Rdza to największy wróg każdego kierowcy i jego samochodu. Atakując, skutecznie pozbawi blasku i sprawności nawet najlepsze samochody niezależnie od tego, czy były drogie i luksusowe. Zmorę tę jednak da się pokonać, stosując specjalne środki i sposoby konserwacji, które skutecznie eliminują jej ogniska, chroniąc auto przed uszkodzeniami. Choć na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że skuteczne usunięcie rdzy bez użycia specjalistycznych i drogich preparatów nie jest możliwe, to tak naprawdę istnieje wiele sposobów, by zająć się tym samemu bez wydawania majątku. Oczywiście niezbędne będzie poświecenie czasu i cierpliwość, jednak finalnie zaoszczędzonymi pieniędzmi możemy dodatkowo doposażyć nasz samochód czy zainwestować w kosmetyki do lakieru. Poniżej przedstawiamy kilka sposobów na skuteczne usuwanie rdzy z podwozia samochodu.
W gruncie rzeczy kluczowym elementem w układance, jakim jest zachowanie auta w dobrej kondycji, jest profilaktyka. Większość problemów pojawia się bowiem na skutek niedopatrzenia czy złej eksploatacji. Stosowanie środka do konserwacji podwozia jets więc dobrą praktyką. Oczywiście stan dróg czy ilość soli zimą również nie są tutaj bez znaczenia, lecz o tych czynnikach porozmawiamy w dalszej części materiału.
Wracając do kwestii eksploatacyjnych, najważniejszym elementem, którego kondycję warto często sprawdzać, są kanały odpływowe. Gromadzący się brud, liście czy drobne patyki mogą bardzo skutecznie blokować ten element samochodu, doprowadzając do pojawiania się ognisk rdzy. By więc uniknąć nieprzyjemnej sytuacji z tym związanej, warto regularnie po każdym sezonie, zwłaszcza letnim, demontować plastiki i sprawdzać drożność tych kanałów.
Kolejny czynnik związany z eksploatacją to uszkodzenia mechaniczne powstające podczas jazdy. W gruncie rzeczy chodzi tutaj o odpryskujące kamienie czy uszkodzenia powstające podczas jazdy po nierównościach. Każda z tych sytuacji potrafi naruszyć strukturę karoserii, powodując tym samym uszkodzenia powłoki zabezpieczającej, co bardzo szybko może przerodzić się w ognisko rdzy. Najbardziej narażone są na to błotniki i progi, dlatego też warto regularnie sprawdzać ich stan i podejmować zdecydowane kroki, gdy tylko zobaczymy coś niepokojącego.
Rdza na elementach układu jezdnego to również dość duży problem, ponieważ może być ona bardzo dużym zagrożeniem dla naszego bezpieczeństwa. Układ kierowniczy, zawieszenie czy amortyzatory pracują pod dużym obciążeniem i nieustannymi drganiami, które bardzo szybko niszczą powłokę ochronną. Dlatego też regularny przegląd stanu tych układów jest tak niezbędny, a przy ewentualnych naprawach konieczne będzie użytkowanie wyłącznie części sprawdzonych marek.
Oczywistym faktem jest, że w radzeniu sobie z korozją najlepszym wyjściem jest unikanie jej występowania. Oprócz wymienionych wyżej działań, nasz samochód powinien regularnie być poddawany swoistemu spa, które skutecznie zabezpieczy go przed niechcianymi problemami.
Podstawowym zabiegiem, który warto dość często przeprowadzać, jest mycie całej karoserii i podwozia. Pozwala ono bowiem pozbyć się błota i resztek wilgoci, które nagromadzone w zakamarkach bardzo skutecznie psuje nasz samochód. Mycie podwozia jest również kluczowe szczególnie w okresie zimowym, gdzie duże nagromadzenie soli skutecznie przyspiesza korozję. Dzięki temu skutecznie wypłuczemy całą sól, odsłaniając przy tym ewentualne ogniska rdzy.
Kolejnym z ważnych elementów zapobiegania, by rdza na podwoziu się nie pojawiła, jest regularne natryskiwanie masą bitumiczną lub innym preparatem impregnującym. Oczywiście nie chodzi tutaj o zabieg co miesiąc, bo jest to totalna głupota, ale regularną konserwację co kilka lat (sprawdź, ile kosztuje konserwacja podwozia). Zabezpieczenie antykorozyjne pozwala poprawić ewentualne niedociągnięcia po producencie, co jak wiemy, przy niektórych modelach może z biegiem czasu dawać się we znaki.
Jeśli jednak nawet i te sposoby zapobiegania nie przyniosą pożądanego rezultatu i ogniska rdzy się pojawią, warto poznać tajniki i metody radzenia sobie w takich sytuacjach.
Usuwanie rdzy z podwozia samochodu najczęściej odbywa się przy pomocy przeznaczonych do tego preparatów. Zwykle nie kosztują one więcej niż kilkanaście złotych, jedna dużo zależy tutaj od wielkości opakowania i renomy producenta.
Kolejnym elementem, który jest niezbędny do przeprowadzenia takiej konserwacji, jest odpowiednie miejsce. Może to być garaż lub nawet podjazd, byle tylko umożliwiało ono bezpieczne dotarcie do ogniska rdzy.
Tutaj pod uwagę należy brać również umiejscowienie rdzy. Może bowiem okazać się, że bez podniesienia samochodu nie będziemy w stanie oczyścić i zaimpregnować zardzewiałego miejsca. Gdy już dostaniemy się do miejsca z rdzą, przy pomocy szczotki drucianej i papieru ściernego oczyszczamy miejsce do malowania. Następnie należy nałożyć warstwę preparatu i odczekać podaną przez producenta ilość czasu. Po jego upływie należy nałożyć kolejną warstwę specyfiku i pozostawić do pełnego utwardzenia, zwykle są to 24 godziny.
Tak zabezpieczoną powierzchnię można dodatkowo pomalować preparatem antykorozyjnym lub farbą, by dodatkowo ją wzmocnić. Dzięki temu możemy w domowych warunkach poradzić sobie z rdzą i zabezpieczyć samochód przed jej dalszym postępowaniem.
Niemniej jednak tego typu działanie to kwestie bardzo mocno indywidualne i to, jak samochód się zachowa, zależy w dużej mierze od marki, modelu, a nawet rocznika. Jednakże każde działanie jest wskazane, ponieważ przyniesie pożądany rezultat w mniejszym lub większym stopniu, co jest lepsze niż brak jakiejkolwiek reakcji.