Data publikacji:

Worek treningowy – jaki kupić?

Na pewno kojarzysz kultowe sceny z workiem treningowym z filmu „Rocky”. To akcesorium kojarzące się głównie z boksem, jednak zalety worka treningowego wykorzystasz też w innych sportach. Zobacz, jaki worek treningowy kupić do domowej siłowni.

Worek treningowy – nie tylko do sztuk walki

To naturalne, że worek treningowy kojarzy się głównie ze sportami walki. Trening bokserski nie mógłby się odbyć bez worka, który służy do ćwiczenia ciosów. Worek treningowy ma też szereg innych zalet, które wykorzystasz podczas treningu w domu. To idealne uzupełnienie siłowni, które może posłużyć do treningu wytrzymałościowego, szybkościowego, ogólnorozwojowego lub do poprawy koordynacji ruchowej. Na worku treningowym możesz poćwiczyć także samoobronę lub rozładować złe emocje. Z uniwersalnego worka treningowego skorzystają więc nie tylko miłośnicy sportów walki, ale nawet kobiety i dzieci. Gwarantujemy, że możliwość poobijania worka treningowego to doskonały rozładowywacz stresu i świetna zabawa.

Worek treningowy – rodzaje

Worek treningowy, jaki z pewnością kojarzysz, to klasyczny worek bokserski. Ma kształt cylindra i znaleźć go można niemal na każdej siłowni. To idealny worek dla początkujących do ćwiczenia ciosów i kopnięć, więc doskonale nadaje się do sportów walki bez elementu zapasów. Dla miłośników mieszanych sztuk walki stworzono specjalny worek do MMA, na którym można ćwiczyć nie tylko uderzenia rękami i nogami, ale i walkę w parterze, przerzuty i ciosy w klęku. Innym typem worków treningowych są worki hakowe oraz grusze bokserskie. Służą treningu ciosów podbródkowych i można na nich ćwiczyć rytm, refleks oraz szybkość ciosów.

Jaki worek treningowy?

Przy wyborze worka treningowego warto wziąć pod uwagę przede wszystkim ciężar, średnicę i wysokość. Dla początkujących poleca się worki treningowe o wysokości 100-140 cm i średnicy 40 centymetrów. Zalecana waga worka to 30-50 kg. Taki worek treningowy jest dobrym kompromisem pomiędzy duża powierzchnią uderzeń a stabilnością.

Zbyt ciężki worek nie zawsze jest zaletą. Wiele osób wybiera duże worki treningowe z myślą o tym, by były jak najbardziej stabilne i nie kołysały się od uderzeń. Jest to jednak zjawisko, którego nie powinieneś unikać. Kołysanie się i podskakiwanie worka wpłynie pozytywnie na twoje czucie odległości, szybkość ciosów i umiejętność poruszania się w walce. Nie zastąpi to oczywiście sparingpartnera, ale z pewnością poprawi technikę walki.

Dobre worki treningowe wykonuje się z naturalnej i stosunkowo grubej skóry. Skórzany worek treningowy jest wytrzymały, nie pęka i nie kruszeje, więc posłuży ci przez wiele lat. Jeżeli jednak zamierzasz korzystać z worka bokserskiego sporadycznie, wystarczy ci ten wykonany z plawilu. To specjalny powlekany materiał, stosowany do produkcji m.in. worków treningowych, mat, materacy i tarcz bokserskich. Do worka treningowego dobierz również odpowiednie buty bokserskie.

Na czym zawiesić worek treningowy?

Jeżeli montujesz worek treningowy na strychu lub w innym miejscu, gdzie masz do dyspozycji odsłonięte drewniane belki, zamontowanie worka treningowego jest stosunkowo proste. Możesz wówczas przewiercić element na wylot i zamontować hak, przykręcić uchwyt wkrętami do drewna lub przewiesić go na lince.

Nieco trudniejsze zadanie masz w momencie, gdy musisz przytwierdzić worek do sufitu. Przydadzą ci się: kołki rozporowe, wiertarka i mocowanie do worka, najlepiej na minimum cztery śruby. Upewnij się też, że twój strop jest wystarczająco wytrzymały, by sprostać ciężarowi worka treningowego. Jeżeli natrafisz wiertarką na puste fragmenty stropu, konieczne może być wywiercenie dodatkowych otworów.

Jeśli uznasz, że mocowanie worka do stropu jest niepewne lub sufit jest zbyt wysoko, wykorzystaj mocowanie naścienne. Wieszak na hak mocowany do ściany nieco ograniczy dostęp do worka, jednak umożliwi łatwe dostosowanie wysokości zawieszenia.

Worek treningowy stojący

Co zrobić, gdy właściciel mieszkania nie zgadza się na to, by najemca zamontował worek treningowy na stałe? Rozwiązanie jest proste. Kup wolnostojący stelaż do worka treningowego. Często znajduje się on w zestawie z drążkiem do podciągania lub poręczami do pompek. Możliwość zawieszenia worka treningowego mają też niektóre atlasy treningowe.

Alternatywą dla tego rozwiązania jest skorzystanie z worków treningowych stojących. Nie wiszą one na paskach lub łańcuchach, a stoją na bardzo ciężkiej i stabilnej podstawie. Wolnostojące worki bokserskie są jednak znacznie droższe, dlatego adresuje się je głównie do profesjonalistów. Należy też wziąć pod uwagę, że worek treningowy stojący zachowuje się nieco inaczej niż modele zwisające z sufitu.

Z czego zrobić worek treningowy?

Mimo iż worki treningowe nie są wyjątkowo drogie i ich zakup nie wpłynie mocno na twój budżet, możesz wykorzystać swoją żyłkę majsterkowicza do stworzenia własnego akcesorium treningowego. Worek treningowych wykonasz m.in. z dużych worków po ziemniakach, plandeki lub innych wytrzymałych materiałów. Czym wypełnić worek treningowy? Najlepiej sprawdzą się trociny, które nie zbiją się tak twardo jak piasek. Dla wzmocnienia konstrukcji owiń własnoręcznie wykonany worek treningowy szarą taśmą – jest wyjątkowo wytrzymała.

Podczas zakupu worka treningowego przez internet sprawdź, czy sprzedaż dotyczy kompletnego worka, z wypełnieniem, czy pustego. W drugim przypadku należy wypełnić worek samodzielnie, więc konieczne jest dokupienie materiału. Upewnij się też, czy w zestawie jest łańcuch, karabinek oraz uchwyt mocujący.

Autor: Szymon Sonik