Koszt wymiany sprzęgła to nawet kilka tysięcy złotych. Choć poprawnie używany podzespół wytrzymuje ok. 100-200 tys. km, czasem może zakończyć swój żywot znacznie prędzej. Powodem w wielu przypadkach jest spalenie sprzęgła. Zobacz objawy i przyczyny spalonego sprzęgła.
Sprzęgło samochodowe łączy skrzynię biegów z kołem zamachowym silnika. Dzięki niemu można płynnie ruszać z miejsca, zmieniać biegi i odłączać skrzynię od silnika, np. w celu łatwiejszego rozruchu silnika. Ze względu na różnice w prędkości obrotowej sprzęgło nie może łączyć się z kołem zamachowym na sztywno, np. poprzez koła zębate. Takie połączenie skutkowałoby gwałtownym szarpnięciem w momencie puszczania sprzęgła i prowadziłoby do nagłego gaśnięcia silnika w momencie ruszania.
Stąd też koło zamachowe przenosi moment obrotowy na tarczę sprzęgła za pomocą okładziny ciernej. Umożliwia ona delikatny uślizg w momencie zasprzęglenia, by już po chwili zrównać prędkość obrotową obu elementów.
Problem pojawia się wówczas, gdy z różnych powodów okładziny nie docisną się zbyt mocno do koła zamachowego. Dochodzi wtedy do wzmożonego tarcia i wzrostu temperatury okładzin, a w konsekwencji do ich przegrzania. Okładziny mogą się stopić lub wręcz spalić. W efekcie tracą swoje właściwości i nie zapewniają odpowiedniej przyczepności. Dlatego problemu spalonego sprzęgła nie powinniśmy lekceważyć.
Co robić w sytuacji, gdy doszło do spalenia sprzęgła? Czy konieczna będzie wymiana sprzęgła?
Przypadkowe spalenie sprzęgła możesz rozpoznać dość łatwo – po zapachu. Charakterystyczny swąd palonego sprzęgła pojawi się tuż po niepoprawnym, gwałtownym ruszeniu z miejsca. Czasem towarzyszy mu dym wydobywający z okolic kół lub spod maski, ale rzadko jest to widoczne z kabiny.
Dużo bardziej zauważalne są konwencje regularnego palenia sprzęgła. Pierwszy objawem spalonego sprzęgła to najczęściej utrudnione ruszanie. Sprzęgło pracuje nieprecyzyjnie, szarpie i utrudnia płynne ruszenie z miejsca. Szarpanie może pojawić się także podczas jazdy, np. podczas zmiany biegów lub dynamicznego przyspieszania.
Prowadzi to do coraz częstszych uślizgów sprzęgła, które są nie tylko nieprzyjemne, ale i niebezpieczne. Uślizg sprzęgła rozpoznasz po wzroście obrotów silnika mimo braku wyraźnego przyspieszania samochodu.
Spalone sprzęgło i typowe objawy:
Sprawdź także objawy zużytego sprzęgła
Jak można spalić sprzęgło? W samochodach z silnikiem o bardzo dużym momencie obrotowym do spalenia sprzęgła może dojść przypadkowo, już podczas jednego niewprawnego ruszenia z miejsca. Znacznie częściej prowadzi do niego długotrwałe i nieprawidłowe obchodzenie się z pedałem sprzęgła.
Do typowych przyczyn spalenia sprzęgła można zaliczyć częstą jazdę na półsprzęgle. Niektórzy kierowcy poruszają się w ten sposób w korkach, co bywa zabójcze dla sprzęgła. Równie szkodliwym nawykiem jest trzymanie stopy na pedale sprzęgła przez cały czas. Powinna ona znaleźć się obok, na podstawce.
Do przyspieszonej śmierci sprzęgła może dojść także przez gwałtowne ruszenie z miejsca. Jeśli często puszczasz sprzęgło po wcześniejszym wkręceniu silnika na wysokie obroty, możesz spodziewać się szybszego zużycia elementu. Podobnie szkodliwe jest dla sprzęgła ciągnięcie ciężkiej przyczepy lub jazda w górzystym terenie.
Uszkodzenie tarczy sprzęgła po jednorazowym jej przypaleniu zdarza się niezwykle rzadko i raczej dotyczy sportowych samochodów. Zazwyczaj dalsza jazda jest możliwa, choć początkowo możesz mieć problem z wrzuceniem biegu.
Nie zmienia to faktu, że nawet jednorazowe spalenie sprzęgła wpływa negatywnie na jego stan. Jeśli zależy ci na bezproblemowym działaniu podzespołu, wciskaj gaz do dechy tylko po całkowitym zdjęciu nogi z pedału sprzęgła i unikaj gwałtownego ruszania.