Data publikacji:

Regulacja przerzutek w rowerze: jak zrobić to samemu?

Jazda na rowerze to czysta przyjemność. Pod warunkiem, że przerzutki działają sprawnie. Nic tak nie denerwuje, jak przeskakujący łańcuch lub niemożność wrzucenia wybranego biegu. Na szczęście nie musisz oddawać roweru do serwisu, by się z tym uporać. Jak wyregulować przerzutki na własną rękę? Sprawdź.
regulacja przerzutek w rowerze

Regulacja tylnej przerzutki

Zanim przejdziesz do regulacji przerzutki, warto uzmysłowić sobie sposób jej działania. Za zrzucanie biegu w dół odpowiada naciąg sprężyny. Gdyby zerwała się linka, sprężyna przerzutki automatycznie zrzuciłaby łańcuch na najmniejszą zębatkę. Jak łatwo się domyślić, linka odpowiada więc za wrzucenie łańcucha na wyższą zębatkę. Dowiedz się także dlaczego warto kupić nowy rower.
Znając te podstawy można przejść do regulacji tylnej przerzutki. Jeżeli problemem jest przeskakiwanie łańcucha na wyższy lub niższy bieg, regulację przeprowadzisz za pomocą śruby baryłkowej.

Znajduje się ona na pancerzu linki, tuż za tylną przerzutką. Śruba baryłkowa służy do płynnego napinania linki.

Kręcąc zgodnie z ruchem wskazówek zegara luzujesz linkę, a przeciwnie do ruchu wskazówek zegara - napinasz. Jeśli trudności sprawia wrzucenie lżejszego biegu (większa zębatka), należy napiąć linkę.

Regulacja przedniej przerzutki odbywa się na tej samej zasadzie. Różnica wynika tylko w ulokowaniu śruby baryłkowej. Znajduje się ona na pancerzu linki, tuż przy przelotce w ramie lub przy manetce.

Śruby ograniczające

Zarówno na przedniej, jak i tylnej przerzutce znajdziesz dwie śruby ulokowane obok siebie. Oznaczone są literkami H oraz L. Są to śruby ograniczające zakres ruchu wózka przerzutki.

Kiedy należy ich używać? W momencie, gdy łańcuch spada na najwyższej lub najniższej pozycji. W innym przypadku nie należy ich ruszać, gdyż nie wpływają na precyzję czy ustawienie przerzutki.

Śruba z napisem H zapobiega spadaniu łańcucha z najmniejszej zębatki, natomiast śruba L – z największej zębatki. Jeśli śruby będą wkręcone zbyt mocno, może wystąpić problem z wrzuceniem skrajnych przełożeń.

W przypadku przedniej przerzutki, śrubami H i L można również zapobiec ocieraniu prowadnicy o łańcuch.

Śruba przy haku

W pobliżu punktu montażowego przerzutki do haka znajdziesz kolejną śrubkę. Odpowiada ona za ustalenie kąta opasania kasety lub wolnobiegu. Za jej pomocą możesz zbliżyć lub oddalić kółko przerzutki do zębatek kasety.

Jak ją ustawić? Przerzutka powinna być ustawiona w taki sposób, aby wózek swobodnie chował się pod największą zębatkę kasety (najlżejszy bieg).

Regulacja przerzutki w piaście

Nieco inaczej wygląda regulacja przerzutki planetarnej w piaście. Tę dokonuje się na środkowym biegu lub innym, wskazanym przez producenta przerzutki. Cała procedura jest bardzo prosta, gdyż ogranicza się do wyrównania wskaźników znajdujących się przy przerzutce.

Kręcąc śrubą baryłkową należy naciągnąć lub poluzować linkę w taki sposób, aby oba wskaźniki zeszły się ze sobą. Po ustawieniu przerzutki dokręć nakrętkę kontrującą, która ustali pozycję.

Co zrobić, gdy regulacja przerzutek zawodzi?

Regulacja przerzutek rowerowych jest bardzo prosta, jednak w pewnych warunkach może być niemożliwa. Dzieje się tak np. wtedy, gdy stalowa linka jest zardzewiała i klinuje się w pancerzu.

Wówczas należy wymienić linkę wraz z pancerzem na nową. Problemem może być również skrzywienie wózka przerzutki lub haka, np. po upadku. W pierwszej kolejności należy więc wyprostować hak lub wymienić przerzutkę na nową.

Jeśli kupiłeś rower używany, kłopot może wynikać z niewłaściwego doboru manetki lub przerzutki. Poszczególne modele mają inny zakres indeksacji (wysunięcia linki), więc nie wszystkie podzespoły są ze sobą kompatybilne.
Autor: Szymon Sonik