Data modyfikacji:

Najlepsze środki do konserwacji podwozia. Ranking

Korozja podwozia to popularna pozimowa usterka. Szczególnie narażone są na nią samochody japońskie, które słyną z niedostatecznego zabezpieczenia antykorozyjnego. Jak zabezpieczyć auto przed rdzewieniem? Czy da się samodzielnie zakonserwować podwozie? Jakie środki do konserwacji podwozia wybrać? Zobacz ranking polecanych preparatów.

środki do konserwacji podwozia

Dlaczego warto kupić środki do konserwacji podwozia z rankingu?

Największy wpływ na rozwój korozji podwozia ma oczywiście wilgoć. Auto stojące w trawie, przejeżdżające przez śnieżne zaspy lub poruszające się w trudnych warunkach pogodowych wystawione jest na działanie wody, która niszczy elementy metalowe. Proces ten przyspieszany jest przez sól drogową, która wzmaga korozję stali.

Świeżo wyprodukowane samochody mają oczywiście zabezpieczenie antykorozyjne, np. warstwą ocynku. Po latach, gdy powłoka zostanie uszkodzona mechanicznie, mogą jedna pojawić się wykwity rdzy. Usunięcie ich nie jest trudne, ale trzeba działać szybko. Ognisko rdzy pozostawione na długo w krótkim czasie rozszerzy swój obszar.

Jeśli korozja obejmie cały element lub doprowadzi do ubytków (np. w podłodze), niezbędna jest wymiana części. Jeśli element nie podlega wymianie, trzeba wyciąć skorodowany fragment i wspawać reperaturkę. To spory koszt. Całe szczęście z pomocą przychodzą środki do konserwacji podwozia z naszego rankingu.

Czym charakteryzują się środki do konserwacji podwozia?

Dawniej do zabezpieczania podwozi stosowano tzw. baranka, czyli grubą warstwę masy bitumicznej. Jej zadaniem była ochrona podwozia nie tylko przed wodą, ale i uderzeniami kamieni. Taki baranek nie wyglądał jednak estetycznie i w nowych samochodach raczej nie stosuje się preparatów tego typu.

Nie oznacza to jednak, że zabezpieczenie „barankiem” jest złe. Jeśli zależy ci na niedrogim i skutecznym zabezpieczeniu podwozia, preparat bitumiczny nada się do tego bardzo dobrze.

Współczesne preparaty do konserwacji podwozia to najczęściej poliuretanowe, kauczukowe lub żywiczne powłoki, które po zaschnięciu tworzą około 2 mm warstwę elastycznej gumy. Równie dobrze chronią przed uderzeniami, ale wyglądają schludniej i nie brudzą tak mocno jak baranek.

Jaki środek do konserwacji podwozia możesz zastosować? Jeszcze mniej inwazyjnym sposobem zabezpieczenia jest wosk do konserwacji podwozia. Idealnie nadaje się do ochrony nowych samochodów, które nie mają uszkodzonej powłoki cynkowej. Wosk jest niemal niewidoczny, więc nie wpływa na estetykę auta. Dzięki przezroczystej warstwie pozwala dodatkowo obserwować, czy blacha nie gnije od wewnątrz.

Dostępne są także gotowe zestawy do regeneracji i zabezpieczenia podwozia. Oprócz farby antykorozyjnej znajdziesz w nich podkład do zwiększenia przyczepności, neutralizator rdzy (sprawdź, jaki wybrać, klikając tutaj), benzynę ekstrakcyjna do odtłuszczenia powierzchni, szczotki druciane do usunięcia powierzchniowej korozji i preparat do zabezpieczenia profili zamkniętych. Taki zestaw pozwoli ci kompleksowo zadbać o podwozie i elementy zawieszenia. Cena polecanego zestawu BOLL to około 80 zł. To nieduży koszt, zwłaszcza w porównaniu do interwencji mechanika czy blacharza.

Jak nakładać preparaty do konserwacji podwozia?

Najpopularniejszym typem produktów są spraye do konserwacji podwozia. Są gotowe do użycia i można nałożyć je bezpośrednio na przygotowaną powierzchnię. Do zabezpieczenia samochodu kompaktowego powinny wystarczy trzy puszki preparatu.

Jeśli jednak chcesz utworzyć grubszą warstwę zabezpieczającą podwozie przed najcięższymi warunkami, wybierz środki do konserwacji podwozia w puszce. Można nakładać je za pomocą pędzla lub pistoletu lakierniczego.

Preparaty współpracujące z pistoletem wymagają podłączenia do wydajnego kompresora olejowego, dlatego upewnij się, czy twoje urządzenie jest w stanie dostarczyć odpowiednią ilość powietrza. Ciśnienie robocze powinno się mieścić w zakresie 5-8 barów.

Jak przygotować powierzchnię do nałożenia środków antykorozyjnych?

Przed nałożeniem środków do konserwacji podwozia z rankingu musisz podwozie dokładnie umyć i oczyścić z rdzy. Pomocna jest w tym przypadku myjka ciśnieniowa ze specjalną końcówką kątową do czyszczenia podwozia oraz nadkoli. Zmyj piach, błoto i sól drogową z elementów podwozia, a następnie pozostaw samochód do wyschnięcia. Optymalna temperatura powietrza podczas prac konserwacyjnych to około 20 stopni Celsjusza.

W kolejnym kroku musisz dokładnie oczyścić podwozie z ognisk rdzy. Najlepiej zrobić to za pomocą szczotki drucianej, nasadki na wiertarkę oraz włókniny ściernej. Pamiętaj o tym, by zabezpieczyć folią karoserię samochodu – drobinki rdzy unoszące się w powietrzy mogą wgryźć się w lakier.

Po wyszlifowaniu podłogi samochodu i elementów zawieszenia odtłuść wszystko benzyną ekstrakcyjną. W miejscach, w których nie udało ci się zeszlifować korozji do gołej blachy, zastosuj neutralizator rdzy. Pozostawiony na jedną dobę preparat usunie skorodowaną warstwę, zatrzyma rozkwit rdzy i wytworzy podkład do naniesienia środka antykorozyjnego.

Uwaga! Podczas prac z chemikaliami do konserwacji podwozia używaj kombinezonu malarskiego, okularów ochronnych, rękawiczek oraz maski. Wdychanie oparów lub drobinek rdzy jest szkodliwe dla zdrowia.

Ranking polecanych środków do konserwacji podwozia

Boll środek do konserwacji podwozia

K2 Durabit

Motip Bitumen Undercoating

Sikagard 6440

Autofit UBS Spray

Moje Auto Underseal

Bitex do konserwacji podwozia

Autor: Szymon Sonik