Data publikacji:

Rodzaje wentyli rowerowych – AV, DC czy FV/SV?

Wentyl rowerowy to jeden z najmniejszych elementów każdego roweru, jednak niezwykle istotny. To on w końcu odpowiada za utrzymanie powietrza w oponach przez setki kilometrów. Producenci od wielu lat korzystają z prostych i sprawdzonych rozwiązań, dlatego rodzaje wentyli rowerowych kończą się na liczbie trzech.
rodzaje wentyli rowerowych

Rodzaje wentyli rowerowych i ich nazwy

Pomimo dążenia do standaryzacji w wielu dziedzinach, jeżeli chodzi o wentyle rowerowe, wciąż nie ma jednego konkretnego rozwiązania. Na rynku obowiązują różne rozwiązania i wszystkie z nich są wciąż stosowane przez producentów części rowerowych. Wszystkie z nich stosowane są od wielu lat, więc można je uznać za bardzo sprawdzone. Są też stosunkowo proste w budowie, łatwe podczas wymian i ogólnodostępne.

Wentyl rowerowy – rodzaje:

  • wentyl Schradera (AV),
  • wentyl Presta (FV lub SV),
  • wentyl Dunlop (DV).

Rodzaje wentyli – wentyl Schradera

Wentyl Schrader (samochodowy) oznaczany jest symbolem AV (Auto Valve). Wentyl stosowany nie tylko w rowerach, ale przede wszystkim w pojazdach. Zawór ten został opatentowany jeszcze w XIX wieku przez Augusta Schradera. Wentyl AV ma gwintowaną z obu stron rurkę o średnicy 8 mm, która nie pasuje do wszystkich rowerowych obręczy (część z nich ma otwory mniejsze, przystosowane do wentyli sportowych). W środku znajdziemy sprężynkę z dwoma uszczelkami. Sprężynka, częściowo wspomagana przez napór powietrza, dociska uszczelkę, blokując ujcie powietrza. Największa zaleta wentylu samochodowego? Pasuje prawie każda pompka rowerowa, możliwe jest też pompowanie opon na stacji benzynowej. Bardzo wygodne i praktyczne rozwiązanie.

Wentyl rowerowy Presta

Wentyl Presta – tak samo wiekowy, jak wspomniany wentyl samochodowy, tyle że jest odrobinę mniejszy. Oznaczany symbolem FV lub SV (FV - French Valve lub SV - Sclaverand Valve), ma średnicę 6 mm, zbudowany jest z gwintowanej rurki na stałe połączonej z dętką, a w środku znajduje się jeszcze rdzeń z gwintowanym tłoczkiem. Pasuje do mniejszych otworów w obręczach (im mniejszy otwór, tym większa wytrzymałość obręczy), a za największą zaletę uważa się jego dużą szczelność.

Wentyl Dunlop – stary wentyl rowerowy

Wentyl Dunlop – oznaczony symbolem DV (Dunlop Valve), stosowany był w rowerach starszego typu. Do lat 90. było to najpopularniejsze rozwiązanie, obecnie stosowane jest w najtańszych jednośladach. Wentyl typu Dunlop ma najprostszą budowę, przez co nie ma tam za bardzo co się zepsuć. Składa się z rurki oraz sworzenia z metalową kulką. Jest on jednak nieco kłopotliwy w użytkowaniu. DV jest jednokierunkowy. Nie da się w nim sprawdzić ciśnienia w oponie, a spuszczenie powietrza z opony wymaga całkowitego odkręcenia go.

Akcesoria i części rowerowe – wentyle

Niezależnie, czy wykorzystujemy rower jako środek transportu, czy rekreacyjny sposób spędzania wolnego czasu, nie jest on wolny od napraw czy zużywających się części. Regularne wymiany baterii w latarkach, klocków hamulcowych, zużytych opon czy przebitych dętek to absolutny standard. Do tego dochodzą wydatki związane z modernizacją roweru (zakup dodatkowych akcesoriów i wyposażenia) czy rzadsze, ale kosztowniejsze wymiany poważniejszych części – kaseta przerzutek, amortyzator.

Zostając jednak przy tych drobnych naprawach, wymieniając dętkę rowerową, należy koniecznie zwrócić uwagę na zamontowany w niej wentyl rowerowy. Jest to o tyle istotne, że nie każda pompka pasuje do wszystkich wentyli - rodzaje wentyli rowerowych różnią się wielkością.

Wybór pompki rowerowej powinien być dostosowany do posiadanych wentyli rowerowych (bo w końcu możemy mieć dwa różne na kołach). Zdecydowana większość pompek pasuje do wentylu samochodowego (AV). Z kolei do wentyli Presta i Dunlop niezbędna jest pompka z odpowiednio mniejszym otworem. Na rynku dostępne są pompki rowerowe obsługujące wszystkie rodzaje wentyli, jak np. model Sks Rookie Xl Dv/Av/Fv.

Ciekawym rozwiązaniem są też dostępne adaptery do wentyli, umożliwiające w kilka sekund zmianę jednego zakończenia na inne, np. adapter zmieniający wentyl Presta na samochodowy.

Autor: Krzysztof Wiśniewski