Problemy związane z uszczelniaczami zaworowymi to przypadłość wielu samochodów. Najczęściej pojawiają się w mocno wyeksploatowanych egzemplarzach z dużym przebiegiem, ale nie tylko. Jak rozpoznać usterkę uszczelniaczy zaworowych? Jakie są objawy awarii? Ile kosztuje wymiana uszczelniaczy zaworów? Sprawdź nasz artykuł.
Uszczelniacze zaworowe to niewielkie uszczelki znajdujące się w głowicy silnika. Obejmują one trzonki zaworowe i zapobiegają dostawaniu się oleju do komory spalania, a zatem i do cylindrów. Oddzielają część silnika smarowaną olejem od gniazd zaworowych i komory spalania. Zachowują swoją elastyczność przez ok. 80 - 100 tys. km, dlatego z czasem mogą przepuszczać olej. Ulegają naturalnemu zużyciu, dlatego warto zaliczyć je do części eksploatacyjnych i wymieniać regularnie, zanim problem się nasili.
Pierwszym objawem nieszczelnych, sparciałych lub uszkodzonych uszczelniaczy zaworowych jest znaczny ubytek oleju. W niektórych przypadkach silnik może spalić nawet 1 litr oleju na 1000 km. To wartość, która mieści się w normach niektórych producentów samochodów, ale zdecydowanie nie jest normalna. Takie zużycie ewidentnie wskazuje na usterkę lub nadmierne wyeksploatowanie silnika.
Jeżeli awaria uszczelniaczy zaworowych jest duża, efekty zauważysz w tylnym lusterku. Niebieski dym z rury wydechowej na ciepłym silniku wyraźnie wskazuje na to, że w komorze spalania palone jest nie tylko paliwo, ale i olej. Charakterystyczne dla uszkodzeń uszczelniaczy zaworowych jest to, że dym pojawia się najczęściej tuż po rozruchu silnika, a także po dłuższej pracy na biegu jałowym, np. po oczekiwaniu na światłach.
Dzieje się tak dlatego, że w momencie postoju olej ścieka do komory spalania i jest przepalany po uruchomieniu silnika lub zwiększeniu obrotów. Podczas jazdy z jednostajną prędkością może być niezauważalny. Dymienie powinno także zaniknąć po rozgrzaniu silnika, chyba że usterka uszczelniaczy jest naprawdę duża.
Zużycie uszczelniaczy zaworowych jest naturalne i pierwsze objawy awarii można zauważyć już po 80 tys. km. Z drugiej strony można także spotkać jednostki napędowe z kilkukrotnie większym przebiegiem, które nie tracą szczelności. Wpływ na stan uszczelek ma m.in. to, w jakim stanie utrzymywany jest silnik. Regularnie wymieniany olej pozwala zachować elastyczność gumowym elementom i dba o czystość silnika. Przyspieszone zużycie uszczelniaczy zaworowych następuje m.in. po przegrzaniu silnika lub podczas jazdy na zużytym oleju.
Same uszczelniacze zaworowe nie są drogie. Komplet uszczelek do silnika szesnastozaworowego kosztuje zazwyczaj ok. 100 - 300 zł. Znacznie droższa jest wymiana uszczelniaczy, która wymaga w większości przypadków zdjęcia głowicy, a co za tym idzie: wymiany rozrządu, planowania głowicy i założenia nowej uszczelki pokrywy zaworów.
Istnieją specjalne przyrządy do wymiany uszczelniaczy zaworowych bez zdejmowania głowicy, ale nie w każdym modelu jest to możliwe. Da się to zrobić tylko wtedy, gdy do uszczelniaczy jest wygodny dostęp przez pokrywę zaworów. Koszt usługi wynosi od 500 zł w górę, w zależności od budowy silnika.
Z wymianą uszczelniaczy zaworowych nie warto czekać na ostatnią chwilę. Długotrwała jazda z uszkodzonym silnikiem może doprowadzić do dalszych uszkodzeń. Spalany olej może uszkodzić zawór EGR, katalizator, turbosprężarkę lub filtr cząstek stałych. Innym efektem jazdy z uszkodzonymi uszczelniaczami zaworowymi jest pokrycie elementów silnika nagarem. Jeśli natomiast w silniku braknie oleju, dojdzie do zatarcia cylindrów, panewek lub wałka rozrządu.
Autor: Szymon Sonik