Data publikacji:

Jakie są rodzaje lakierów samochodowych?

Fabryczna powłoka lakieru samochodowego ma grubość od 80 do 160 mikronów. Dla porównania typowa kartka papieru do drukarki ma około 110 mikronów. Tak cienka powłoka lakiernicza może być jednak wykonana w różny sposób. Jakie są najpopularniejsze rodzaje lakierów samochodowych?

lakiery samochodowe

Jakie są rodzaje lakierów samochodowych?

Współcześnie w samochodach osobowych stosuje się najczęściej lakiery trójwarstwowe. Składają się one z warstwy podkładowej chroniącej metalową karoserię, kolorowego lakieru bazowego oraz przezroczystej warstwy ochronnej. Lakier bezbarwny, tzw. klar, zapobiega utlenianiu lakieru, a także chroni go przed uszkodzeniem. Taka kompozycja ceniona jest za dużą trwałość oraz podatność na polerowanie. Gdy karoseria pokryje się drobnymi ryskami, można ją w prosty sposób odświeżyć maszyną polerską. Pad, czyli gąbka polerska, ścina wówczas kilka mikronów przezroczystego lakieru bezbarwnego i odtwarza lśniącą powłokę.

Istnieją jednak różne wersje lakieru bazowego. W najtańszych wersjach nadwoziowych najczęściej ma on jednolitą barwę, zwykle achromatyczną, np. białą lub szarą. Droższe wersje malowane są lakierem metalicznym lub perłowym. Te lakiery zawierają w sobie dodatkowe ziarno, które dodaje głębi, połysku oraz przestrzennego efektu. Jakie są różnice pomiędzy popularnymi typami lakierów?

Akrylowy lakier samochodowy

Pierwsze dwukomponentowe lakiery akrylowe zostały wprowadzone w latach 70. XX wieku. Reakcja chemiczna pomiędzy oboma komponentami przyspieszała schnięcie oraz utwardzała lakier. Z tego względu nie wymagały one pokrywania dodatkowym lakierem zabezpieczającym. Dwuwarstwowe lakiery akrylowe wykorzystywane były do końca lat 90., a współcześnie korzysta się z nich sporadycznie. Do ich minusów można zaliczyć szybkie matowienie na słońcu.

Lakier samochodowy metalik

W lakierze metalizowanym do warstwy bazowej dodaje się aluminiowe drobinki. Cząsteczki metalu wzbogacają lakier o charakterystyczne ziarno, które daje ciekawy efekt wizualny. Zaletą lakieru typu metalik było lepsze tuszowanie rys powstałych na warstwie zabezpieczającej. Pokrycie farby metalicznej lakierem bezbarwnym jest konieczne – w innym przypadku aluminiowy pył mógłby powodować mikrokorozję wewnątrz warstwy bazowej.

Perłowy lakier samochodowy

Jeszcze większą głębię lakieru zapewnia pigment perłowy. Różnego rodzaju domieszki tworzą przestrzenną strukturę i pięknie mienią się na słońcu. Efekt płynnego szkła lub mokrego lakieru uzyskany przy użyciu lakieru perłowego sprawia, że karoseria prezentuje się nowocześnie i luksusowo. Refleksy świetlne mogą zmieniać się w zależności od kąta patrzenia na lakier, co dodaje dodatkowego uroku.

Lakier kameleon

Szczególnym przykładem lakieru perłowego jest tzw. kameleon. Tego rodzaju powłoka tworzona jest przy pomocy różnobarwnych pigmentów i domieszek. Dzięki temu w słońcu oczom ukazują się dodatkowe barwy i odcienie. Częste połączenia kolorów to np. zielony z żółtym, fioletowy z granatowym czy czarny z czerwonym. Tego rodzaju lakiery są najtrudniejsze w naprawie – dobór identycznego lakieru zaprawkowego nie zawsze się udaje.

Lakier matowy

Szczególnym typem powłoki jest lakier matowy. To najmniej odporny lakier, stosowany głównie w samochodach sportowych. Niecodzienna jest również jego pielęgnacja, bowiem mat wymaga użycia specjalnych szamponów samochodowych (bez dodatków nabłyszczających), a po zarysowaniu nie da się go wypolerować. Z tego względu kierowcy pragnący samochodu wykończonego matowym kolorem najczęściej decydują się na oklejenie auta matową folią.

Autor: Szymon Sonik