Data modyfikacji:

Jakie są rodzaje rowerów. Który wybrać?

Rozważasz zakup roweru, ale nie wiesz który będzie dla ciebie najlepszy? Sprawdziliśmy, jakie rodzaje rowerów obecnie cieszą się na rynku największą popularnością! Zobacz, jaki typ roweru sprawdzi się w jeździe po mieście, a jaki wybrać do wycieczek pozamiejskich.

rodzaje rowerów

Typy rowerów dostępne na rynku

Zastanawiasz się, jaki rower kupić? Dobór pojazdu warto zacząć od określenia, jaki rodzaj roweru będzie dla ciebie najlepszy. Poniżej znajdziesz dostępne na rynku opcje wraz z krótką charakterystyką, która powinna ci pomóc w podjęciu decyzji o zakupie.

  1. Rowery górskie
  2. Rowery szosowe
  3. Rowery gravelowe
  4. Rowery przełajowe
  5. Rowery miejskie
  6. Rowery trekkingowe/crossowe
  7. Rowery elektryczne
  8. Rowery fatbike

Rowery górskie: rodzaj roweru nie tylko w góry

To zdecydowanie najpopularniejszy rodzaj rowerów dostępny obecnie na rynku. Ewolucja rowerów górskich na przestrzeni lat sprawiła, że mamy do wyboru więcej niż jeden rodzaj. Cechą charakterystyczną są koła z grubymi oponami, które pozwolą na pokonywanie rozmaitego terenu.

Komfort jazdy podnosi przedni widelec. Jego zadaniem jest tłumienie wszystkich napotkanych przeszkód. W droższych modelach możemy liczyć na zawieszenie umieszczone z przodu, jak i z tyłu. W ten sposób dużo łatwiej pokonywać duże korzenie, uskoki, czy kamienie. Takie rowery najczęściej wykorzystują osoby jeżdżące po górach lub rywalizujące w zawodach.

Rowery górskie mają koła w rozmiarze 26, 27,5 lub 29 cali. Wersje z największymi kołami są obecnie najchętniej wybierane. Większe koło lepiej tłumi nierówności, a także ma zdecydowanie większy kontakt z podłożem, co z kolei przekłada się na przyczepność. Rowery górskie 27,5-calowe to dobry wybór dla niższych osób, a także kobiet. Właściwości jezdne są lepsze i użytkownik może łatwiej manewrować podczas jazdy.

W podstawowych rowerach mamy do dyspozycji napęd, który dysponuje 7, 8 lub 9 przełożeniami z tyłu i maksymalnie 3 przełożeniami z przodu. W droższych rowerach górskich otrzymujemy dwa przełożenia z przodu, a także 9, 10 lub 11 przełożeń z tyłu. Najlepsze rowery wyścigowe mają 1 przełożenie z przodu, natomiast z tyłu umieszczonych jest 11 lub nawet 12 zębatek. Większa liczba przełożeń pozwala na łatwiejsze dopasowanie kadencji do danego terenu. Ponadto w rowerach górskich znajdziemy hamulce tarczowe, które bardzo dobrze radzą sobie w rozmaitych warunkach.

Charakterystyczne cechy: 

  • koła 26, 27,5, 29 cali 
  • widelec amortyzowany z przodu 
  • widelec amortyzowany z tyłu (rowery enduro, cross country) 
  • przełożenia od 7 do 12 z tyłu, od 1 do 3 z przodu 
  • szerokie opony od 1,5 nawet do 2,9 
  • waga od 9 kg do 15 kg 

Rowery szosowe: typ roweru do szybkiej jazdy

Rowery szosowe, jak sama nazwa wskazuje, służą do jazdy po utwardzonych nawierzchniach. Pochylona pozycja na rowerze to zasługa nie tylko geometrii, ale również kierownicy, która nazywana jest potocznie barankiem. W połączeniu z cienkimi oponami i sztywnym widelcem otrzymujemy rodzaj roweru idealny do rozwijania dużych prędkości, a także pokonywania odległych dystansów.

Rowery szosowe są dostępne w wersjach z hamulcami szczękowymi lub hamulcami tarczowymi. Te drugie zdecydowanie mają zdecydowanie większą siłę, co pozwala zatrzymać jednoślad nawet z bardzo dużej prędkości. Jeżeli zależy ci na szybkiej jeździe, już dziś poszukaj swojego pierwszego roweru szosowego.

Charakterystyczne cechy: 

  • koła 28 cali 
  • brak amortyzacji 
  • przełożenia od 9 do 12 z tyłu, od 1 do 3 z przodu 
  • wąskie opony 23c, 25c, 28 c 
  • geometria ramy z pochyloną pozycją 
  • waga od 7 kg do 10 kg 

Rowery gravelowe: uniwersalny rodzaj roweru

Ten typ rowerów można uznać za jeden z najmodniejszych na rynku. Rower grawelowy łączy zalety roweru szosowego oraz górskiego. Nieco łagodniejsza geometria pozwala na uzyskanie niemal wyprostowanej sylwetki. Do tego mamy nieco szersze opony z agresywnym bieżnikiem.

Całość dopełniają 28-calowe koła, hamulce tarczowe i napęd znany z rowerów szosowych. W ten sposób bez większego problemu wyjedziesz na leśną ścieżkę czy polną drogę. Do jazdy po technicznym i trudnym terenie wciąż lepszym wyborem jest rower górski. Gravel z kolei poradzi sobie zarówno na szosie, jak i na lekkich szutrach.

Charakterystyczne cechy: 

  • rower uniwersalny
  • koła 28 cali 
  • brak amortyzacji 
  • przełożenia 10-11 z tyłu i 1 z przodu
  • komfortowa geometria 
  • opony 35-35 mm 

Rowery przełajowe: idealny rower treningowy

W skrócie taki rower można nazwać szosówką do jazdy w błocie. Przełajówki mają nieco inną geometrię niż rowery szosowe. Dzięki temu możliwe jest szybkie zeskakiwanie przed trudniejszymi podjazdami.

Istotną różnicą są zastosowane opony, które są nie tylko szersze, ale również mają agresywniejszy bieżnik. Rowery przełajowe wykorzystywane są do treningów, a także zawodów przełajowych, odbywających się zimą.

Charakterystyczne cechy: 

  • hamulce typu cantilever lepiej radzą sobie z błotem 
  • geometria wymusza mocno pochyloną sylwetkę 
  • ułatwiają manewrowanie 
  • nie nadają się na długie dystanse 
  • waga 7-10 kg 

Rowery miejskie: świetne do jazdy po mieście

To solidne rowery umożliwiające szybkie i komfortowe przemieszczanie się po mieście. Do największych zalet należy zaliczyć stosunkowo niską cenę oraz dobre wyposażenie. Geometria ramy została zaprojektowana tak, aby ułatwić wsiadanie.

Rowery miejskie nie należą do najlżejszych. Ich waga oscyluje w granicach 12-16 kg. Najlepsze rowery miejskie mają aluminiowe ramy, które są trochę lżejsze. Wyposażenie opiera się na napędzie, który ma od 3 do 5 biegów z tyłu. Z przodu najczęściej pojawia się jedna tarcza. Hamulce typu v-brake, bagażnik i komplet oświetlenia dopełniają całość.

Charakterystyczne cechy: 

  • geometria zapewniająca komfortową pozycje 
  • widelec amortyzowany w droższych modelach 
  • przełożenia od 3 do 5 z tyłu i 1 z przodu 
  • wąskie opony 
  • koła 28 cali 

Rowery trekkingowe/crossowe: na pozamiejskie wycieczki

To idealny wybór na wycieczki za miasto, a także wakacyjne wyjazdy. Rowery trekkingowe oraz crossowe są do siebie bardzo podobne. Geometria ramy opiera się na wyprostowanej sylwetce, natomiast zastosowane aluminium obniża wagę. Koła 28-calowe umożliwiają szybkie nabranie prędkości, natomiast napęd 7-8 biegowy spokojnie sprawdzi się w rozmaitym terenie.

W rowerach tego typu znajdziemy niewielki widelec amortyzowany, choć nie jest to regułą. Rowery trekkingowe w zestawie oferują bagażnik, błotniki, a także komplet oświetlenia. To najlepsza opcja na wyprawy, gdy chcemy zabrać ze sobą sakwy. Takie modele są chętnie wybierane przez osoby, które chcą poprawić swoją kondycję, ale charakterystyka roweru szosowego nie do końca im pasuje. Jeżeli należysz do tej grupy, koniecznie poszukaj informacji, jaki rower trekkingowy wybrać.

Charakterystyczne cechy: 

  • lekka konstrukcja 
  • koła 28-calowe 
  • przełożenia od 7 do 9 z tyłu i 3 z przodu 
  • widelec amortyzowany w niektórych modelach 
  • wąskie opony z gładkim bieżnikiem 

Rowery elektryczne: nowoczesny typ rowerów

Rowery elektryczne to bardzo szeroka grupa obejmująca rowery górskie, szosowe, a także miejskie. Zamontowany silnik wspomaga jazdę i ułatwia pokonywanie stromych wzniesień. Moc jednostki może wynosić maksymalnie 250 W.

Według przepisów silnik nie może wspomagać użytkownika powyżej prędkości 25 km/h. Do minusów rowerów elektrycznych należy zaliczyć wagę oraz wysoką cenę.

Charakterystyczne cechy: 

  • silnik 250 W 
  • maksymalna prędkość wspomagania 25 km/h
  • waga od 15 do 20 kg 
  • rowery górskie, szosowe, miejskie 

Przeczytaj także: Jaki rower elektryczny kupić? Ranking rowerów elektrycznych

Rowery fatbike: do jazdy po piasku i śniegu

Bardzo specyficzna grupa rowerów stworzona do jazdy po piasku lub śniegu. Ekstremalnie szerokie opony zapewniają doskonałą przyczepność, a także bez problemu radzą sobie z grząskim terenem. Fatbike nie sprawdzi się podczas jazdy po mieście czy bardzo trudnym terenie. Jednak moda na Fatbike’a nie przemija i wciąż wiele osób chętnie po niego sięga.

Charakterystyczne cechy: 

  • bardzo szerokie opony 
  • wygodna pozycja na rowerze 
  • widelec amortyzowany w droższych modelach 
  • koła 26 cali 
Autor: Bartłomiej Mazurek