Fabryczna powłoka lakieru samochodowego ma grubość od 80 do 160 mikronów. Dla porównania typowa kartka papieru do drukarki ma około 110 mikronów. Tak cienka powłoka lakiernicza może być jednak wykonana w różny sposób. Jakie są najpopularniejsze rodzaje lakierów samochodowych?
Współcześnie w samochodach osobowych stosuje się najczęściej lakiery trójwarstwowe. Składają się one z warstwy podkładowej chroniącej metalową karoserię, kolorowego lakieru bazowego oraz przezroczystej warstwy ochronnej. Lakier bezbarwny, tzw. klar, zapobiega utlenianiu lakieru, a także chroni go przed uszkodzeniem. Taka kompozycja ceniona jest za dużą trwałość oraz podatność na polerowanie. Gdy karoseria pokryje się drobnymi ryskami, można ją w prosty sposób odświeżyć maszyną polerską. Pad, czyli gąbka polerska, ścina wówczas kilka mikronów przezroczystego lakieru bezbarwnego i odtwarza lśniącą powłokę.
Istnieją jednak różne wersje lakieru bazowego. W najtańszych wersjach nadwoziowych najczęściej ma on jednolitą barwę, zwykle achromatyczną, np. białą lub szarą. Droższe wersje malowane są lakierem metalicznym lub perłowym. Te lakiery zawierają w sobie dodatkowe ziarno, które dodaje głębi, połysku oraz przestrzennego efektu. Jakie są różnice pomiędzy popularnymi typami lakierów?
Pierwsze dwukomponentowe lakiery akrylowe zostały wprowadzone w latach 70. XX wieku. Reakcja chemiczna pomiędzy oboma komponentami przyspieszała schnięcie oraz utwardzała lakier. Z tego względu nie wymagały one pokrywania dodatkowym lakierem zabezpieczającym. Dwuwarstwowe lakiery akrylowe wykorzystywane były do końca lat 90., a współcześnie korzysta się z nich sporadycznie. Do ich minusów można zaliczyć szybkie matowienie na słońcu.
W lakierze metalizowanym do warstwy bazowej dodaje się aluminiowe drobinki. Cząsteczki metalu wzbogacają lakier o charakterystyczne ziarno, które daje ciekawy efekt wizualny. Zaletą lakieru typu metalik było lepsze tuszowanie rys powstałych na warstwie zabezpieczającej. Pokrycie farby metalicznej lakierem bezbarwnym jest konieczne – w innym przypadku aluminiowy pył mógłby powodować mikrokorozję wewnątrz warstwy bazowej.
Jeszcze większą głębię lakieru zapewnia pigment perłowy. Różnego rodzaju domieszki tworzą przestrzenną strukturę i pięknie mienią się na słońcu. Efekt płynnego szkła lub mokrego lakieru uzyskany przy użyciu lakieru perłowego sprawia, że karoseria prezentuje się nowocześnie i luksusowo. Refleksy świetlne mogą zmieniać się w zależności od kąta patrzenia na lakier, co dodaje dodatkowego uroku.
Szczególnym przykładem lakieru perłowego jest tzw. kameleon. Tego rodzaju powłoka tworzona jest przy pomocy różnobarwnych pigmentów i domieszek. Dzięki temu w słońcu oczom ukazują się dodatkowe barwy i odcienie. Częste połączenia kolorów to np. zielony z żółtym, fioletowy z granatowym czy czarny z czerwonym. Tego rodzaju lakiery są najtrudniejsze w naprawie – dobór identycznego lakieru zaprawkowego nie zawsze się udaje.
Szczególnym typem powłoki jest lakier matowy. To najmniej odporny lakier, stosowany głównie w samochodach sportowych. Niecodzienna jest również jego pielęgnacja, bowiem mat wymaga użycia specjalnych szamponów samochodowych (bez dodatków nabłyszczających), a po zarysowaniu nie da się go wypolerować. Z tego względu kierowcy pragnący samochodu wykończonego matowym kolorem najczęściej decydują się na oklejenie auta matową folią.