Data publikacji:

Jaka pozycja na rowerze jest prawidłowa?

Prawidłowa pozycja na rowerze jest kluczowym elementem wpływającym na komfort jazdy. Źle ułożona sylwetka podczas jazdy może powodować bóle pleców, a także urazy. Zobacz, jak prawidłowo jeździć na dwóch kółkach!

prawidłowa pozycja na rowerze

Dlaczego pozycja na rowerze jest tak ważna?

Masz już za sobą odpowiedź na pytanie, jaki rower kupić? Pora na zastanowienie się nad tym, jaka jest prawidłowa pozycja na rowerze.

Wielu rowerzystów nie przywiązuje dużej wagi do zajmowanej pozycji. Zwykle po zakupieniu jednośladu regulowane jest siodełko „na oko” i to wszystko, można ruszać w drogę. Jednak szybko okazuje się, że po kilku kilometrach doskwiera ból nóg, ramion czy pleców.

W wielu wypadkach rowerzysta męczy się dużo szybciej, a po zwykłej przejażdżce nogi bolą jak po wielogodzinnym wysiłku. Można to tłumaczyć słabą kondycją, ale problem może leżeć właśnie w zajmowanej pozycji na rowerze.

Dobór prawidłowej postawy powinien być dopasowany do konkretnego roweru. Inaczej będzie wyglądać pozycja na rowerze szosowym, górskim czy trekkingowym. Pamiętaj, aby nigdy nie lekceważyć tego elementu!

Popularne błędy powodujące złą pozycję na rowerze

Najprostszym błędem popełnianym notorycznie przez rowerzystów jest wysokość siodełka. Zbyt nisko ustawione spowoduje, że będziemy się garbić, co prędzej czy później doprowadzi do bólu pleców. Zbyt wysoko ustawione siodełko wpłynie na pracę nóg, a także manewrowanie podczas jazdy. Jak dobrać rower do wzrostu?

Najważniejszą i bardzo uniwersalną zasadą jest ustawienie siodełka tak, aby zająć wyprostowaną, wygodną pozycję na rowerze. Spójrz także na to, czy noga w najniższym punkcie jest praktycznie wyprostowana. Warto zachować delikatny kąt rozwarty, wówczas sylwetka na rowerze będzie najbardziej efektywna.

Jak w takim razie prawidłowo ustawić wysokość siodełka? Możemy skorzystać z popularnej metody 109%, która mówi o tym, że wysokość siedziska powinna wynosić 109% długości wewnętrznej strony nogi.

Wyliczenie tego jest bardzo proste, ponieważ wystarczy ustawić się tyłem do ściany i włożyć pomiędzy nogi cienki, płaski przedmiot, który będzie nam pełnił rolę siodełka. Następne zaznaczamy górną część przedmiotu i otrzymany wynik mnożymy przez 109%. To powinno dać nam wiarygodne dane.

Oczywiście nie warto przywiązywać się do tych danych. Najlepiej podczas jazdy poszukać idealnej wysokości, która nie będzie powodowała dyskomfortu i bólu.

Jak ustawić prawidłową pozycję na rowerze?

Na rowerze górskim przyjmujemy pozycję lekko pochyloną, dlatego kierownica powinna być niżej niż siodełko. W ten sposób równomiernie rozkładamy masę ciała, a to wpływa na łatwiejsze pokonywanie przeszkód!

W rowerach szosowych chodzi o jak najniższe opory powietrza podczas jazdy. Z tego powodu kierownicę należy ustawić tak, aby pozycja pomiędzy tułowiem a ramieniem odpowiadała kątowi około 90 stopni. Gięta kierownica wymusza nieco bardziej pochyloną pozycję na rowerze szosowym. Mostek mocujący kierownicę powinien być osadzony na rurze sterowej maksymalnie 2 cm niżej od siodełka. Tylko w taki sposób będzie można wygodnie jeździć przez wiele kilometrów.

W rowerach trekkingowych przyjmujemy pozycję wygodną, dlatego celem jest zachowanie możliwie jak najbardziej wyprostowanej pozycji. To oznacza, że kąt pomiędzy ramieniem i tułowiem nie powinien być mniejszy niż 90 stopni. W wielu modelach kierownica ma regulowany kąt nachylenia. To duże udogodnienie, ponieważ pozycję możemy skorygować, ustawiając większy lub mniejszy kąt nachylenia.

Pozycja zajmowana na rowerze miejskim jest bardzo podobna do tej przyjmowanej na rowerze trekkingowym. Choć tutaj zależy nam na maksymalnym komforcie, dlatego kierownica powinna być ustawiona wyżej niż siodełko. To powoduje, że sylwetka będzie niemal idealnie prosta.

Autor: Bartłomiej Mazurek