczas zakupu dokładnie sprawdź historię auta. Octavia to popularny wybór firm i narzędzie pracy przedstawicieli handlowych.

8. Hyundai Coupe II

Jak sama nazwa wskazuje, Hyundai Coupe (GK) to przedstawiciel zapomnianej już dziś wersji nadwoziowej. Trzydrzwiowy Hyundai ma jednak sens. Wiele elementów dzieli z bliźniaczymi modelami marki, dlatego dostęp do części zamiennych jest bardzo łatwy. Jednocześnie Coupe daje namiastkę auta sportowego. To zasługa doskonale zestrojonego zawieszenia, które świetnie trzyma w zakrętach. Polecamy silnik benzynowy o pojemności 2.0. To idealny kompromis pomiędzy spalaniem a osiągami. Jednostka 2.7 świetnie brzmi, ale sporo pali i miewa problemy z zacierającymi się panewkami.

9. Fiat Panda II

Niewielki model Fiata cieszył się niegdyś w Polsce dużą popularnością. Fiat Panda nierzadko kupowany był bezpośrednio w salonie, więc łatwo znaleźć zadbany egzemplarz od pierwszego właściciela. Części oraz eksploatacja Fiata są śmiesznie tanie, więc to idealny wybór dla osoby użytkującej samochód sporadycznie, na krótkich dystansach. Na uwagę zasługuje fakt, że Fiat Panda produkowany był tylko w 5-drzwiowej wersji nadwoziowej. Dodatkowa para drzwi naprawdę ułatwia życie.

10. Honda Civic VII

Produkowana w latach 2000-2005 Honda Civic być może nie wygląda tak ekscytująco, co generacja „Ufo”, ale ma wiele zalet. Docenić należy przede wszystkim świetne silniki benzynowe, które cechują się dużą trwałością i przyzwoitym spalaniem. Są to jednostki wysokoobrotowe, więc chętnie rozkręcają się do górnych zakresów obrotomierza (zwłaszcza w silnikach ze zmiennymi fazami rozrządu VTEC). 

Na co zwrócić uwagę, kupując pierwszy samochód do 10 tys. zł?

Bez względu na to, jaki pierwszy samochód zamierzasz kupić, zwróć przede wszystkim uwagę na jego stan. Rok produkcji czy przebieg mają dużo mniejsze znaczenie niż stan konkretnego egzemplarza. W przypadku samochodów kilkunastoletnich bardzo często można spotkać się zarówno ze sztukami bardzo zadbanymi, jak i mocno wyeksploatowanymi. 

Choć w cenie do 10 tys. zł. możesz znaleźć nowsze generacje lub auta z wyższego segmentu, nie zawsze jest to zaletą. Czasem warto zrezygnować z zakupu nowszego albo większego samochodu na rzecz lepszego stanu lub wyposażenia. Niektóre auta marek premium są na rynku wtórnym dość tanie, jednak ich eksploatacja potrafi puścić z torbami. To jednak kompromis, o którym musisz zadecydować samodzielnie.