Ręczny nie trzyma? Pogorszone działanie hamulca ręcznego nie zawsze musi oznaczać usterkę. W wielu przypadkach wystarczy podstawowa regulacja. Zobacz, jak wygląda regulacja hamulca ręcznego i jak sprawdzić jego działanie.
Czy twój hamulec ręczny działa? To pytanie nie jest takie proste, wielu kierowców nie sprawdza bowiem jego sprawności. Sam fakt, że po zaciągnięciu hamulca postojowego samochód stoi nieruchomo nie oznacza jeszcze, że ręczny jest w dobrym stanie.
Często działa z minimalną siłą i podoła jedynie na niewielkim wzniesieniu. To ryzykowne, ponieważ na bardziej pochyłej drodze samochód może się stoczyć.
Jeśli nie masz pewności, jak działa twój hamulec ręczny, zrób kilka testów. Przede wszystkim sprawdź jego skuteczność na możliwie najbardziej pochyłym fragmencie drogi w twojej okolicy.
Możesz także spróbować ruszyć z zaciągniętym hamulcem. Jeżeli hamulec nie stawia większego oporu lub nie trzyma zbyt pewnie, czas na regulację hamulca ręcznego lub naprawę.
Regulacji wymagają jedynie starszego typu hamulce postojowe, obsługiwane za pomocą dźwigni. Wraz ze zużyciem okładzin ciernych, wydłuża się zakres pracy dźwigni, co oznacza, że hamulec ręczny wymaga coraz mocniejszego zaciągania.
W pewnym momencie nawet wysokie podciągnięcie drążka staje się nieskuteczne. Dobrze wyregulowany hamulec ręczny powinien zaskakiwać po 3-6 kliknięciach.
Stosowane w nowych samochodach elektryczne hamulce ręczne nie wymagają podciągania linki. Za unieruchomienie tylnych kół po naciśnięciu przycisku odpowiadają silniki elektryczne. Automatyczna kasacja luzu występuje również w klasycznych hamulcach awaryjnych, jednak nie zawsze działa poprawnie.
Moment załapywania hamulca ręcznego reguluje się śrubą regulacyjną znajdującą się najczęściej w tunelu środkowym. Aby się do niej dostać, musisz zdemontować fragment tunelu umocowanego na zatrzaskach. W niektórych samochodach śruby regulacyjne dostępne są jedynie od spodu. W takim przypadku zamiast jednej śruby centralnej, możesz znaleźć dwie niezależne śruby dla każdego koła.
Do regulacji hamulca ręcznego potrzebujesz klucza płaskiego, najczęściej rozmiaru 10. Obracając śrubą, napniesz linkę hamulca, dzięki czemu dźwignia zaskoczy już po kilku kliknięciach. Aby jednak ustawić ręczny poprawnie, niezbędne jest podniesienie tyłu samochodu i ustawienie go na kobyłkach.
W ten sposób sprawdzisz także, czy koła swobodnie kręcą się po zwolnieniu hamulca. Dobrze ustawiony hamulec postojowy powinien pozwalać na obrót koła jeszcze po pierwszym kliknięciu i całkowicie unieruchamiać koło po trzech kliknięciach.
Jeśli hamulec się zacina, warto wymienić linki hamulca oraz sprawdzić stan rozpieraków ustawiających zaciski w pozycji spoczynkowej. W wielu przypadkach pomaga już samo oczyszczenie elementów z brudu oraz korozji.
Przeczytaj również, na czym polega odpowietrzanie hamulców i kiedy je wykonać.
Wielu kierowców unika korzystania z hamulca ręcznego. To pokłosie problemów z dawnymi konstrukcjami hamulców postojowych, które lubiły się zacinać, zwłaszcza na mrozie.
Alternatywą dla „ręcznego” jest pozostawienie samochodu na biegu, jednak w wielu przypadkach będzie niewystarczające. Hamulec ręczny musi być więc sprawny, bez względu na to, jak często go używasz.
Jednym z najlepszych sposobów zadbania o hamulec ręczny jest właśnie regularne używanie go. Nie oznacza to jednak, że musisz pozostawiać samochód w ten sposób na wiele tygodni. Używaj hamulca ręcznego w czasie jazdy, np. podczas ruszania na wzniesieniu lub oczekiwania na zielone światło.
Przez tak krótki czas hamulec ręczny na pewno nie zamarznie, a dodatkowo rozruszasz cały mechanizm. Inna sprawa, że element ten powinien być po prostu w dobrej kondycji. Wówczas ryzyko zablokowania jest minimalne.
Autor: Szymon Sonik